T-forbindelsen
Sted: Karmøy, Haugesund og Tysvær
Prosjekttype: Anlegg, undersjøisk tunnel og vei i dagen
Totalkostnad:
1,6 milliarder kroner
Lengde undersjøisk tunnel:
8,905 km
Lengde vei: 11 km
Veieier: Rogaland fylkeskommune
Tiltakshaver, prosjekterings- og prosjektledelse: Statens vegvesen
Hovedentreprenør: AF Gruppen
Rådgivere: Tunneler og konstruksjoner: Statens vegvesen, Ressursavdelingen - Konstruksjoner: Reinertsen - Vei i dagen: Sweco - Geoteknikk: Multiconsult Bergen/ Sandnes - Landskapsarkitektur: Norconsult Haugesund - Miljøråd-
givere: Multiconsult, Bergen, Cowi Haugesund og Kilde Akustikk, Voss - ITS-system (Intelligent styrings-
system): Trafsys
Underentreprenører: Vassbakk & Stol - Mesta Elektro - Ølen Beting - Nor Betong - NCC Roads - NCC Asfalt - Entreprenørservice - Orica - Volvo - Atlas
Torsdag 5. september ble T-forbindelsen i Nord-Rogaland åpnet.
Forbindelsen består av den 8,9 kilometer undersjøiske tunnelen Karmøy-tunnelen og cirka 11 kilometer vei i dagen. Den knytter Karmøy til E39, samt avlaster Rv49 på den nordlige delen av Karmøy.
Rundkjøring på minus 60 meter
Kjøretiden mellom Karmøy og E39 reduseres med 25 minutter. Med en årsdøgnbrikke på 5.000 betyr det 2.083 timer i samlet innspart kjøretid hver dag.
Hjertet i T-forbindelsen er en rundkjøring på minus 60 meter på øya Fosen. Herfra går det tunneler til Håvik på Karmøy, Mjåsund i Tysvær og Hellevik i Hauge-
sund. Fra Hellevik er det bygget ni km ny vei til Raglamyr i Haugesund. Det er 500 meter ny vei på Håvik og 1,5 km ny vei mellom tunnelen og E39 i Tysvær. Rundkjøringen har en stabbe som har en diameter på 28 meter. Både rund-
kjøringen og veien inn mot den er lyst opp med hvitt og blått lys.
Tunnelarmen fra rundkjøringen i fjellet under til Håvik krysser Karmsundet og er 3.977 meter. Den går ned til minus 139 meter og har en maksimal stigning på 7,4 prosent. Armen fra rundkjøringen til Mjåsund krysser Førresfjorden og er 3.764 meter lang. Den går ned til minus 136 meter og har maksimal stigning på 7 prosent. Tunnelarmen til Hellevik er 1.164 meter lang og har en maksimal stigning på 6 prosent.
Tre felt
Tunnelen har T11,5 profil og siktutvidelse i kurvene. Det er ett felt fra tunnelmunning til rundkjøring og to felt fra rundkjøring til munning. Den er dimensjonert for 80km/t. Ved rundkjøringen er farten begrenset til 60 km/t.
Det er havarinisjer med nødtelefon og brannslukkingsapparat for hver 250 meter. I hver av de to lengste tunnelarmene er det to snunisjer for vogntog. Fri høyde er 4,6 meter. Ventilasjonsviftene kan styres i begge retninger.
Svelleleire
AF Gruppen har drevet Karmøy-tunnelen og bygget 4,5 km vei i dagen. Prosjektleder Kjell Marwin Lavik i AF Gruppen forteller at fjellet hadde en svak sone under Karmsundet.
– Vi hadde en sone på cirka 40 meter med svelleleire der vi måtte ha utstøpning i sålen. Det var også en svak sone under Førresfjorden, sier Lavik.
Assisterende prosjektleder Olav Groven i AF Gruppen sier at det var overraskende dårlig fjellkvalitet ved påhogget på Håvik på Karmøy.
Fjellet er sikret med cirka 30.000 bolter og sprøytebetong. Injisering har bare skjedd sporadisk. Vann- og frostsikring er utført med PE skum og brannsikring mer sprøytebetong. Anleggsarbeidene startet høsten 2009. Det var gjennomslag under Karmsundet i juni 2011 og under Førresfjorden i oktober 2011.
920.000 kubikkmeter
Kjell Marwin Lavik forteller at driving skjedde med tre Atlas treboms tunnelborerigger, tre Volvo 350 hjullastere og inntil ti dumpere. Sprengning skjedde med slurry og det gikk 2.500 tonn (tre kilo per kubikkmeter og inntil 1.400 kg per salve). Når forholdene var gode ble det drevet 160-170 meter per uke, fordelt på tre stuffer.
920.000 kubikkmeter faste masser er tatt ut av tunnelen. Massene er dels brukt til veibygging i prosjektet og dels brukt til landkar for ny Risøybru i Haugesund, til en molo i Alvestadkroken på Bokn og til utvidelse av kaianlegg på Norsk Hydros anlegg på Karmøy.
Svakhetssoner utfordrende
Ifølge Kjell Marwin Lavik var kryssing av svakhetssoner i Karmsundet den største utfordringen for AF Gruppen i dette prosjektet.
– Heldigvis var sonene mindre enn forventet og vi slapp full utstøpning, sier Lavik.
Olav Groven legger til at prosjektet medførte mye arbeid med å fjerne skyteledning og fiber fra utsprengte masser for å unngå å forurense det ytre miljøet.
Da aktiviteten var på topp hadde AF Gruppen 75 egne ansatte på prosjektet og underentreprenørene hadde like mange med. Arbeidet skjedde etter en12-9 ordning. Totalt er det brukt cirka 700.000 timeverk. Arbeidet er utført uten fraværsskader. De to lærlingene Ole Fredrik Ødegård og Marius Bolli har tatt fagprøven som tunnelarbeidere på T-forbindelsen.
Kjell Marwin Lavik sier at T-forbindelsen har gitt AF Gruppen nyttig erfaring i logistikk.
– Vi nådde alle milepelene. Mange var nye på dette prosjektet men vi ble likevel en god gjeng, sier Lavik.
1,6 milliarder kroner
Arbeidene med T-forbindelsen er utført i fem entrepriser. Samlet kostnad er 1,6 milliarder kroner. AF Gruppens kontraktssum var på 878 millioner kroner. Forbindelsen er finansiert med bompenger, statlige midler og kommunale og fylkeskommunale tilskudd.
Tekst og foto: Ole Harald Dale