Rygge Storsenter
Rygge Storsenter
Rygge Storsenter
Rygge Storsenter
Sted: Rygge
Prosjektkostnad eks mva: 176 millioner kroner
Prosjekttype: Kjøpesenter
Bruttoareal: 25.000 kvm
Byggherre: Varnaveien Handelspark AS
Totalentreprenør: Veidekke
Arkitekt: Meinich Arkitekter
Rådgivende ingeniører: RIB: Opti Kon - RIBR: Egil Berge - RIV: Storm Klima - RIE: Strom Elektro i samarb. med Cowi
Underentreprenører og underleverandører: Elektro: Storm Elektro - Venti-lasjon, sprinkel og rør: Storm Klima - Taktekking: Hi Qu Tech - Stålkonstruksjoner: SKV - Tak: Lett Tak - Prefab: Kynningsrud Prefab l Glass: Bøckmann - Maling: Malermester Odd Johanson - Fasade: Fas-Tec - Brannisolering: Kaefer - Flislegging: Tomter Murerservice - Rullegitter: Haby Norske Sjalusier - Møbler: Nola - Sprinkleranlegg: Prefab-Rør - Veggpaneler: Plannja
Kjøpekraften i Østfold er 15 prosent høyere enn landsgjennomsnittet. Ikke noe rart at det nye kjøpesenteret i Mosseregionen blir tatt i mot med åpne lommebøker.
- Tomter på over 40 mål er ikke hverdagskost. I tillegg var den ferdig regulert til handel, noe som gjorde at vi raskt kunne realisere prosjektet. Beliggenheten er nærmest perfekt, i det mest trafikkerte vegkrysset i Mosseregionen, sier markedssjef i Profier AS, Kristen Rikter-Svendsen. Blant flere prosjekter har Profier tidligere også utviklet Halden Storsenter.
Kjøpekraft
Østfold er ikke bare handelslekkasje til søta bror. Østfoldinger er fornuftige og sindige mennesker, og bruker ikke mer penger på bolig, bil og annet tant og fjas enn nødvendig. Med det skapes en kjensgjerning som får utbyggere og utviklere til å kaste seg rundt i svette lakener; Kjøpekraften er hele 15 prosent større i Østfold enn i landet forøvrig. Sånt blir det kjøpesentre av.
Rygge Storsenter er ferdigstilt og overlevert etter en byggetid på 14 måneder. Nå skal Amfi i Moss og Mosseporten få konkurranse, både på tilgjengelighet, størrelse og konsept. Varnaveien-området er et trafikalt handelsknutepunkt, der de fleste aktørene innen såkalt plasskrevende handel, Byggmakker, Plantasjen osv, allerede er på plass. Eiere av Rygge Storsenter er Varnaveien Handelspark, der Canica, Norsk Bransjesenter, Innlandet Eiendomsutvikling og Profier er partnere.
Tidligere industribygg
Den tidligere plastprodusenten Renolit holdt til i fabrikklokalene sist, og bygningen kjennetegnes blant annet av et 26 meter høyt tårn, som får en fremtredende plass også i det nye senteret. – Det er dette som er en utfordring, å ta i bruk et gammelt bygg, og få det til å fremstå som nytt sammen med den nye bygningsdelen, sier arkitekt Ragnhild Torsteinsrud Smith hos Meinich Arkitekter.
- Da vi vurderte den eksisterende bygningsmassen, lå den gamle hallen der, på ca 6000 kvadratmeter, med opptil 12 meters innvendig høyde. Den hadde gode bærekonstruksjoner, og ville medført en betydelig merkostnad om den skulle tas ned. Et estimat er at vi har spart ca 10 millioner kroner på å ta den med. Det har da også vanket mye ros lokalt for at vi har valgt å beholde et landemerke, forklarer Rikter-Svendsen.
Arbeidsfelleskap i Veidekke
Totalentreprenør Veidekke har dannet et internt arbeidsfelleskap på dette prosjektet. Distrikt Follo, distrikt Østfold og Anlegg Østfold er alle med og bidrar etter evne for å sette sammen et team som dekker alle fagområder. Veidekke har hatt rivning, grunnarbeid, betong, deler av flisarbeidet og alt tømrerarbeid, til sammen ca 40 fagarbeider og 12 funksjonærer.
Tre plan og tre innganger
Anleggsarbeidet startet 10.september i 2006, da matjord ble fraktet ut og en del riving ble foretatt. Morenemasser ga gode grunnforhold, og byggeriet er tradisjonelt satt opp med betong, stål og hulldekker. Senteret er bygget på i sør og i vest, og i syd er det gravd ut til kjeller. Dette skal kunne tåle 160 parkeringsplasser for ansatte. Senteret har tre plan, delvis skapt av tomtas skråning. I tillegg til regionens kjøpekraft, er en annen livsviktig forutsetning til stede for å overleve: parkeringsforholdene som er optimale. Senterets tre innganger, to i nord og en i underetasjen i øst, vil i følge byggherren fordele akkurat like mye av trafikkstrømmen mellom seg, slik at det vil være vanskelig å påstå at én hovedinngang står fram. To av de tre inngangspartiene ligger i hver sine kubeformede og skråstilte glassklosser, som blir liggende på vippen inn i bygget. Fasadene har lyse Plannja-elementer og Expoplater fra Vik Industrier.
Store leietakere
Inne i senteret er det også her kommunikasjonsårene, rulletrapper og -bånd og handlegater, som danner senterets hovedpulsårer. Rygge Storsenter er tilrettelagt på de store leietakeres premisser. Uansett hvilken bransje du er i, vil du ha mulighet til å kunne etablere deg i lokaler som kan presentere hele produktomfanget.
Prosjektleder Kari Lundeby kan fortelle at viktige kontraheringer tidlig i prosjektet gjorde at Veidekke styrte unna de fleste problemene vedr. vareleveranser, selv om det har vært tidvis vanskeligheter, nå sist med en ukontrollert lang leveringstid på strømskap. – Det er første gang jeg er med på en totalentreprise i denne størrelsesorden, og det ga mersmak med en byggherre som vet å sette pris på godt samarbeid. Jevnt over har våre UE`er og leverandører også levert en svært god jobb, sier hun.
- Et uforbeholdent kompliment til Veidekkes Østfoldavdeling, som sitter inne på mye kompetanse, er løsningsorienterte og samarbeidsvillige. Profier bygger mye rundt i landet med forskjellige entreprenører, også Veidekke, men vi mener vår totalentreprenør på Rygge Storsenter er noe av det beste vi har i Norge. Det er morsomt å utvikle noe sammen med dem, sier Krister Rikter-Svendsen.
Tekst og foto: Trond Joelson