Fakta
Sted: Åfjord
Prosjekttype: Tilbygg /ombygging/oppgradering videregående skole
Bruttoareal: 1.900 kvm. nybygg, 1.300 kvm. ombygging
Byggherre: Trøndelag fylkeskommune
Totalentreprenør: Stjern Entreprenør
Kontraktsum: 74 millioner eks. mva.
Arkitekt og IARK: Lusparken Arkitekter
LARK: PLAN Arkitekter
Rådgivere: RIB, RIBr, RIByfy, RIA, RIM, RIVA, ITB: Rambøll l RIG: Multiconsult l RIE: Nortek Elektro l RIVrør: Sweco l RIVvent: Fosen Ventilasjon
Underentreprenører og leverandører: Grunn, VA, utomhus og riving: Entreprenør Eivind Øvergård, Trond Aune Maskinstasjon l Elektro: Nortek Elektro l Ventilasjon og kjøleteknikk: Fosen Ventilasjon l Sanitær, varme og sprinkler: Einar Haugsnes l Porter, alu-dører og fasader: Ratdal Drift l Maler og gulvbelegg: Jakob Opdal l SD-anlegg: EM Systemer l Lås og beslag: Dørteknikk Midt-Norge l Adgangskontroll: Securitas Technology l Alarm: Autronica Fire and Security l Massivtre: Massivtre l Vindu: NorDan l Innvendige dører og glassfelt: Swedoor l Kjøkkeninnredning: HTH l Kantinekjøkken: Trøndelag Storkjøkkensenter l Taktekking: Norgestak l Heismontasje: Heisplan l Slipt betonggulv: Betongforsegling l Oppmåling: Aaknes Oppmåling l Systemhimling: Modulvegger Trondheim l Flislegging: Ragnar Skånøy l Byggevarer: Bygger’n Åfjord l Betong: Stjern Betong l Merking og foliering: Punch Reklame l Fast innredning: Ole Lium Møbelverksted l Byggvask: Stokkøy Vask & Renhold
Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Åfjord videregående er en liten skole med 120 elever og en stab på 36.
– Vi var lenge utrygge på skolens fremtid, men nå har vi i stedet fått et flott skoleanlegg, sier Lise Henriksen, som har vært ved skolen i 15 år.
Det siste året har skolen vært en byggeplass, samtidig som undervisningen har pågått.
– Jo, det var krevende å ha skolen i drift. Det var nok tøft både for elever og personalet. Men vi så ikke at det ga negativt utslag hverken i medarbeiderundersøkelsen eller elevundersøkelsen. Jeg er glad for at vi unngikk å bli spredt. Entreprenøren har vært fantastisk og har strukket seg langt. Jeg tror det var en stor fordel av å ha en lokal entreprenør, sier rektor Lise Henriksen.
Mange lokale
70 prosent av elevene går på yrkesfaglig utdanningsprogram, fordelt på bygg- og anleggsteknikk, teknologi og industrifag, helse- og oppvekstfag og studiespesialisering. Den høye andelen praktiske fag rimer godt med næringsstrukturen i kommunen. Åfjord har uvanlig mange, og relativt store, selskaper innen bygg og anlegg. Stjern Entreprenør, som har totalentreprisen for Åfjord videregående, hører selv hjemme i kommunen.
Stjern har i løpet av få år bygd barnehage, sykehjem, aktivitetshus med svømmehall og bibliotek og nytt rådhus for Åfjord kommune, og altså nå, videregående skole for fylkeskommunen. På skoleprosjektet har entreprenøren tatt med firma lokalt og fra regionen på rørlegging, elektro, ventilasjon og grunnarbeid.
Lang prosess
Det var mye frem og tilbake om lokalisering før det ble klart at skolen skulle forbli der den var. I 2021 vant Stjern Entreprenør AS og Lusparken Arkitekter prosjektkonkurransen for bygging og rehabilitering. Etter en samspillsperiode startet byggingen i mai 2022 og overleveringen skjedde i august 2023. Prosjektet har hatt tre nivåer: nybygg (1.900 kvadratmeter), tung rehabilitering (1.000 kvadratmeter) og lett rehabilitering (300 kvadratmeter).
Nær kvikkleire
Før noe kunne bygges ble et av de eksisterende skolebyggene revet. Entreprisen var delt i to, bygging av ny praksishall først og resten etterpå. Hallen ble straks tatt i bruk av yrkesfagene for å frigjøre arealer der den nye delen av skolebygget skulle bygges. På grunn av dårlig grunn, med nærhet til kvikkleire, ble det gjort kompenserende tiltak med isopor i fyllmassene. Praksishallen er bygd på en betongplate og med sandwichelementer i veggene. Litt spesielt er det at deler av gulvet innendørs er et stort grusbasseng som elevene skal bruke for å øve på kjøring av anleggsmaskiner.
Mye massivtre
Trøndelag fylkeskommune ønsker å bruke massivtre i sine skolebygg. Den nye delen av skolen i Åfjord er bygd i massivtre med store limtredragere som bæring i taket. Gulvene består av slipt betong og belegg. For å dempe støy er massivtreveggene påforet lyddemping og granpanel på én side.
Nydelen står på tvers og binder sammen to fløyer fra 1980- og 1990-tallet, og danner en hesteskoform. Utvendig har den nye delen kledning i malmfuru.
Det nye bygget rommer hovedinngang med vrimleområde, resepsjon, kantine, kantinekjøkken, verksteder for yrkesfagene, garderober og tekniske rom. Den ene eldre fløyen inneholder undervisningsrom og bibliotek, og den andre administrasjon, helsefag og lokaler for tilrettelagt opplæring.
Vannbåren varme
Skoleanlegget varmes opp av fjernvarme, delvis via vannbåren varme i gulvene og resten fra radiatorer. Energien kommer fra den flisfyrte varmesentralen som ligger like ved. Det nye bygget har passivhusstandard. Prosjektet har hatt fossilfri byggeplass, med bruk av biodiesel og en del elektriske maskiner. Fra bygget som ble revet er det gjenbrukt dører, en del himlingsplater og noe utstyr.
Mye for pengene
– Vi har hatt et veldig godt samarbeid med entreprenøren, sier byggherrens prosjektleder, Knut Sigurd By Råberg.
– Budsjettet var relativt begrenset. Stjern har vært interessert i at det skulle bli et godt prosjekt og har forsøkt å få mest mulig ut av pengene. Og det synes jeg prosjektet har oppnådd. Av totalsummen på 74 millioner var 48 millioner nybygging, mens resten av summen var beregnet etterslep på vedlikehold av anlegget, sier Råberg.
Undervurderte kompleksiteten
John Kåre Eggen, prosjektleder for Stjern Entreprenør, er også fornøyd.
– Vi har hatt en meget god tone med byggherre og skolens folk. Prosessen har fungert greit.
Eggen vedgår at det ikke var ideelt at skolen var i drift samtidig som det ble bygd.
– Alternativet er å flytte skolevirksomheten, og det ville gitt ekstra kostnader. Å flytte skolevirksomheten for en videregående skole med mest yrkesfaglige utdanninger som trenger spesielle arealer er ekstra krevende.
For å få puslespillet med lokaler til å gå opp ble det brukt brakker. Misjonshuset i nabolaget ble også leid. Prosessen ble delt inn i fem faser.
– De gamle tegningene viste ikke alt, og det dukket opp utfordringer underveis som måtte håndteres. Sammen med treghet i leveransene av byggevarer bidro det til at vi fikk en rimelig hektisk sommer før vi kunne overlevere som avtalt til skolestart, forteller John Kåre Eggen.
Prioriterte samling
Sivilarkitekt Kai Rune Bakke har ledet prosjektet for Lusparken Arkitekter.
– Åfjord videregående er et typisk eksempel på en skole som har grodd frem over tid, med nye bygg her og der. Utfordringen var å bevare mest mulig, tilføre nye funksjoner og samle det hele i ett anlegg. Underveis har vi hatt et meget godt samarbeid med entreprenøren og fylkeskommunen. Sammen har vi dyttet prosjektet i riktig retning når det åpnet seg muligheter. Budsjettet har vært begrenset og vi har prioritert kantina og fellesområdet i hjertet av skolen, og så har vi vært mer nøkterne ellers.