Bjørkelangen vgs
Bjørkelangen vgs
Bjørkelangen vgs
Sted: Bjørkelangen, Aurskog og Høland kommune
Prosjekttype: Skolebygg
Kontraktssum ekskl. mva:
32 millioner kroner
Btoareal: Nybygg (1.500 kvm) Rehabilitering:(1.400 km)
Byggherre:
Akershus fylkeskommune
Byggeleder (BH):
Stema Rådgivning
Hovedentreprenør:
Tronrud Entreprenør
Arkitekt/Interiørarkitekt og PGL: Marlow Ramfelt A38 Arkitektur
Rådgivere: RIB, RIE, akustikk. brann, landskap og HMS: COWI - VVS: ÅF Consult - Geoteknikk: Løvlien Georåd - Utstyrsplanlegger: Kapsel Design
Underentreprenører/leverandører: Grunnarbeider: Teigen & Udnes - Stålarbeider: Metacon - Betongsaging: Østfold Betongsaging - Brannisolering: Kaefer - Takstoler: Jatak - Flis/ naturstein: Murmester Rolf Holm - Rørlegger: Askim & Mysen Rør - Ventilasjon: GK Norge - Parkett: Bo Andren - Alu.vinduer og -fasade, glassarbeider: UPPE - Innv. vinduer/dører/garasjeport: Skallevold Trevaresalg - Solavskjerming: SolCom - Ståldører: Atlas Industrier - Foldevegger/ståldører - Foldevegger, tre: Trysil Byggprodukter - Takarbeider: Protan Tak - Metallarbeider: EMV Construction - Blikkenslager: Nortekk - Malerarbeid: Hansen & Rønning - Påstøp/ sparkling: Aker Byggteknikk - Systemhimlinger: Rovik Montasje - Kjøkken: Sigdal - Slangebord: Corinor - Lås og beslag: Lås & Sikring
En ovalformet aula innvendig kledd med bjørk og støpt i betong blir den nye storstuen for elever og ansatte på Bjørkelangen videregående skole.
– Nybygget er plassert slik at det bidrar til å videreføre Bjørkelangen videregåendes oppdelte men omsluttende karakter. Det har fått en rektangulær hovedform i to etasjer, plassert åtte meter fra bygg A, kun forbundet med to korridorer, en i første og en i annen etasje. Funksjoner som krever mer areal enn det som er begrenset av hovedformen, «er trukket ut av hovedformen» både horisontalt og vertikalt. Planløsningens U-form omskriver auditoriet og det mellomliggende sirkulasjonsområdet, forteller arkitekt Rune Ramfelt i Marlow Ramfelt A38 Arkitektur.
– Auditoriets ovale form bidrar til å skape rom som varierer i bredde og form mellom undervisningsrom/kontorer og auditoriets vegger. Auditoriet med 120 stoler fremstår som en myk, men sterk form i den rektangulære hovedkonstruksjonen. Formen bidrar til å gi auditoriet og nybygget identitet og intimitet. På toppen av auditoriet ligger teknisk rom og på det syd/vest vendte taket er det avsatt plass til en mulig fremtidig solfanger, sier han.
Nybygg og rehab
Hovedentreprenør Tronrud Entreprenør har oppført nybygget på 1300 kvm. Det omfatter auditorium, studieplasser, kontorer og konferanserom samt nytt utelager på 80 kvm og rehabiliteringsarbeider i tilslutning til nybygget. Videre er 550 kvm naturfagrom, fysikk og kjemi bygget om og rehabilitert i tillegg til 650 kvm i bygg B. Bjørkelangen videregående skole ble først bygget i 1971. De eksisterende bygninger hadde mangler og begrensninger knyttet til arealer, inneklima, tekniske anlegg og brann.
Krevende betongjobb
– Støpingen av auditoriet var en krevende betongjobb som satte krav til den eksponerte betongoverflaten. Det var først beskrevet å bruke forskalingsduk for å få overflaten porefri. Men etter å ha sett en prøve av strukturen i betongen, ønsket arkitekten ikke å bruke duken. Det ble besluttet å kle system forskaling med nye finerplater for å få et rettlinjet mønster i betongoverflaten. Da er det ikke til å unngå at det blir noen porer, sier prosjektleder Olav Tveit i Tronrud Entreprenør.
– Vi mener selv at det er blitt et bra resultat. Tronrud entreprenør har utført betongjobben med egne folk. Det ovalformede auditoriet som går gjennom hele bygget krevde egen forskaling. Peri leverte forskalingen som vi kledde med finerhud for å få ønsket rettlinjet mønster og for å få frem forskalingsflaten i betongen, forklarer han og fortsetter: – På grunn av armeringsmengden tok støpen lenger tid enn antatt, og selve ovalformen var krevende med justeringer for å få riktig krumming. Kort sagt var det en vanskelig prosess. Veggene var 200 mm tykke med mye armering. Utfordringen var å få tilstrekkelig vibrering av sementen i veggene. Vi var inne på å øke veggtykkelsen for å få bedre rom og bedre fylling i forma, men det var ikke tema, sier han.
Entreprenøren startet med veggstøpen i september i fjor og var ferdig til jul. – Vi hadde som mål å støpe ferdig til jul for å slippe den verste kulda, men hadde en dekkestøp igjen i januar. Med temperaturer på ned mot 30 minusgrader måtte den utsettes noen uker på nyåret.
– Ovalformen var også den store utfordringen, da vi skulle kle den innvendig med bjørkefinerplater. Det krevde ekstra spikerslag bak platene for å holde krummingen. Vi hadde et prøvefelt som måtte demonteres forårsaket av spenninger i fineren. Den bulet, og det måtte legges inn forsterkninger. Hele aulaen er kledd med bjørkefinerplater, taket er i bjørk heltre, og veggene har bjørk spilekledning. Bare gulvet har eikeparkett i småstaver. Til sammen gir det et gyldent flott preg, synes Tveit.
Full drift
Skolen har vært i full drift gjennom hele byggeprosessen. Elevene flyttet ut i en provisorisk paviljong. – Rehabiliteringen ble utført i to seksjoner, der vi ferdigstilte rehabiliteringen av den ene fløyen fra desember til juni. Den siste fløyen startet vi på etter skoleslutt i juni og ble ferdigstilt nå i november. Byggene ble strippet innvendig bortsett fra bærekonstruksjonene. I tillegg er nytt teknisk anlegg installert med nye ventilasjonsrom bygd oppe på eksisterende tak.
Den første fløyen hadde helt atskilt inngang og var lett å håndtere. I den siste fløyen har vi jobbet samtidig som det har vært undervisning, noe som har vært krevende både for oss og skolen. En byggetid på halvannet år og en kontraktssum på 32 millioner kroner, vitner om en forholdsvis lang byggeprosess grunnet koordinering med skole i drift, påpeker Tveit.
Tekst og foto: Anne-Beth Jensen