Prosjektleder John Olaf Solstad (t.v.) og arbeidsleder Svein Jonny Eggen fra HENT.

Gimse barneskole

Nye Gimse barneskole i Melhus, like sør for Trondheim, er det første svanemerkede skolebygget nord for Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Fakta

Sted: Gimse, Melhus.

Prosjekttype: Skolebygg

Bruttoareal: 7.700 kvm, hvorav 1.200 kvm flerbrukshall

Byggherre: Melhus kommune

Totalentreprenør: HENT

Prosjektkostnad: Ca. 250 millioner kroner

Arkitekt: Arkitektene Vis-A-Vis

Landskapsarkitekt: Inby

Byggherreombud: Spera

Rådgivere: RIBr, RIA: Rambøll l RIB, RIBfy, RI Veg: Norconsult l RIE: Elteam l RIV rør: Prosjektutvikling Midt-Norge l RIV vent: Teknisk Ventilasjon

Underentreprenører og leverandører: Råbygg: UPB l Grunnarbeider: Solberg maskin l Heis: Starlift l Sportsutstyr og gulv: Titan Sport l Tynnavretting: Søbstad l Blåseisolasjon: Isoteks Miljø l Foldevegg: SOA l Lås og beslag: Beslag-Consult l Branngardin og rullegitter: Norsafe Brannsikring l Solceller: Solcellespesialisten l Taktekker: Icopal Tak l Glassarbeid: Glassmester Solbjør l Kjøkken: Optimera l Storkjøkken: Myhrvold l Auditoriumstoler og treamfi: Otretek l Himlinger: Modulvegger l Vinduer: Lian Vinduer l Stålarbeider: Trondheim Stål l Malerarbeider: Utgaard l Riving, sanering: SG Entreprenør l Blikkenslager: Mesterblikk l Elektro: Elteam l Ventilasjon: Teknisk Ventilasjon l Rørlegger: Tung Rør

Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Skolebygget ble tatt i bruk på vårparten, mens utearealene stod ferdig i august. Skolen har i dag 320 elever, men er prosjektert for 420. Nyskolen erstatter gammelskolen i betong fra 1956 og ligger kloss inntil Gimse ungdomsskole.

Gimse barneskole er tegnet av arkitektene Vis-A-Vis i Trondheim. Sivilarkitekt Ruth Kristin Fiskum forteller til Byggeindustrien at skolebygningen med flerbrukshall er plassert nord på tomten, og frigjør dermed attraktive og solrike utearealer i sør, samtidig som det skapes gode og trygge trafikkløsninger i nord.

Sammen med ungdomsskolen og C-bygget fra gammelskolen, som er bevart og inneholder svømmehall og gymsal, utgjør bygningsvolumene til sammen et tun, som en ramme rundt utearealene. Mange innganger knyttet opp mot tunet, vil bidra til aktivitet og liv og røre.

I samspill med kommunen

HENT vant anbudskonkurransen. Prosjektet ble startet som en samspillsentreprise mellom HENT og Melhus kommune høsten 2019.

– Vi rakk to fysiske samspillsmøter, før vi på grunn av koronapandemien måtte gå over på Teams. Men det fungerte veldig godt, vi hadde gode og effektive møter, forteller prosjektleder John Olaf Solstad i HENT til Byggeindustrien.

Byggearbeidene startet i mars 2020, og HENT overleverte skolebygget 1. februar 2022. Det komplette utearealet kunne tas i bruk 15. august i år. Solstad kan stolt fortelle at både bygget og uteområdet ble overlevert én måned før fristen. Og det til tross for at byggevirksomheten skjedde midt under pandemien. Han legger til at samarbeidet mellom byggherre og entreprenør fungerte veldig godt.

Det er lagt stor vekt på romfølelse og gode arealløsninger, og omfatter så vel fargevalg som valg av møblement. I utearealet er det lagt til rette for en rekke aktiviteter som sykling, fotball og basketball samt klatrevegg.

Ved hjelp av svanemerket er det tatt hensyn til miljøet under hele byggeprosessen, fra råvare til ferdig bygg. Skolen på 7.700 kvadratmeter, deriblant en flerbrukshall på 1.200 kvadratmeter, er blitt et svært energieffektivt bygg med godt inneklima. Det er stilt strenge krav til miljø og helse gjennom valg av produkter og materialer.

Redusert klimautslipp

Bygningsmassen skal bidra til lave globale klima- og miljøbelastninger gjennom reduserte utslipp av klimagasser og miljøgifter, effektiv ressursbruk, samt beskyttelse av biomangfold.

Arbeidsleder Svein Jonny Eggen i HENT opplyser at de måtte undersøke grundig alt av materialer før de ble bestilt, for å se om materialene tilfredsstilte de strenge kravene til svanemerking.

– Absolutt alt, ned til den minste ting, måtte godkjennes, og det var både varslede og uanmeldte befaringer på byggeplassen. Dette har ført til et dyrere bygg, men ut fra et miljøperspektiv er det vel anvendte penger, mener Eggen og Solstad.

For HENT var dette det første svanemerkede prosjektet, men har vært en nyttig erfaring å ta med videre. Svanemerking kommer til å bli mer og mer vanlig i fremtidens byggeprosjekter, tror de.

Med hensyn til HMS skjedde det ett alvorlig uhell under byggeperioden. I forbindelse med graving ble en høyspentkabel kappet. Kartet stemte ikke med terrenget. Gravemaskinskuffen fikk seg en smell. Til alt hell var det ingen personer nede i grøfta og ingen personer ble skadet. Ellers har det vært kun mindre alvorlige arbeidsuhell.

Høy kvalitet på utførelsen

Prosjektleder Solstad mener det har vært høy kvalitet på gjennomføringen av bygget. Det har vært knapt noe å sette fingeren på. Han fremholder at prosjektet ikke har bydd på spesielle utfordringer. Også mellom arkitekt og byggherre har dialogen vært god.

Solstad skryter av måten håndverkerne og leverandørene har opptrådt på. Under pandemien kunne ikke de som kom med stål og prefabrikkerte materialer reise hjem av frykt for ikke å kunne returnere. Derfor valgte de å bli værende i Melhus i fire og en halv måned.

Bygget består av mye treverk. Hovedkonstruksjonen i flerbrukshallen er i massivt tre. Bruk av tre gir etter Eggens og Solstads syn et mye roligere og mer harmonisk innemiljø.

Skolebygningen skal oppnå lavenergistandard etter NS 3701, levert energi lavere enn 80 kWh/kvm. På deler av taket er det montert solceller, som vil produsere rundt 92 400 kWh/år.

Skolens flerbrukshall på 1.200 kvm brukes hyppig også utenom skoletiden. Den er dimensjonert for inntil 1.000 personer. Foruten bibliotek er det spesialrom for tekstil og tegning, naturfag, skolekjøkken og kantinekjøkken, sløyd, og musikk, fullt utstyrt. Det finnes også et eget rom for å trene motoriske ferdigheter, som brukes til taekwondo på kveldstid.

Rektor Lasse Volden sier til Byggeindustrien at lærerne er veldig godt fornøyde med nybygget.

– Vi har fått en fin skole med gode løsninger.

Hvert klassetrinn har areal som består av tre klasserom samt fellesareal og grupperom. Mye bruk av glass gir innsyn mellom gruppene på hvert trinn. I det såkalte hjerterommet kan elevene samles. I amfiet er det plass til 60 personer.

– Hjerterommet fungerer som et viktig fellesareal og samlingspunkt. Spesialrommene er topp moderne utstyrt. SFO med 120 barn er godt integrert med store vindusflater ut mot fellesarealet. Plassen er godt utnyttet, sier Volden.

Han legger til at Melhus kommune har bygget en fremtidsrettet skole, der også brukerne av skolen ble tatt med på råd underveis i byggeprosessen.

Utnyttet nivåforskjellene

Sivilarkitekt Fiskum forteller at nivåforskjellene på tomten er utnyttet både inne og ute. Anlegget trappes fra vest til øst og bidrar til å skape en god skala i bygningsvolumene mot utearealet i sør.

En stor terrasse med utvendig amfi sentralt i sørfasaden, tydeliggjør hovedinngangen i sør. Med gode solforhold vil dette arealet bli attraktive oppholdsarealer i en forlengelse av skolens store fellesareal, hjerterommet. Terrassen med amfi vil også kunne fungere som et undervisningsareal utomhus.

Elevinngangene er desentraliserte og har adkomst direkte eller via et trappeløp fra øst, sør og vest.

Hovedinngangen fra nord ligger som en forlengelse av adkomstveien, og sammen med inngang i sør etableres en akse gjennom bygget, som ivaretar bevegelse og adkomst fra begge sider og leder inn i hjerterommet.

Skolen er ifølge arkitekten et helhetlig og kompakt anlegg hvor funksjonene er organisert rundt sentrale fellesarealer, skolens hjerte. Hjerterommet går delvis over tre etasjer og forbinder anlegget vertikalt. Fasaden mot sør åpnes i stor grad via transparente fasader, og det skapes en god overgang mellom hjerterom, terrassen med amfi og tunet. Tilsvarende utformes hovedinngang i nord med stor grad av transparens.

– Vi har lagt vekt på at anlegget skal ha god funksjonalitet og logistikk, og at alle avdelinger skal ha så god nærhet som mulig både visuelt og fysisk til skolens hjerte, skolens store fellesareal med kantine, amfi, scene og vestibyleareal. Skolebygget er også et nærmiljøsenter, og er derfor inndelt slik at det er tilrettelagt for utleie og aktiv bruk utenom skoletiden, sier Fiskum.

Fellesrom og rom for utleie er lagt mest mulig sentralt i bygget på plan 1 og 2, og hjemmeområdene for de ulike trinn på plan 1, 2 og 3 har nær tilknytning inn mot dette området. Spesialrom som ikke skal leies ut og først og fremst brukes av trinn 5-7, er samlokalisert med disse på plan 3.

Rom kan brukes av andre

Funksjoner som er de mest utadrettede og tilhører nærmiljøfunksjonen, har alle adkomst fra skolens hjerte. Hallfunksjonene med tilhørende birom kan brukes uavhengig av skolen.

Skolens fellesarena og de fleste rom/avdelinger kan enkelt tas i bruk av alle, ved at de ligger lett tilgjengelig.

Arealene for de ulike klassetrinnene er utformet som tre «tårn» med god fasadelengde slik at flest mulig av undervisningsrommene får tilgang til dagslys og utsyn. Indirekte dagslys fra overlys i hjerterommet vil også gi dagslyskvaliteter til omkringliggende rom. Bygget har godt dagslys ved at sentrale områder har overlys.

– Det er i stor grad brukt trepanel i fasadene, med variasjon i farger, i form av ulike beisede flater. Fasadeplater i sokkel og enkelte bygningsvolum matcher fargene på det beisede panelet, sier Fiskum.

Powered by Labrador CMS