Backelogo
Foto: Skarp Reklamebyrå
Foto: Skarp Reklamebyrå
Foto: Skarp Reklamebyrå
Foto: Skarp Reklamebyrå
Foto: Skarp Reklamebyrå
Foto: Skarp Reklamebyrå
Foto: Skarp Reklamebyrå
Foto: Skarp Reklamebyrå
Foto: Skarp Reklamebyrå
Foto: Skarp Reklamebyrå
Totalentreprenør Backe Rogalands prosjektleder, Vidar Røyland, på en av de to takterrassene.
Foto: Skarp Reklamebyrå
Foto: Backe Rogaland
Foto: Backe Rogaland
Foto: Backe Rogaland
Backelogo

Paradis Stasjon

Byfornyingsprosjektet Paradis Stasjon, med 44 leiligheter, har god tomteutnyttelse og er samtidig utformet for best mulig utsikt og innslipp av naturlig lys.

Publisert Sist oppdatert

Fakta

Sted: Hillevåg, Stavanger

Prosjekttype: Bolig/leilighetsprosjekt

Bruttoareal: 4.547 kvadratmeter

Byggherre: K2/Bane Nor

Totalentreprenør: Backe Rogaland

Kontraktssum eks. mva.: Ca. 86,7 millioner kroner

Arkitekt: Ghilardi+Hellsten Arkitekter

LARK: Eika landskap

Rådgivere: RIB: Sweco l RIBfy: Procon l RIBr: Konsepta

Underentreprenører og leverandører: Betongelementer: Hå Element l Tømrer: TS Byggtjenester l Blikkenslager: J Johnsen & Sønner l Taktekking: Nordic Steel l Grunnarbeider og utomhus: Risa l Stålarbeider: Riska Sveis l Glass/alu: Time Aluminium l Heis: TKS Heis l Branntetting: Allfug l Fuging: Firesafe Thermax l Kjerneboring: Bjelland Betongsaging l Lås og beslag: Rønning Lås l Elektro: Rønning Elektro l Ventilasjon: GB Ventilasjon l Rørlegger: Scan VVS l Kjøkken: Montér l Maling og gulvbelegg: Interiørfaghuset T. Lund l Boder: Port og Dørsenter l Sykkelparkering: Haniss

Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Ved den gamle hovedinnfartsåren til Stavanger, Hillevågsveien, etableres et betydelig areal i området ved Paradis. Her lå tidligere regionens godsterminal. Den ble flyttet til Sandnes for flere år siden. Nå reises det ene bygget etter det andre, på den gamle godsterminaltomten og i nærheten av denne.

Det splitter nye boligkomplekset er nok oppkalt etter togstoppet like ved; Paradis Stasjon. Det ligger få minutter fra så å si alt. Her er kort vei til Stavanger sentrum, få minutter til nærmeste buss- og togstopp, et lite kjøpesenter er i gåavstand, det samme er store grøntområder og badeplass.

Leilighetene er fra 57 kvadratmeter til 66 kvadratmeter. Både 2-roms leilighetene og de på tre har egen balkong, i tillegg har alle beboerne tilgang til to store takterrasser. Byggherre er K2 og Bane Nor Eiendom mens Backe Rogaland har vært totalentreprenør.

God arealdisponering

Bygget er reist på en tomt like over Hillevågsvannet, som er fjord-tapp på Sandnes-siden av Stavanger. I bakkant er en bratt fjellknaus. Nivåforskjellen er utnyttet maksimalt. Bygget er hele sju etasjer, men fra hovedveien ser den ut som en liten lavblokk.

Bygget er fundamentert til fjellet. Den nederste delen er plasstøpt, ellers består konstruksjonen av plattendekker og prefabrikkerte betongelementer. Også øverste tak er av betong. Bygget har også fasadeplater, det gir variasjon i uttrykket. Fordi leilighetene er gjennomgående, får de inn lys fra to sider. Vinduene er litt ekstra store. Også innvendig takhøyde er raus i hele bygget.

Med slik urban plassering egner leilighetene seg for unge par, enslige eller voksne på farten. Det er også familier som har flyttet inn. Noen kjøpere har nok kjøpt med tanke på videresalg, andre med tanke på utleie. Med en slik sentral plassering, og lett tilgang til alle fasiliteter, er dette et attraktivt område.

Hektisk fremdrift

Overleveringen startet 28. juni. Oppstarten på graving for fundamentene var 1. august i fjor. Da var allerede jordmassene fjernet og tomten klargjort. Men det er jobbet fort. Så bekrefter da også Backes prosjektleder at prosessen har vært god, men hektisk.

Bygget har innfartsåren til Stavanger på vestsiden og jernbanen på østsiden. Begge deler er ganske tett på. Opprinnelig var planen å sprenge for å klargjøre tomten. For å unngå forstyrrelser og rystelser inn mot jernbanen, valgte Backe i stedet å meisle vekk overflødig fjell. En annen utfordring var at vann- og avløpsledningene ligger på den andre siden av jernbanen. Føringer dit var etablert før selve byggingen startet.

Uventet utfordring

Fra oppstart til råbygget var oppe gikk det 4,5 måneder.

– Betongelementene er produsert av Hå Element, som leverte usedvanlig raskt. Av hensyn til fremdriften og prosessen valgte vi også å male elementene utvendig etter at de var montert, forklarer totalentreprenørens prosjektleder Vidar Røyland.

Badeværelsene i leilighetene er baderomskabiner, som ble heist inn fortløpende etter hvert som bygget reiste seg. På forhånd var det lagt en taktplan, for å ivareta behovet for at hvert av fagene skulle få tilstrekkelig tid og plass til å gjøre jobben sin. Denne ga riktig fremdrift. Så, ut av det blå, gikk produsenten av baderomskabinene konkurs. Kabinene var heldigvis produsert, men med mangler.

– Vi måtte snu oss rundt. Det løste seg ved at vi fikk levert kabinene som de var. Så hentet vi inn rørleggere og elektrikere som gikk gjennom alt, forklarer Røyland.

Det som manglet kom på plass, og etterpå ble det en grundig kvalitetssikring.

Konstruktivt samarbeidsklima

Totalentreprenøren har også hatt ansvaret for prosjekteringen. Byggherren hadde forhåndsdefinert arkitekt. Forarbeidet ble gjennomført som et samspill, etter prosjekteringsperioden gikk oppdraget over til en totalentreprise. Backe Rogalands prosjektleder Vidar Røyland overtok ansvaret 1. august. Da var de fleste kontraktene signert. Underentreprenørene er stort sett folk Backe har hatt med seg tidligere.

– Er du fornøyd med prosjektet?

– Å ja. Dette året har vært kjekt og hektisk. Vi har først og fremst vært et godt team, preget av et fint samarbeidsklima med underentreprenørene. Her har virkelig alle stått på for at vi skulle lykkes. At vi klarte å ferdigstille bygget på så kort tid, skyldes god innsats fra alle involverte, svarer han.

Miljøhensyn

Backe er opptatt av å ta ansvar for egen miljøpåvirkning i hele verdikjeden. Dette gjennomføres ved at entreprenøren stiller krav både til seg selv og leverandørene for å finne klimavennlige løsninger og søke mulighet for utslippskutt.

På prosjektet var målet 90 prosent kildesortering av avfall. Prosjektet nådde en sorteringsgrad på 91,6 prosent. Paradis Stasjon varmes opp ved fjernvarme, som distribueres via vannbåren varme i gulv og konvektorer.

Fellesarealene består av to store takterrassene og bodområder, samt to store, innvendige sykkelparkeringsplasser. Så nært kollektivknutepunkt er det ikke bilparkeringsdekning til alle leilighetene. Til gjengjeld er det lagt til rette for tre innvendige sykkelparkeringer per leilighet. Bruk av uteområdene vil nok i hovedsak handle om å benytte de romslige takterrassene, med enestående utsikt. På bakkenivå, ved inngangspartiet, anlegges hage med grussti og beplantning. Her er to store regnbed, arealer utformet for oppsamling av nedbør, med drenering til grunnen og nedgravd fordrøyningsmagasin av betongringer.

Powered by Labrador CMS