Media City Bergen

I Bergen har HENT totalrehabilitert og utvidet bygget som nå rommer Norges største medieklynge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Fakta

Sted: Bergen

Prosjekttype: Totalrehab og påbygg, medieklynge

Kontraktsum uten merverdiavgift: 985 millioner kroner

Total prosjektkostnad uten merverdiavgift: 1.830 millioner kroner

Bruttoareal: 45.000 kvadratmeter

Tiltakshaver: Lars Hilles gate 30 AS v/Entra OPF

Byggherrerådgiver/brukerkoordinator: Rambøll

Prosjektledelse: Stema Rådgivning

Totalentreprenør: HENT

Arkitekt: MAD

Interiørarkitekt: IARK

Landskapsarkitekt: Smedsvig Landskapsarkitekter

Totalrådgiver: Sweco

Underentreprenører og leverandører: Oppmåling: Exact | Rivning: R3 | Peling: Fundamentering | Grunn og utomhus: Wikholm | Plasstøpt betong: HL Rehab | Betongelementer: Spenncon | Trappeelementer: Contiga | Montasje bæresystem: Elementmontasje Vest | Betongsaging/kjerneboring: Mimax | Gulvavretting, flis, tepper og belegg: Brødrene Olsen | Stålkonstruksjoner: Johs Sælen & Sønn | Foliering splintsikting: Milsec | Trapper og rekkverk: Br Midthaug | Taktekking: Fløysand Tak | Fasade: UPB | Bæresystem: Weinberg93 | Fasadevask: Noracom | Blikkenslager: J Johnsen & Sønner | Innv tømmer: JH Nævdal Bygg | Utv tømmer: Markhus Bygg | Systeminnredning og innerdører: Innomhus | Støvbinding/maling: Edvardsson | Seksjoneringsvegg: Arthur J Thorsen | Rørlegger: Anders O Grevstad | Elektro: Los Elektro | Ventilasjon: GK Inneklima | SD-anlegg/automatikk: Schneider Electric | Heis: ThyssenKrupp Elevator | Karuselldører: Boon Edam | Takluker: Bramo Glass og Klima | Rådgiver lås og beslag: Beslag og sikkerhetsrådgiveren | Lås og beslag: Certego | Porter: Windsor | Byggevarer: Optimera | Rent tørt bygg: NRS Norge

– Visjonen er å skape et internasjonalt ledende miljø for innovasjon og kunnskapsutvikling innenfor mediefeltet gjennom å koble ulike medie-, teknologi-, utdannings- og forskningsmiljøer sammen i en næringsklynge, sier prosjektsjef Inger Aas i Entra.

Medieklyngen i Bergen har et samlet areal på cirka 45.000 kvadratmeter BRA. Det har en sokkeletasje på seks etasjer og tre tårn på henholdsvis 10, 10 og 15 etasjer, samt to underetasjer. HENTs kontrakt, som har utført arbeidene i en totalentreprise, er på 985 millioner kroner uten merverdiavgift og opsjoner.

Total prosjektkostnad er 1.830 millioner kroner uten merverdiavgift. Byggestart var i november 2014 og byggearbeidene pågikk til august i år. Noen leietakertilpasninger er utført i løpet av høsten.

Det er Entra OPF som er byggherre i det omfattende prosjektet i Bergen, mens MAD arkitekter har tegnet medieklyngen, med IARK som interiørarkitekt og Smedsvig Landskapsarkitekter som landskapsarkitekt.

Rambøll har vært byggherrerådgiver og brukerkoordinator og Stema Rådgivning har hatt prosjektledelsen.

Fremtidsrettet og ledende

Leietakere er TV2, NRK, Bergens Tidende, Bergensavisen, Universitetet i Bergen, Vizrt, Innovasjon Norge, Media Region Bergen, Rainfall, Spaces, Compass Group, Mediekuben, Bemanningsbyraaet, Myreze, IBM, ITV Studios, Mediability, Vimond, Possibility, Wolftech og Entra. Det kan være inntil 2.000 arbeidsplasser i Bergen Media City.

Ifølge Entra OPF, som vant konkurransen om å huse et internasjonalt ledende mediemiljø i 2013, er Media City Bergen blitt til gjennom at mediebedriftene i den opprinnelige medieklyngen gikk ut med felles forespørsel om leveranse av et mediebygg.

– Kundene og sluttbrukerne har i aller høyeste grad påvirket prosjektet. Ved investeringsbeslutning og kontraktsinngåelse med klyngen forelå skisseprosjekt og generell leveringsbeskrivelse. Herfra har byggherre gjennomført med tradisjonelle leietakerprosesser for de respektive leietakerarealer samt brukergrupper og felles leietakermøter for fellesarealer/fellestjenester for bygget som for eksempel utforming og brukstjenester som felles wifi og lignende. Spesielt for prosjektet er størrelsen på bygget og antall parallelle prosesser med mange leietakere, sier Inger Aas.

Hun er fornøyd med mediebygget.

– Som gårdeier er vi absolutt fornøyd. Entra OPF opplever god stemning på huset og at arealene tas i bruk i henhold til forventningene. Vi tar det som et tegn på at vi sammen med mediebedriftene har lykkes med de løsningsvalg som er gjort. Det var først i oktober at vi virkelig fikk opp bruksbelastningen på bygget i og med at TV2 og NRK da kom inn i bygget. Vi gleder oss til å få erfaringer med bygget i full bruk fremover, sier Aas.

Komplekst bygg

Prosjektsjef Odd Ivar Ekle i HENT sier at de største utfordringene i prosjektet var byggets kompleksitet og at Legevakten skulle være i bygget i et år mens byggearbeidene pågikk før etaten flyttet i eget bygg.

Aas legger til at størrelsen på prosjektet og de mange parallelle prosesser med 20 leietakere var krevende. Noen av leietakerne har vært med fra start, andre har kommet til i sluttfasen.

– Bygget er også teknisk komplekst og har blant annet innovative løsninger som digital resepsjon, app og felles wifi. Leietakernes forventningsnivå har vært høyt, sier Aas.

Trimmet gjennomføring

Odd Ivar Ekle sier at trimmet gjennomføring har fungert veldig bra i dette prosjektet.

– Trimmet gjennomføring har vært en viktig suksessfaktor og gjort det mulig å levere dels på tid og dels før tiden. Vi har hatt 52 kontrollområder med hver sin områdeansvarlige. Vi startet med å rive bygget til kun deler av bærekonstruksjonene stod igjen, så bygget vi på og forsterket råbygget, som i tillegg til eksisterende har en utvidelse på cirka 10.000 kvadratmeter. Vi lukket bygget med nye fasader og nytt tak. Innredning ble startet fra toppen i det sørligste tårnet. Det er installert et komplisert og supermoderne teknisk anlegg i bygget, sier Ekle.

Lærerikt

Ekle sier at HENT har fått økt kompetanse gjennom dette prosjektet, spesielt i forhold til byggets kompleksitet, tverrfaglig samarbeid med byggherre rådgivere, underentreprenører og leietakere, noe som har vært en forutsetning for å lykkes med trimmet gjennomføring.

Inger Aas sier at størrelsen og antall prosesser i prosjektet har gjort det nødvendig for Entra å håndtere det på en annen måte enn standardprosjekter.

– Vi har hatt et godt internt apparat i prosjektet og hatt et tett samarbeid med regionskontoret. Vi har hele tiden vært tett på kundene, noe som har vært meget viktig siden Entra OPF har jobbet på oppdrag for mediebedriftene. Vi har lært mye av mediebedriftene om synergier og samspill og medieproduksjon. Prosjektet passer godt med Entras visjon for et levende bygulv, med prosjekter som bidrar til positiv byutvikling og innovasjon, sier Aas.

Stål og plasstøpt betong

Media City Bergen ligger sentralt plassert og tett på kollektivknutepunktet Nygårdstangen og ByGarasjen. I grunnen under bygget er det bossuganlegg, overvannsleding, fiberkabler og et stort fordrøyningsbasseng.

Bygget er tilnærmet rektangulært i basen og har tre åttekantede tårn. Bærende konstruksjon i den eksisterende delen av bygget er plasstøpt betong. Påbygg har kombinasjon av stål og plasstøpt betong. Takene er flate, isolerte og tekket med takbelegg. Fasadene er kledd med aluminium. Mot Lars Hilles gate har bygget en stor glassfasade.

Det er flis på gulvet i lobbyen og flis, tepper og noe belegg i resten av bygget. Mange rom har oppforete datagulv. Bygget har i stor grad systemhimlinger og kombinasjon av faste og fleksible vegger.

Mange lag og skalaer

Master i arkitektur og partner Jonny Klokk i MAD arkitekter forteller at Media City Bergen er et stort prosjekt med mange lag og skalaer i seg.

– Et av målene med prosjektet har vært at det skal fungere som en katalysator for byutviklingen i et område av Bergen sentrum vi mener har stort potensial. Bygningsmessig er prosjektet i første omgang et transformasjonsprosjekt som er svært spennende i forhold til både miljø- og bevaringsperspektiv.

Klokk sier at arkitekturen spiller på den eksisterende bygningen, med sine karakteristiske høye, mørke og åttekantede tårn. En mørk fasade langs gateplanet visker ut skillet mellom ute og inne, mens en transparent og lys base svever over og redefinerer gateløpet. Tårnene er lesbare gjennom hele strukturen, og tar med seg byggets historikk inn i det nye.

Ved å legge utadrettet virksomhet og byggets storstue atriet, med tilgang for hele byens befolkning på gatenivå, aktiviseres gateplanet og bygget møter byen. Dette i motsetning til det opprinnelige bygget, som var svært avvisende på gateplan.

– Kontrasten mellom det lyse og det mørke i fasaden tas videre inn i byggets interiør. Kontrasten skaper et ekspressivt uttrykk, som samtidig fungerer som et nøytralt bakteppe slik at de ulike leietakerens identitet kan dyrkes. I tillegg gir det mulighet for å skape et helhetlig design med høy arkitektonisk kvalitet som samtidig sikrer universell utforming, sier Klokk.

Andre utfordringer med transformasjon

Ifølge Klokk gir transformasjon og tilbygg av eksisterende bygg helt andre utfordringer gjennom en byggeprosess enn et rent nybygg. Det oppstår ting på byggeplass som man må løse underveis, men med god dialog med både byggherre og entreprenør har vi kommet frem til gode løsninger.

– Vi tenker vel heller at begrensingene i slike prosjekter kanskje heller er det som gir muligheter for å gi prosjektet egenart og karakter som skiller seg ut. De gjenbrukte elementene i bygget som den solide betongkonstruksjonen, eller de originale himlingsplatene, finner man ingen andre steder enn nettopp i Media City Bergen, sier Klokk.

Overordnet sort-hvitt konsept

Interiørarkitekt og partner Elisabeth Trømborg i IARK forteller at IARK kom inn i sluttspurten av konkurransefasen i 2012.

– Vår tilnærming til prosjektet var å vise hvilke muligheter og fleksibilitet som ligger i de store planene i sokkeletasjene. Vår erfaring tilsa at romprogrammet som var spesifisert i konkurransegrunnlaget for mediebedriftene i klyngen etter all sannsynlighet ikke ville være gjeldende ved innflytting. Vi la derfor lagt vekt på å analysere planene og vise hvordan ulike soner og områder var egnet til ulike aktiviteter. Organisering av romstrukturer, ganglinjer, kommunikasjon, samhandlingsarenaer og arbeidssoner ble optimalisert både i forhold til tilgjengelighet, dagslysinnslipp og støy, sier Trømborg.

IARK har vært interiørarkitekter både for MCB fellesarealer og for NRK og BT. For fellesarealene har det vært viktig at løsningene, materialvalg og produktvalg har en tydelig og egen MCB signatur. I samarbeid med MAD arkitekter ble det utarbeidet et overordnet sort-hvitt konsept med åttekanten som hovedform. Åttekanten ble valgt ut i fra tårnenes geometri. Det ble utviklet en egen møbelserie til fellesarealene bestående av ståbord, sittepuffer og kaffebar for å knytte det hele sammen.

Trømborg sier at møtesenteret ble plassert i byggets underetasje med god tilgang fra atriet på plan 1. Antall og størrelse på rom ble dimensjonert etter kartlegging av medieklyngens antatte behov. For å gi rommene en ekstra dimensjon og som en kompensasjon for manglende dagslys ble det utviklet hele lysende LED-vegger i noen av møterommene.

Storstue

Vinduer har U-verdi på 0,8. Trykktesting viser luftveksling på 0,2. Det ble praktisert rent tørt bygg under innredningen. Bygget består av vedlikeholdsvennlige materialer med lang levetid. Aas sier at både entreprenør og arkitekt har bidratt med sine erfaringer for å få til et bygg med enkelt og rimelig vedlikehold. Hele bygget er sprinklet. Datahaller og sensitive rom har inergen slukkeanlegg.

Solavskjerming skjer med utvendige screens.

Media City Bergen har to hovedinnganger, en fra Lars Hilles gate og en fra Odd Franzens Plass. Lobbyen har et atrium på seks etasjer som gir dagslys til omliggende arealer. Lobbyen er husets storstue og livsnerven for kommunikasjon, synlighet og utveksling/synergier.

BREEAM very good

Inger Aas i Entra sier det er to offentlig tilgjengelige utvendige passasjer i hver ende av bygget, noe som gir god kommunikasjon i området. I tillegg er første etasje åpent for publikum med tilgang til atriet, restaurant og felles møteromsenter.

Det vil bli søkt om klassifisering som BREEAM very good. Under prosjektering og oppføring var det høyt fokus på blant annet energiøkonomisering og avfallssortering. Ifølge Aas har Entra lagt stor vekt på å få til gode løsninger for universell utforming.

Da byggeaktiviteten var på topp var 350 personer med. Totalt har 1.500 personer vært med på prosjektet.

Media City Bergen er prosjektert og ført opp etter Tek10. Oppvarming skjer med ventilasjonsluft og konvektorer og er basert på fjernvarme. Bygget har store datahaller der maskinen kjøles ned med sjøvann. Bygget har balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Før ombygging var bygget i energiklasse grønn E. Etter ombygging er det i energiklasse B.

Odd Frantzens Plass

På byggets østside ligger Odd Frantzens Plass.

– Plassen er planlagt i samarbeid mellom MAD Arkitekter og Smedsvig Landskapsarkitekter, slik at forholdet mellom plassen og bygget fungerer godt. Zenisk har sørget for god utebelysning. Vi er stolte av Odd Frantzens Plass, sier Aas.

Odd Bernhard Frantzen spilte spiss på bergensklubben Hardy og det norske fotballandslaget og var viktig da Norge vant bronsefinalen i OL i 1936.

Powered by Labrador CMS