Årølia skole
Den nye bydelen Årølia i Molde har ikke bare fått ny barneskole, innbyggerne har også fått sambrukslokaler som skal fungere som et kulturhus for denne delen av byen som ligger noen kilometer øst for bykjernen.
Fakta
Sted: Molde
Prosjekttype: Skolebygg
Byggherre: Molde Eiendom KF
Totalentreprenør: Åsen & Øvrelid Røberg
Størrelse: 5.700 kvadratmeter
Kostnadsramme: 244,5 millioner kroner inkl. mva
Kontraktssum totalentreprenør: 124 millioner kroner ekskl. mva.
Arkitekt, LARK, IARK, SØK, PGL: Norconsult
Byggherreombud: Advansia (tidl Xpro)
Kunst: Karin Augusta Nogva
Rådgivere: RIB, RIG, RIBr, RIA, RIBfy, RIEn, VA, ITB, LCC: Norconsult l RIE: MIFO l RIV rør: OA Sanne l RIV vent: Bratseth l RIB massivtre: Woodcon
Underentreprenører/leverandører: Rørlegger: OA Sanne l Sprinkler: Evensen Rør l Ventilasjon: Bratseth l Elektro, automasjon, lås og beslag: MIFO l Massivtre: Woodcon l Glass/alu: Straumsheim glass og fasade l Maler: Bill Mossberg l Grunnarbeider: Nerland Maskin l Heis: Heisplan l Møbler: Grande Fabrikker, Input Interiør l Kjøkkenutstyr: Westad Storkjøkken l Tak- og blikkenslagerarbeid: Langvas l Metallarbeider: Rekkverkspesialisten l Dører: Daloc l Vinduer: Norgesvinduet
Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Denne delen av Årølia i Molde ble regulert i 2008 og det har foregått en omfattende boligbygging her i flere år. Nye boligfelt er også under utvikling slik at innbyggertallet vil vokse de kommende årene.
Men det nye boligområdet har ikke hatt sin egen skole. Elevene som bor her, har reist til Kviltorp skole litt lenger vest i byen. Dette er en eldre skole som de siste årene har hatt langt flere elever enn den har vært bygd for. Derfor har en ny barneskole i Årølia vært etterlengtet i flere år.
– Nå står skolen klar til skolestart. Den er prosjektert for 392 elever, men vil ha rundt 260 elever dette skoleåret, forteller prosjektleder Øystein Vassgård i Molde Eiendom KF som har vært ansvarlig for byggingen av nybygget på vegne av Molde kommune.
Plass til ungdomsskole
Det er lagt opp til at skolen skal ha to parallelle trinn fra 1. til 7. klasse, og på tomten er det også satt av plass til å bygge en ungdomsskole dersom det kommer en politisk beslutning om dette senere.
For at den nye skolen skal kunne fungere også som et kulturhus for bydelen er det tilrettelagt med flere spesialrom som kan brukes både av kulturskolen og ulike lag og foreninger. Det er funnet plass til en aula, en kultursal, en gymsal med stor kapasitet og musikkrom. Disse rommene kan brukes gjennom egen inngang på kveldstid.
– Totalt er det 15 klasserom som alle har sitt eget grupperom, og i tillegg er det mange spesialrom som sløydsal, naturfagrom og skolekjøkken, forklarer Vassgård, som er godt fornøyd med løsningene de har fått til i samarbeid med arkitekt og entreprenør.
Det var arkitektfirmaet PIR II som først fikk et forprosjekt og utviklet konseptet for skolen som Norconsult senere har overtatt og videreutviklet. Røberg Bygg fikk den opprinnelige samspillentreprisen, men dette selskapet er underveis i byggeperioden overtatt av Åsen & Øvrelid og har blitt til Åsen & Øvrelid Røberg AS.
Fornøyd med resultatet
Rajah Selva har vært prosjektleder for entreprenøren på det nye skolebygget og kan fortelle om mange utfordringer underveis, men at de har klart å levere et bygg til skolestart som forutsatt og et bygg de er godt fornøyde med.
– Undersøkelser som ble gjort i forkant fortalte om en tomt med mye myr, men da vi begynte å grave viste det seg at mesteparten av tomten bestod av leire. Det ble betydelig med masseutskifting og mange billass som måtte bort, men nå har vi fått et fint grunnlag der vi støpte en hel plate på pukk. Hele det bærende systemet er i massivtre uten stål eller betong. For å tilfredsstille krav til brannsikring og lydisolering er en god del av overflatene kledd med gips, men her er fortsatt mye synlig tre i bygget, forklarer Selva. Blant annet er gymnastikksalen kledd med lyse perforerte plater i tre.
Fargerikt skole
– Vi må også tenke mye på slitasje og daglig renhold i et skolebygg som dette. På gulvene har vi derfor lagt Tarkett belegg som vi vet er noe som fungerer over tid, legger Øystein Vassgård til.
Både Selva og Vassgård synes lokalene har blitt veldig flotte, og er glade for at det ble satset på frisk og sprek fargebruk.
– Her er mye flott bruk av farger og lyse lokaler. Men slik skal det være på en barneskole, det skal være gøy å komme hit, sier Vassgård.
Han forteller også at det både før byggingen startet og underveis i prosessen har vært god involvering med både ansatte, foreldre, PPT og andre faginstanser.
– Det betyr mye at brukerne får komme med sine ønsker. Det er de som vet hva som fungerer og hvordan de ønsker at detaljutformingen skal være for å få en best mulig skolehverdag, sier Vassgård.
Mens skolen er dimensjonert for 392 elever er det plass til 40 ansatte. Administrasjonen har sine lokaler i 1. etasje rett ved hovedinngangen. I 1. etasje er det også en egen avdeling for skolehelsetjenesten med egen inngang som er skjermet fra andre lokaliteter. Lærerne har sine kontorplasser og pauserom i 2. etasje.
Flott uteanlegg
Når det gjelder elevene er skolefritidsordning og 1. og 2. klassetrinn plassert i 1. etasje med egne innganger, mens de fem høyeste klassetrinnene har sine klasserom i 2. etasje.
Skolen har også fått et stort uteområde mot sør og vest. Dette er delvis opparbeidede lekeplasser med forskjellig lekeutstyr og et uteamfi og delvis uberørt skog.
– Lekeområdene er lagt mot sør og vest, mens all trafikk med bil til skolen inkludert varetransport og søppelhenting skal skje mot vest og nord. På denne måten skjermes lekeplassene for trafikk og vi reduserer risikoen for at det skal skje uhell på lekeområdene, forteller Øystein Vassgård.