Teater Ibsen

I Henrik Ibsens fødeby har endelig teateret som bærer hans navn, fått et permanent tilholdssted etter noen år med usikkerhet etter flyttingen fra festiviteten i Skien sentrum. Når Betonmast Telemark nå har bygget ut de midlertidige lokalene, blir teateret værende på Klosterøya.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Fakta

Sted: Skien
Prosjekttype:
Nybygg og ombygging
BTA: Ca 3.000 kvm
Byggherre: Klosterøya Næringspark
Totalentreprenør:
Betonmast Telemark
Kontraktsum eks mva:
50 millioner kroner
Arkitekt: Børve & Borchsenius
Rådgivere: RIB og RIAku: Rambøll l RIBr: ÅF Infrastruktur
Underentreprenører / leverandører: Rørlegger: Grenland Rør l Ventilasjon: GK Inneklima l Elektro: Elektro 4 l Glassfasader, persienner og solskjerming: Umbra l Trelast: Maxbo l Dører ståldører/lyddører: Daloc l Gulv: Stiltre l Innvendige dører: Swedoor l Lås og beslag: Brann og Sikring l Ståldører: Ulefos Brug l Blikkenslager: Blikkenslager Lauritzen l Branntetting: Norbras l Murer: Tveiten og Riis l Maling og belegg: Kjellsens Malerforretning l Ståltrapper og rekkverk: Safe Exit l Vinduer: NorDan l Taktekking: Byggpartner Sør l Porter: Doormax l Branntetting: Firesafe l Riving og sanering: Telemark Entreprenør-
service l Fasadeleverandør: Cembrit

Klosterøya har virkelig fått et løft etter at Norske Skog la ned papirproduksjonen på Union, og de dystre spå-
dommene som noen kom med da industrikjempen forsvant har blitt gjort til skamme.

På den ene siden av Klosterøya har noen av Skiens mest særegne leilighetsbygg reist seg, mens på den andre siden har fabrikklokale etter fabrikk-
lokale blitt gjort om til annen type næring. Mye av utbyggingen har Betonmast Telemark (tidligere HRL Entreprenør) stått for.

– Vi startet her da Norske Skog la ned produksjonen i 2006/2007. Da bygget vi om administrasjonsbygget til IT-huset Kunnskaps-
verkstedet. Det var starten på nedleggingen av Union og ombyggingen av hele Klosterøya, sier prosjektleder Rune Haugen i Betonmast Telemark til Byggeindustrien.

Full drift
Det hittil siste næringsprosjektet de har hatt på den gamle industritomten, er Teater Ibsen.

– Teater Ibsen har hatt midlertidige lokaler her fra 2010, og har siden det hatt en prosess med å finne permanente lokaler. Det endte etter litt – om og men – med en beslutning om å bygge ut og fortsatt være her, forklarer Betonmasts prosjektleder.

– Vi har bygget et tilbygg som har blitt ny foaje, og et nytt verkstedbygg. I den forbindelse har store deler av de delene av den gamle papirfabrikken som var her blitt revet, legger han til.

Haugen forteller om en omfattende rivejobb i de gamle industrihallene, som var 23 meter høye. Byggene som ble revet, bar navnet papirlager 6 og 7, og har en fin plassering helt ytterst på det store kaianlegget.

Store verksteder
– En utfordring i hele byggeperioden har vært at teateret har vært i drift hele tiden. Det har ført til at vi har hatt fokus på støy, støv og sikkerhet, sier han.

Det er trangt mellom byggene på den gamle industritomten, og de nye verkstedlokalene har reist seg vegg i vegg med teatersalen. De gamle papirhallene er erstattet med et stålbygg som inneholder diverse verksteder for produksjon av kulisser og tekstiler. I tillegg kommer forskjellige lager hvor mye av rekvisittene de har produsert, blir lagret.

De forskjellige verkstedene ligger bak selve teateret. Mellom dem og selve teatersalen er det en stor korridor. Inn til korridoren er det seks meter høye porter fra hver av verkstedhallene, men en løfteplattform – som kan ta fem tonn – gir teateret tilgang til det 800 meter store kaldlageret i underetasjen.

– Teater har store krav til lyd. Siden vi bygget på utsiden av en teatersal brukte vi mye tid på å kvalitetssikre det med lydmotstand. Vi har laget og oppgradert lydvegger, og fått spesiallaget lyddører. 4,20 x 4,20 meter med to doble dører skiller verkstedet fra salen, forteller Haugen.
Bak det nye stålbygget er det etablert uteparkering for teaterets ansatte.

Fasader og foaje
I forbindelse med prosjektet ble også alle fasadene rehabilitert innvendig og utvendig til dagens standard. Det er landets eldste arkitektkontor Børve & Borchsenius som har gitt bygget dets nye utforming.

Inngangspartiet består av en kombinasjon av glassflater, Cembrit-plater og røde høyglans Steni-plater. De røde Steni-platene går også igjen inne i foajen og på toalettene.

– I foajeen gir eikegulvene rommet et veldig særpreg. Eik på gulv og eikespiler på veggen har gjort at finishen har blitt veldig flott, mener prosjektlederen.

Teaterets foaje ble overlevert i september 2015, og resten av bygget med fasader og verksted ble overlevert 11. januar. Den offisielle åpningen var 6. februar. Tilbakemeldingene fra brukerne har vært positive.

– Brukerne er kjempefornøyde. Vi har fått mange gode tilbakemeldinger på design og utseende. Teateret har i stor grad påvirket detaljene her, og de har kommet med gode innspill til hvordan de vil ha det med tanke på sin teaterdrift. Vi har hatt et godt samarbeid med dem i gjennom hele prosjektet, forteller Haugen.

Flere planer
Betonmast Telemark har også oppgradert kontorlokalene til teateret, og gjort forberedelser for utbygginger som kan komme.

– Der fabrikkhallen sto var det et stort hull etter en papirmaskin. Det ble en relativt stor betongjobb å støpe igjen dette, og få på plass dekker og nye bæresystem. Denne tilpasningen er gjort for å klargjøre for en fremtidig parkeringskjeller, forteller prosjektlederen.

På nabotomten skal nemlig Skanska snart i gang med byggingen av en ny stor videregående skole i Skien. Men også teateret har planer om å vokse videre. En stor verkstedhall bak dagens teatersal og under kontorene står nemlig ledig. Her har teateret planer om blant annet et nytt black box-teatersal, men dette er ennå ikke avklart.

På andre siden av øya er Betonmast også i gang med ytterligere et byggetrinn på boligprosjektet Klosterøya Vest. Det er ikke rart at skiensfolk mener det er mer aktivitet og flere arbeidsplasser på Klosterøya nå enn når de gamle papirmaskinene gikk for fullt.

Powered by Labrador CMS