Østlandsterminalen
Østlandsterminalen, Lørenskog
Sted: Robsrud, Lørenskog
Prosjekttype: Næringsbygg
Prosjektkostnad eks mva: Ca. 2 milliarder kroner
BTA: 76.000 kvm
Byggherre: Posten Norge
Prosjekt- og byggeledelse: Advansia AS
Hovedentreprenør: Skanska Norge
Arkitekt: Arkitektene Astrup og Hellern
Rådgivere: RIE: COWI - RIV: Norconsult - RIG, RIB, RIBR, VA, akustikk og veganlegg: Multiconsult
Underentreprenører og leverandører: Rør: Oras - Elektro: YIT - Stålkjernepeler: Kynningsrud - Betong: Norbetong - Mobilkran: T.O. Bull - Betongpumping: RSA Betongpumping - Taktekking: Icopal tak Øst - Betongelementer: Spenncon - Stålkonstruksjoner: Ruukki - Rørleggerarbeider: Romerike Rør - Asfalt: Skanska Asfalt - Gartnerarbeider: Nannestad Grøntmiljø - Elektroarbeider: Otera - Tømrerarbeider: Noveta - Mur- og pussarbeider: Mjøndalen Mur og Puss - Maler: Hunvik - Gulvsparkling: Vinstra Sementpuss - Fasade: Icopal Metall - Glassfasade: Bolseth Glass - Hovedkjøkken: Myhrvold Storkjøkken - Stål: Eidskog Mek. Verksted - Gulvbelegg: BBM Norge - Solavskjerming: Solcom - Fasadeklatrere: Venøy Industrimontering - Røykskjerm: Bramo Glass og Klima - Isolasjon: Thermax - Kjerneboring: Mimax Asfalt & Betong - Epoxy: Norsk Epoxy - Gangbane hanekam: Åkrene Mek Verksted - Sportsgulv: Gulv og takteknikk - Karuselldører: Boon Edam Skauan - Ståldører: Firesafe - Fasadespiler: Scandic markiser - Låser og beslag: Trioving - Branngardiner: BVS Brannvernsystemer - Systemhimlinger: Akustikk Innredning - Parkett: ABS-Parkettgruppen - Flisarbeider/naturstein: Norcan flis- og våtromservice - Lastehus og porter: Hørmann - Nettingvegger: Gunnebo Norge - Garderobe: Constructor Norge - Sparkelmasse: Maxit - Brakker og div maskiner: UCO - Fasadefliser: Agrob Buchtal
Postens nye sorteringssentral på Lørenskog blir Norges største industribygg. Men også en av verdens mest fremtidsrettede postterminaler, med optimal beliggenhet når det gjelder tilkomst, logistikk og videre utbyggingspotensial.
Dagens over 30 år gamle brevsenter i Biskop Gunnerus` gate tilfredsstiller ikke lenger moderne krav og har også en håpløs plassering i trafikkaoset midt i Oslo. Ved flytting til Robsrud på Lørenskog vil den nye Østlandsterminalen få med seg hensiktsmessig og rasjonell drift. Ikke minst ved at all produksjon, altså brev- og småpakkesortering, er samlet på en flate, med effektiv inn- og utlasting fra trailere via 52 innebygde lastehus.
– Beslutningen om en inndeling i to hovedentrepriser ble tatt tidlig. Skanska Anlegg AS har utført grunnarbeider og råbygg, som er en typisk anleggsjobb.
Skanska Bygg Oslo AS har resten av det bygningsmessige, med fasader og innredning, i en samspillskontrakt basert på en hovedentreprise. Markedssituasjonen den gang avgjorde. Det var en riktig beslutning, og er valgt ut i fra god erfaring i andre prosjekter.
De tekniske fagene utføres som totalentrepriser, sier utbyggingsdirektør i Advansia AS, Pål Keyser Frølich. Advansia har hatt ansvaret for prosjekt- og byggeledelsen, og besitter solid erfaring i gjennomføring av store, kompliserte landbaserte prosjekter. I dette prosjektet har Keyser Frølich også vært prosjektleder.
Parallelldrift
De forberedende gravearbeidene ble igangsatt i april 2007. Før Skanska Anlegg hadde gjort råbygget ferdig, måtte Skanska Bygg Oslo begynne på sin del.
– Vi startet umiddelbart, blant annet med glassfasadene der råbygget var ferdig. Størrelsen og tidsaspektet gjorde det nødvendig, sier prosjektleder i Skanska Bygg Oslo, Ståle Håkull.
Bæresystemet er stålrammer, betongelementer og hulldekker. Det aller meste er prefab, men en rømningskulvert og en teknisk kulvert, som går ned i de to nederste etasjene er plasstøpte. Leca er også benyttet flere steder, blant annet i toalettkjernene i mellombygget og i et rom i kjelleren med krav om brannklasse EI 240.
– Mye er business as usual, men størrelsen og utstrekningen var jo det første vi tenkte på. Utfordringene ved den enorme størrelsen er også en fordel, vi får en strekk i produksjonsapparatet på de store flatene. Det blir god plass og rasjonell drift. Men det er et høydeaspekt på nesten alt arbeid, enten lift eller klatrestativ, og arbeidsplattform på fasadene, sier Haakull.
Skanskas fokus på sikkerhet i høyden medførte at enkelte medarbeidere fra underleverandører som ikke har overholdt forskriftene, er blitt bortvist fra byggeplassen.
Miljøprosjekt
Østlandsterminalen skal benytte vannbåren varme og kjøling. Til dette er det boret 90 energibrønner ned til 200 meter, som ligger under de innendørs parkeringsarealene i første etasje. Grunnen brukes som varmekilde til varmepumper. I tillegg skal overskuddsvarmen fra maskinpark og datamaskiner ledes ned og lagres, for å kunne tas ut igjen ved oppvarmingsbehov.
Jordvarmen vil gi svært store besparelser, opptil 60 prosent, i varmeforbruket. Co2-utslippet til oppvarming vil bli redusert med 97 prosent.
Nye arbeidsplasser
Det er store dimensjoner og formater i Østlandsterminalen; Bruttoarealet er 74.000 kvm, med en grunnflate på 42.000 kvm.
Sorteringshallen alene er på 35.000 kvm. Er det noe sted logistikk og rasjonelle arbeidsoppgaver og -rutiner er viktige, blir det på Robsrud. Tre millioner brev, som er ca halvparten av alle mindre postforsendelser i Norge, skal passere her hver dag.
Innledningsvis, da motstanden mot plasseringen av terminalen på Robsrud var til stede, ble argumentet om arbeidsledigheten i
Lørenskog fornuftig nok brukt av Posten i debatten som fulgte. Det vil bli døgndrift, og opptil 2.300 personer vil ha sitt daglige virke på Robsrud for å holde hjulene i gang.
Store vegarbeider
Nærheten til hovedmarkedet i Oslo-området og den korte veien til Gardermoen er optimal. Men den hyppige ferdselen til og fra området måtte nødvendigvis også bli gjenstand for intens planlegging for å oppnå rask trafikkavvikling til og fra hovedveisystemet. Med i reguleringsbestemmelsene lå det derfor omfattende tiltak, utbedringer og nyetableringer av infrastruktur. Nye veier, avkjørsler, kulverter og gang- og sykkelveier er anlagt. I tillegg til utstrakte, støybegrensende tiltak langs offentlige veier, vil så mye som 74 mål av den 220 mål store tomta få vesentlige grøntområder.
Et bygg i denne størrelsesorden må nødvendigvis ha store sammenhengende flater med god takhøyde. Det kan umiddelbart synes som uttrykksmulighetene er begrensede. Men på Robsrud har Arkitektene Astrup og Hellern AS allikevel klart å profilere Posten Norge på en estetisk svært fordelaktig måte.
To nivåer
De tjenesteytende produksjonsfunksjonene er lagt i mindre enheter i byggets hovedvolum, vendt mot fasaden i øst og i nord. 200.000 kubikkmeter masse er sprengt bort og 300.000 kubikkmeter er transportert ut.
Den naturlige terrenghevingen gjør at det nedre nivået inneholder hovedatkomst, innkjøring for parkering for postbiler og ansatte, og første etasje i teknisk og administrative bygg. På det øvrige nivået ligger terminalbygget, med det utvendige terminalområdet. Her finner vi oppstillingsplasser for postbiler og containere.
Til å være nesten et rent produksjonslokale, er Østlandsterminalens ytre med fasader imponerende. Selv om betydelige deler av fasaden, mer enn 2.100 kvm, utgjøres av vindusflater er det et behersket uttrykk som ikke sjokkerer i forhold til omgivelsene. Størstedelen er i sinuskorrigerte stålplater, mens administrasjonsbygget har fasader i svart keramisk flis, innkjøpt av Skanska og montert av Noveta.
Hjelp av Google
I taket i produksjonshallen er det 32 overlys i kombinasjon med røykgassluker. De skulle monteres på oppbygde foringer i lettsandwichelementer.
– Vanligvis er det mulig å nå takflatene med mobilkran, men det kunne man ikke her. Det ble derfor en sikringsmessig utfordring. Aluminiumsvinduene er i format 2,2 x 8 meter og veier 100 kg pr stk. Det ble hengt opp et nett på undersiden. Men vi kom ikke til fra bakkenivå på utsiden, og taket ville ikke tålt en beltegående kran. Jeg så for meg en mindre type kran som kunne dyttes fremover på taket.
Formannen vår googlet seg frem til en portalkran som brukes til å montere gravstøtter med. Den kostet 20.000 kroner og vi trengte bare å feste en vanlig sugekoppmekanisme i vinsjen. Den fungerte utmerket sikkerhetsmessig og var også tids- og pengebesparende, forteller Håkull.
Stort areal - store summer
Posten Norge opplyser at Øst-landsterminalen, inkludert tomte-innkjøp og infrastruktur, beløper seg til ca 2 milliarder kroner. I tillegg til om lag 450 millioner i maskiner og utstyr. Men dette er utstyr som Posten ville ha måttet gå til anskaffelse av uansett om man hadde bygget ny terminal eller ikke.
Et vesentlig fratrekk i utgiftene utgjøres ved at Biskop Gunnerus gate 14 B, der Brevsenteret holder til i dag, er overtatt av KLP for 760 millioner kroner.
Tekst og foto: Trond Joelson