E6 Kolomoen-Skaberud

E6 Kolomoen-Skaberud

Denne artikkelen er over ti år gammel.

E6 Kolomoen-Skaberud

Sted: Hedmark

Prosjekttype:
12,7 kilometer firefeltsvei

Kostnadsramme:
724 millioner kroner

Byggherre: Statens vegvesen

Hovedentreprenør:
Hæhre Entreprenør

Arkitekt og konsulenter: Byggeplan vei: Multiconsult - Arkitektur: Plan Arkitekter - Arkitekt Kolomoen bru: Moe & Løvseth - Konstruksjoner: Sweco, Johs. Holt og Cowi

Underentreprenører og leverandører: Asfaltfresing: Asfalt Remix - Asfalt knusing: BA Gjenvinning - Brureis: Conbridge - Veimerking: Eurostar - Montering av vei og brurekkverk: Foka Stålkjernepeler: Fundamentering (FAS) - Viltgjerde: Gjerdemann - Spennarmering og stag til Kolomoen bru: KB Spennteknikk - Stålarbeider Kolomoen bru: Contiga Asfalt: Kolo Veidekke - Skogsrud Bru: Moelven Limtre - Anleggsgartnerarbeider: Nannestad Grøntmiljø - Membran på bruer: NCC Roads - Elektroarbeider: Oppland Elektro - Legging av armering: Rygge Armeringsservice - Boring for VA: Båsum Boring - Ferdigbetong: Betong Øst - Betongvarer: BetoNor - Armeringsjern: Celsa Steel Service - Kabelrør: Ducatel - Skilt og sperremateriell: Euroskilt - Knusing og levering knuste masser: Gunnar Holt Grusforretning - VA-rør og deler: Heidenreich - Isolasjon: Jackon - Byggevarer: Optimera - Fiberduk: ViaCon - Forskalingsmateriell: Doka

LED-lys, rekkverk i kortenstål, skråstilte skiltfundamenter, gjenbruk av asfalt og et unikt landemerke i stål. Nyvinning har stått i fokus under byggingen av Hedmarks første firefeltsvei.

Det er ikke noe A4 veiprosjekt Hæhre Entreprenør AS har bygget mellom Kolomoen og Skaberud i Hedmark. I tillegg til nyvinninger som LED-lys og rekkverk i kortenstål er den 12,8 kilometer lange E6-parsellen bygget i et meget krevende terreng. I tillegg kommer selvsagt også utfordringene som ligger i å bygge helt inntil en tungt trafikkert europavei.

Fremtidens belysning
Valget av LED-lys som alternativ til tradisjonell veibelysning har fått stor oppmerksomhet etter åpningen av veien 1. oktober. Cirka 750 Lys-Emitterende Dioder viser nå vei i skogsområdet mellom Kolomoen og Skaberud. LED-lysene, som står med 40 meters avstand, har en levetid på 14 år og bruker en watt strøm. Til sammenligning krever tradisjonell veibelysning rundt 500 watt per lyktestolpe. Foruten store energibesparelser bidrar ledelysene til at veien holdes nede i terrenget. Assisterende byggeleder for Statens vegvesen Stein Søbakken kan fortelle at LED-lysene er på forsøksstadiet, men at det planlegges å bruke samme type belysning på de neste E6 parsellene sør for Skaberud.

Kortenstål og skiltfundamenter
Det er også første gangen man benytter såkalt kortenstål som rekkverksmateriale i Norge. Stålet har et tynt beskyttende rustlag som holder seg konstant. Statens vegvesen har valgt løsningen både fordi de ønsker lave vedlikeholdskostnader og fordi den rødbrune rekkverksfargen harmonerer med naturen rundt.

Arve Krogseth, prosjektleder for Hæhre Entreprenør, trekker også frem de skråstilte skiltfundamentene i prosjektet.

– Alt av kummer og skiltfundamenter følger terrenget, sier Krogseth. Han synes det har vært både spennende og utfordrende med alle innovasjonene i prosjektet.

– Både LED-lys og rekkverksløsningen ble utviklet underveis. Vi skulle nok ønske at noen endringer kom litt tidligere, men vi har tilpasset fremdriften og samarbeidet tett med byggherre for å få på plass de nye løsningene, sier Krogseth.

Landemerke
I Kolomoen krysset, der man tar av til rv. 3 mot Elverum, er det bygget et nytt landemerke i stål. Skråkabelbruen Kolomoen bru er tegnet av Morten Løvseth i Moe & Løvseth AS. Den er cirka 70 meter lang og har to brutårn som begge har en høyde på 31 meter og vekt på 35 tonn. Stålet er produsert av Contiga AS, mens spennarmering og stag er levert av KB Spennteknikk AS. Johs. Holt AS har vært brukonsulent.

– Det er artig at Statens vegvesen går for en så spesiell brutype. Det er et fantastisk byggverk som har bydd på mange ingeniørtekniske utfordringer, sier Krogseth.

Perfekt for Hæhre
Kolomoen - Skaberud entreprisen på cirka 470 millioner kroner er den største kontrakten Hæhre Entreprenør har gjennomført alene som hovedentreprenør. Det er også første gangen Hæhre Entreprenør kjører betongarbeidene i egenregi.

Over 800 personer er registrert i prosjektet og på det meste var det 120 maskinenheter og 180 arbeidere i drift.

Hæhre Entreprenør har en historie som underentreprenør på store prosjektet. Er den tid nå forbi?

– Det kan jeg ikke svare på, men fokuset for Hæhre er flyttet fra å være underentreprenør til å være hovedentreprenør. Vi har bygd oss opp til å bli en komplett entreprenør som har kapasiteten til å ta de fleste prosjektene som kommer. Kontrakter fra 500 til 1000 millioner er nå kurante jobber for oss, sier Krogseth.

Løsningsorientert gjeng
Både hovedentreprenør og byggherre berømmer samarbeidet og informasjonsflyten i prosjektet.

– Vi har ikke en eneste uavklart sak med Statens vegvesen når det gjelder tillegg og endringer, sier Krogseth. – Fra Statens vegvesens side har det vært en målsetting å ta ting underveis og ikke spare opp til slutt. Prosjektet har i tillegg hatt en bra samling med løsningsorienterte folk på begge sider, sier assisterende byggelder Stein Søbakken.

Koloer
Hæhre har fått føle på kroppen hvorfor plassen heter Kolomoen. I veitraseen har de nemlig måttet benytte sitt største utstyr for å håndtere såkalte koloer eller store steinblokker.

– Vi har håndtert 16-17000 kubikk steinblokker på mellom en og ti kubikk, sier Krogseth og legger til at det har vært meget krevende å bygge denne traseen.

Hæhre Entreprenørs prosjektleder kommer med nøkkeltall som forteller at de har sprengt ut cirka 750 000 kubikkmeter fjell, det er tatt ut cirka 350 000 kubikkmeter myrmasser og cirka 200 000 kubikkmeter andre løsmasser.

– Vi har ikke fått noe gratis i dette prosjektet sier Krogseth.

Gjenbruk
Gjenbruk av asfalt er noe både byggherre og hovedentreprenør ønsker å fremheve fra prosjektet. Det var nemlig et felles ønske om å utnytte verdien i den gamle E6-asfalten. Opprevet asfalt har blitt til 40 000 tonn asfaltgranulat ved BA Gjenvinning sitt knuseverk.

– Vi har bygd opp E6 med 12 centimeter asfaltgranulat som er lagt ut i to lag. Deretter har vi seks centimeter med asfaltert grus og fire centimeter bindelag. Det har spart prosjektet for en god del penger, i tillegg kommer selvsagt også miljøgevinsten, sier Krogseth.

Fokus på trafikksikkerhet
E6-trafikken helt inntil anlegget har naturlig nok vært en av de store utfordringene i prosjektet. Statens vegvesen har brukt betydelige midler på trafikksikkerhetstiltak.

– Statens vegvesen skal ha honnør for sitt fokus på trafikksikkerhet. Vi har hatt regulerbare poster for alt som har med sikkerhet å gjøre. Oftest opereres det med rundsumposter der entreprenør skal prise alt i en prosess. Da konkurrerer man på sikkerhet, avslutter Krogseth.

Tekst og foto: Ådne Homleid

Powered by Labrador CMS