Unilamp
Nordre Jarlsberg Brygge
Forvandlingen fra en industrieiendom til et attraktivt boligområde er i full sving innerst i Sandebukta. For byggherre Nordre Jarlsberg Brygge har Alento ferdigstilt og overlevert to leilighetsbygg. Når det tredje bygget står ferdig ved årsskiftet 2020/21, vil Alento ha bygget til sammen 132 leiligheter.
Fakta
Sted: Sande i Vestfold
Prosjekttype: Blokkbebyggelse
Bruttoareal: 36.200 kvadratmeter
Byggherre: Nordre Jarlsberg Brygge AS
Totalentreprenør: Alento
Kontraktsum uten merverdiavgift: 455 millioner kroner
Arkitekt: Delta Arkitekter
LARK: COWI
Rådgivere bygg N: RIB og RIG: ProPlan l RIByFy: Termoenergi Norge l RIVA: VA Consult l RIBR: AFRY Norge l Uavhengig kontroll: Takstforum
Rådgivere bygg R og Q: RIB: Will Arentz l RIG: Multiconsult l RIByFy: Termoenergi Norge l RIVA: VA Consult l RIBR: AFRY Norge l Uavhengig kontroll: Takstforum
Underentreprenører og leverandører: Stikning og oppmåling: Stener Sørensen l Grunnarbeid: Hermansen Maskin l Bærende stålkonstruksjoner: ScanCon l Plasstøpt betong (utførelse): UAB Statmega l Prefab betong: Spenncon l Stålkjernepeling: Brødrene Myhre l Rør og ventilasjon: NTI l Tømrerarbeider: Noveta l Elektro: Ing. Pettersen l Heiser: Kone l Mur-/pussarbeid: Hilmatis l Flisarbeid: Stryken og Gudbrandsen l Taktekking: Byggpartner / Takmesteren l Vinduer og balkongdører: Lian Trevarefabrikk l Brannisolering og -tetting: Bygg & Brannsikring Buskerud l Kjøkken, garderobe og baderomsinnredning: Studio Sigdal l Lås og beslag: Certego l Hvitevarer: Skousen Drammen l Innv. dører med listing: Trenova l Malerarbeider: Bohlin / Malermester Buer l Overlys og røykluker: Jet Bramo l Gulvsparkling: Notodden Mur & Flis l Rekkverk: Vestfold Bygg & Rekkverk l Systemhimlinger: Modulvegger Oslo l Dører i stål og tre: Daloc l Blikkenslager: Taktekkermester Bjørn Schramm l Stillas: Scanstillas l Parkett: Parkettpartner / Trenova l Belysning: Unilamp Norden
Den vestvendte tomta etter den gamle tremassefabrikken har allerede i flere år gjennomgått en omhyggelig planlagt og ressurskrevende utbygging. Resultatet er at tomta på om lag 300 mål er etablert som et attraktivt bolig- og rekreasjonsområde, med en variert leilighets-, lavblokk og rekkehusbebyggelse.
Strandlinjen er på hele 1.200 meter. I tillegg til leiligheter med høy standard, skal beboerne virkelig kunne nyte utomhusområdene; en nesten 100 meter lang sandstrand, flytebrygge og stupetårn. De påkostede bryggeanleggene med benker, trapper, sitteelementer og belysning er en viktig del av totalopplevelsen. Et båtanlegg med mulighet for egen, privat båtplass er også til stede.
Sjøutsikt og siktlinjer
Høydeforskjellen i den skrånende tomta gir gode muligheter for sol og sjøutsikt, godt hjulpet av en omhyggelig plassering av de forskjellige byggetrinnene med siktlinjer og åpninger i bebyggelsen. Alentos bidrag i denne omgang er tre bygg, som ligger i andre rekke bak de allerede etablerte byggene langs sjøkanten. De tre byggene er i praksis fem bygg, siden bygg N og R hver består av to bygningskropper plassert over en felles p-kjeller.
Bygg N ble påbegynt sommeren 2017 og overlevert november 2018. Byggingen av bygg R ble igangsatt sommeren 2018, og sto ferdig i november 2019. Til sammen består disse fire bygningskroppene av 106 leiligheter. Bygg Q er i råbyggfasen, men her skal de 26 leilighetene stå ferdig ved årsskiftet 2020 / 2021.
Med i kontraktene til Alento er også Torgtrappa – en tverrforbindelse fra det øverste nivået i øst, og ned til et kom-mende torg. Den prefabrikkerte trappekonstruksjonen ligger mellom bygg R og Q, og vil by på både vannfall og sitte-benker i bambus.
Arkitekter har vært Delta Arkitekter, som har videreført utformingen og oppdelingen fra de tidligere blokktrinnene. Bygningsvolumene består av høydevariasjoner, mange sprang, takutspring og knekker i fasadene. Materialbruken er i hovedsak Royal-impregnert kledning, fibersementplater, pussfasader og glassrekkverk på balkonger og terrasser.
Logistikk
Alentos prosjektleder Stefan Wellnitz forteller at de satte i gang på en byggeklar tomt. Utgraving og sprenging var foretatt av byggherre.
– Logistikken her var helt klart en utfordring. Vi brukte for det meste oversiden mot øst for inntransport av varer og leveranser. Men beboerne i sør måtte kjøre inn til sine p-kjellere mellom byggeplassen og de allerede eksisterende byggene. De som bodde i Bygg N, måtte alltid kjøre inn i en kulvert for å komme opp i plan 2. For å ivareta sikkerheten ble det praktisert et strengt HMS-regime. Resultatet var en smertefri gjennomføring, understreker Wellnitz.
P-kjellerne som ble etablert i dette trinnet har delvis innkjøring inne i bebyggelsen. Men når alt en gang står ferdig, vi flere av innkjøringene bli sperret, fordi det vi være kun en parkeringsatkomst liggende i nord.
– Det er jo alltid en utfordring å få tilpasset bæresystemet med lange spenn og utkraginger til byggherrens forventninger. For Bygg N og R er det brukt en kombinasjon av stålbæring og hulldekker, sier Wellnitz.
– Merkevaren på Nordre Jarlsberg Brygge er sjøutsikt, leiligheter med store utearealer og store balkonger eller terrasser. Det blir alltid kompromisser mellom hva byggherren ønsker seg, hva arkitekten kan leve med og hva vi som ingeniører ønsker oss når det gjelder stålsøyler for bæringen av de prefabrikkerte balkongene, forteller Wellnitz, som fortsetter:
– Det ble gått mange runder med RIB-en og arkitekt når det gjaldt å finne slanke nok søyler og plassering av søylerekkene for å få det bygningsmessig forsvarlig, men også estetisk pent å se på, sier han.
Livsløpsstandard
Wellnitz forteller også om kravet til terskelfri atkomst til balkonger. Et krav som kunne innebære konflikter når det gjaldt isolasjon av balkongflatene, siden det gjaldt å holde seg innenfor et maksimum terskelkrav på 2,5 centimeter.
– Det gjaldt å finne slanke konstruksjoner, slik at vi effektivt kunne isolere varmetapet. På bygg N løste vi det med oppbygging i høyden mellom tykke og tynne elementer, og tok i bruk vakuumisolasjon. For bygg R brukte vi enda slankere hulldekker, slik at vi kunne legge isolasjonen der, forklarer Wellnitz.
Det har vært lite endringer i prosjektet. Alt har vært tilrettelagt godt for oss. At byggherren er profesjonell og har en klar oppfatning av hva som forventes av oss som totalentreprenører, gjør det lettere for oss å levere det de krever, avslutter Wellnitz.