Fakta
Sted: Oslo
Prosjekttype: Hotell
Totalareal: 18.100 kvm
Byggherre: Wenaas Hotel Oslo
Totalentreprenør:
Veidekke Entreprenør
Kontraktssum eks mva:
296 millioner kroner
Arkitekt: Kosbergs Arkitektkontor
Interiørarkitekt:
Christian Lundwall Arkitektkontor
Rådgivere: Teknisk rådgiver: Itech l RIB, RIG og RIBR: Sweco Norge l Riv rør og ventilasjon: Asplan Viak l RIE: Rasmussen og Strand
Underentreprenører/leverandører: Rør: Imtech l Ventilasjon: Oras l Elektro: Lefdal Installasjon l Låssystem: TrioVing / Vingcard l Heis: Otis l Solavskjerming: Solskjermingsgruppen / Denorma Krone l Avfallshåndtering: Norsk Gjenvinning l Geobrønner: Båsum Boring l Peling: Holt Risa l Trapper: Nor Element l Plattendekker: Ferdigbetong l Etterspente bjelker: Spennteknikk l Deltabjelker: Peikko l Forskaling: Peri l Ferdigbetong: Unicon l Armering: Celsa Steel Service l Armeringslegging: Armeringspartner l Byggevarer: Optimera l Stålentreprenør / hulldekker: Bygg Teknisk Stål l Graveentreprenør: Veflen Entreprenør l Badekabiner: Part Norge l Kjerneboring: Norsk Gjenvinning Entreprenør l Hulldekker: Spenncon l Tømrer: Ergane l Taktekker: Hesselberg Tak l Glideforskaling: Interform l Foldevegger: Sigmund Olsen Agentur l Brannsikring: Brann & Sikkerhetsforum l Trevinduer: NorDan l Glass og aluminium: Sagstuen l Gulvsparkling: Epoxy Betong Service l Blikkenslager: Sigfred Bentzen Service l Maler: Edvardsson Entreprenør l Innerdører: Nordic Dørfabrikk l Himling: Modulvegger l Asfaltering: Veidekke Industri l Pussystem: Sto Norge l A-plan: Aker Byggteknikk l Parkett: ParkettPartner l Tepper og gulvbelegg: Kjernsmo l Rekkverk: NorConstruction
– For Veidekke er jo dette ett prosjekt. Men byggherren har inngått en avtale med Rezidor Hotel Group som leietaker. De har valgt å gå inn for to konsepter innenfor Radissonsegmentet. Både Radisson Blu og Park Inn skal åpne her i løpet av våren, sier Veidekkes prosjektleder Heine Skogseid. Veidekkes totalentreprise har en verdi på 296 millioner kroner for de 18.100 kvadratmeterne som hotellene omfatter.
Hever inntrykket
Tevlingveien 21 er klemt inn mot skråningen i Tevlingveien og har Lindebergåsen som bakteppe. Hotellets langside går parallelt med E6, og deler innkjøring blant andre med en Statoilstasjon, Bohus og McDonalds. Valget av hvit puss i fasadene bryter med det tyngre uttrykket som nabobyggene har, og det alene sammen med en stilsikker utforming, løfter områdets totalinntrykk vesentlig.
Utbygger er Wenaasgruppen AS/Wenaas Hotell Oslo AS, et familieeid selskap innen shipping, alpinanlegg og hotelleiendommer. Strategien på hotellsiden består i å eie og leie ut hoteller i større byer. Til nå har de ca. 30 hoteller spredd rundt i Europa. Kosbergs Arkitekter har samarbeidet med utbygger om flere hoteller tidligere, og har også her har hatt ansvar for design og utforming.
– Tomta var opprinnelig regulert for kontorer, men vi omregulerte den til hotell og kontor. Det tok lang tid, men gikk til slutt gjennom. Vi ønsket å opprettholde kontorformålet i forslaget, men nå ser det definitivt ut som om det ikke blir kontorer der, sier Wenaasgruppens prosjektleder Kjell Vidar Myran.
Veidekke slapp utgraving av tomta. Det var gjort tidligere da en p-kjeller ble etablert.
– Vi måtte bygge oppå den, men måtte refundamentere for å kunne tilpasse bæresystemet til det kommende hotellbygget. Utfordringen var jo å kjernebore gjennom det eksisterende dekket, sette boreriggen over og bore over 100 stålkjernepeler ned til fjell, forklarer Skogseid.
Liten riggplass
– Med veier på tre sider, og et nabobygg kloss inntil på den fjerde siden, var det en trang byggetomt. Det er jo også mye trafikk inn til de eksisterende virksomhetene her. Det var kun en liten stripe på seks meters bredde i front av bygget, og ca. tre meter langs kortsiden mot nord som vi kunne disponere til å ta i mot leveranser lagring og til lagring. Da måtte all logistikk planlegges nøye, sier Skogstad.
Hotellprosjektet vil nok av flere kunne oppfattes som to separate bygningsvolumer, men som allikevel er koblet sammen fra grunnplanet og opp til tredje etasje. Her ligger felles lobby, restaurant, bar, treningsarealer og en større kongressavdeling på 1.200 kvm. Radisson Blu og Park Inn har hver sin del fra og med fjerde etasje og opp. Det store hotellet vil bestå av 348 rom, der Park Inn har 206 av dem, mens Radisson Blu har de resterende 142 rommene.
– En større konferansesal på 630 kvm, som kan deles i fire, går over to plan. Over konferansesalen er det ca. 18 meter lange etterspente betongdragere, som bærer hotellromsfløyene som ligger over. Slik unngikk vi bærende søyler inne i selve salene, forteller Skogstad.
Hotellhistorisk
Adm. dir. for hotellet, Olav Brommeland, er entusiastisk over løsningen med to hotellsegmenter i samme bygg. Det bygges flere samtidig nå, blant annet et i Abu Dhabi. Men Alnabru får det første konseptet i verden med Radisson Blu og Park Inn sammen.
– Vi har felles administrasjon, vestibyle og restaurant. Det som skiller dem er fargen på rommene og størrelsen på gulvflaten. Park Inn har rom på 19 til 23 kvm, mens Radisson Blu har 23 til 27 kvm, og noe mer utstyr. Det har ingenting med kvalitet å gjøre. Hadde vi bare kunnet tilby Radisson Blu, måtte vi holde oss innenfor et prissegment. Nå tilbyr vi også Park Inn og kan automatisk favne et vesentlig større marked.
For selv om Alnabru for mange er selve definisjonen av storhandel-Nirvana, er det ikke dét markedet som Rezidor satser på.
– Konferanser er primærmarked nr. 1. Det er her i Groruddalen det vil skje i årene som kommer, alle andre steder er det sprengt; i Oslo sentrum og mot vest i Bærum og i Asker. Vi ser jo at flere bedrifter etablerer seg her. Innenfor en kommunikasjon på ti minutter er det 566 bedrifter, de vil ha behov for et hotell- og kongresskonsept som dette, sier en stadig engasjert Brommeland.
At Flybussen til Gardermoen stopper like utenfor hotellet hans, ser han ikke som noen ulempe. Heller ikke at det finnes to T-banestasjoner og en bussholdeplass i nærheten.
– Turister er viktige på sommeren. Ikke alle liker å kjøre inn til sentrum, noen liker å bo utenfor bykjernen og reise kollektivt inn til sentrum, påpeker han.
Har holdt fremdriften
– Fra vi fikk igangsettelsestillatelse har vi hatt 19 måneders byggetid, før vi overleverte 13. januar. Med en trang byggetomt og riggforhold har det vært en stram fremdrift, men vi har klart å holde den planlagte fremdriften og overlevering, sier Skogseid.
– Veidekke har vært veldig bra å samarbeide med. Det har vært en god prosjektoppfølging med en veldig god ledelse. Vi er strålende fornøyd, avslutter Brommeland.