Blussuvoll skole
Blussuvoll skole
Blussuvoll skole
Blussuvoll skole
Sted: Trondheim
Kontraktsum eks mva: 89 mill kroner
Prosjekttype: Ungdomsskole
Bruttoareal: 8 000 kvm
Byggherre: Trondheim kommune v/Trondheim Eiendom
Totalentreprenører: Reinertsen Anlegg
Arkitekt: HUS Arkitekter
Landskapsarkitekter: Selberg Arkitektkontor
Rådgivende ingeniører: RIB, RIBR, VA-anlegg, Veg: Reinertsen Engineering - RIV, RIE: SWECO Grøner - Geoteknikk: Rambøll
Underentreprenører og leverandører: Betong: Bygg-Element Stjørdal - Elektro: Fjeldseth - Rør: K. Lund - Ventilasjon: Flis: Flisteknikk - Sportsutstyr: Egas Sport - Heis: Heis-Tek - Plattformheislevernadør: HK-Service - Ytterveggselementer: Byggmester Grande - Malerarbeider: Per Hårstad - Mur- og pussarbeider: Ivar S. Moe - Blikk- og taktekking: Icopal Tak - Innredning og avtrekkskap: Kilab - Vinduer: Lian Trevarefabrikk - Kjøkken: Norema - Systemvegger og himlinger: Modulvegger Innex - Sportsgulv: Parket og Idretsgulv - Automasjon: Siemens - Inventar: SK Skoleinventar - Glass- og aluminiumsarbeider: Rathdal - Tynnavretting: Rakon Bygg - Brannisolering: Thermax - Stål: Trondheim Stål - Betongelementer: Contiga
Hver eneste dag, fra mandag til fredag, bruker Trondheim kommune mer enn 1 million kroner på bygging av nye skoler. Reinertsen har nettopp levert enda en ny skole, Blussuvoll skole på Tyholt.
- Vi startet med å vurdere nøye bygningsmassen på den gamle skolen som var fra slutten av femtitallet. Kalkylene våre viste at utgiftene til rehabilitering av den gamle skolen ville bli 80 prosent av prisen for en helt ny skole. Da ville vi ikke få en skole som var optimal med tanke på tilrettelagt, moderne undervisning, samtidig som de årlige driftsutgifter med en utdatert, rehabilitert skole ville blitt vesentlige høyere, sier Steinar Johnsen, rådgiver i Rådmannens fagstab i Trondheim kommune.
Foregangskommune
Trondheim blir av mange sett på som en foregangskommune når det gjelder planlegging og bygging av åpne skoler tilpasset nye undervisningsformer. Konseptet er kompakte, men fleksible skoler med driftsvennlige og nøkterne løsninger. Arealplanlegging og konstruksjoner skal være slik at det skal være mulig å bygge om skolen til andre løsninger om 30 år.
- Alle kjente undervisningsformer, arbeidsmetoder og formidlingsmåter skal kunne gjennomføres. Arealet skal ikke være noen begrensning, det er lærernes kreativitet som eventuelt begrenser bruken, sier Johnsen ubeskjedent.
Seks deltok
Kommunen utlyste en bygg- og designkonkurranse der seks større firmaer deltok. Romprogrammet og funksjonsbeskrivelsene var også basert på innspill fra skolens fremtidige brukere. Totalentreprisen ble vunnet av samarbeidsteamet Reinertsen AS, HUS Arkitekter, Gunnar Karlsen AS og Selberg Arkitektkontor på landskapsplanlegging.
- Vi har svært gode erfaringer med Reinertsen og HUS. Reinertsens prosjektleder Terje Broli har vært med på å sette opp to skoler for oss tidligere og de visste hvordan vi tenkte. Det gjorde at vi fikk en mye kortere og greiere samspillsprosess, sier Johnsen.
Da Reinertsen begynte arbeidet med å rive den gamle skolen i romjula 2005, fikk elevene nytt tilholdssted i januar på en avlastningsskole i nærheten. Betydelige deler av den gamle skolen kunne brukes som fyllmasse. Slik sparte man nærmiljøet både for bortkjøring av den gamle og tiltransportering av ny masse.