Finnfast

Finnfast

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Finnfast

Sted: Ryfylke

Prosjekttype: Anlegg

Totalkostnad eks mva: 560 millioner 2006 kroner

Byggherre: Statens vegvesen

Hovedentreprenør: NCC Construction

Prosjektering: Statens vegvesen

Rådgivere: Tredje parts kontroll av sikkerhet: Multiconsult

Underentreprenører og leverandører: Massetransport, sjøfylling oa: T. Engene - Vei- og grunnarbeider i dagen og i tunnel: Risa - Elektroinstallasjoner, inkl. styringssystemer: KB El-Teknik - Knusing, div. grunnarbeider: Lindanger Maskin - Montasje av tunnelduk: Giertsen Tunnel - Leveranse og montasje av pumper: ABS Norge - Leveranse og montasje av ventilatorer: OFAS Tunnel - Asfalt, betongfortau, betongrekkverk: NCC Roads - Leveranse av sprut- og konstruksjonsbetong: Finnøy Betong - Div. oppdrag i tunnel, div. tjenester: LHV Tjenester - Div. graving og sprengning i tunnel og i dagen: Talgje Anlegg - Drift av mannskapsforlegninger: Albatross

Finnfasttunnelen mellom Ladstein på Finnøy og Hanasand på Rennesøy gir Finnøy, den mest folkerike øya i Finnøy kommune, fastlandssamband.

En tverrslagstunnel til Talgje knytter også denne øya til fastlandet. Dermed har deler av Finnøy kommune fått døgnåpent fergefritt samband med E39 og Stavanger-regionen. Reisetiden kortes også kraftig inn.

200 meter under havet
Hovedtunnelen er 5.685 meter lang og går ned til 200 meter under havoverflaten. Midt inne i tunnelen ligger det første krysset i en undersjøisk tunnel i Norge. Tunnelen til Talgje er 1.467 meter. Anlegget omfatter også 600 meter vei i dagen på Hanasand, 420 meter på Ladstein og 200 meter på Talgje. Forventet ÅDT i hovedtunnelen er 600- 650 biler i åpningsåret.

Det er prosjekteringsavdelingen i Statens vegvesen som har planlagt arbeidene. Tunnelene er drevet i hovedentreprise av NCC Construction. Arbeidet er ifølge byggeleder Anne Merete Gilje i Statens vegvesen utført innen tid og budsjett. Anlegget er budsjettert til 560 millioner 2009-kroner. Nedbetaling skjer dels med bompenger. Passering koster 200 kroner for småbiler og 700 kroner for større kjøretøy før rabatter.

Tunneldrivingen startet seinhøsten 2006. Gjennomslaget kom i mai 2008. Tunnelen ble offisielt åpnet av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa på Ladstein 30. oktober i år. Hovedtunnelen har T8,5 profil og er dimensjonert for 80 km/t (tunnelklasse B). tverrslagstunnelen mot Talgje har T5,5 profil, en kjørebane og er dels dimensjonert for 50 km/t (tunnelklasse A).

Hovedtunnelen har en stigning på inntil ni grader. Tverrslagstunnelen har en stigning på inntil 10,2 grader. Langs denne tunnelen er det flere møteplasser. Det er også mulig å kjøre opp på veiskulderen uten å ødelegge bilen. I hovedtunnelen er det en snunisje som kan brukes av vogntog. Cirka 60 prosent av vegger og tak i tunnelene er dekket med tunnelduk fra Giertsen eller PE-skum. Tunnelduk er brukt der det er mye vann.

Varierende fjellkvalitet
Gilje sier at fjellkvaliteten varierte fra bra til ekstremt dårlig. På Hanasand-siden var det mye vanninntrengning og et mindre ras. Derfor ble 17 meter av tunnelen her støpt ut og det ble brukt cirka 150 armerte sprøytebetongbuer. Det ble også støpt ut en del av tunnelen i bunnen der det var dårlig fjell.

Drivingen skjedde ved at det ble boret 27 meter lange hull rundt tunneltverrsnittet før sementmasse ble pumpet inn under trykk (forinjeksjon). Dette skulle tette sprekker i fjellet slik at grunnvann ikke skulle trenge inn. Det ble så boret fem meter lange hull som ble ladet med sprengstoff. Hver sprengning ble delt opp i mange små salver som ble fyrt av i rask rekkefølge. Dette ga fjellet tid til å ekspandere. Dette skulle redusere ristingene på overflaten.

Utsprengte masser ble kjørt ut med lastebiler. Løst fjell ble pigget med en hydraulisk hammer. Dårlig fjell ble sikret med bolter, sprøytebetong og armeringsbuer. All masse som ble tatt ut på Hanasand ble lagt på lekter og ført til Sjernarøyene. Her ble massene brukt til en brofylling. Massene som ble tatt ut på Ladstein ble lagt i en fylling som ble solgt som et industriområde til inntekt for prosjektet. Cirka 70.000 kubikkmeter skal brukes til en ny fergeterminal på Judaberg på Finnøy. Totalt er det tatt ut 460.000 kubikkmeter faste masser.

Prosjektleder Arnfinn Erlien i NCC Construction forteller at drivingen har skjedd på tradisjonell måte.

– Fjellkvaliteten har variert, men arbeidet er utført på kjente måter. Alt har fungert greit. Da aktiviteten var på topp var 70 personer med på arbeidet.

Tekst og foto: Ole Harald Dale

Powered by Labrador CMS