P-hus Trondheim lufthavn Værnes
Sted: Værnes
Prosjekttype: P-hus
Prosjektsum eks mva: 123 millioner kroner
Bruttoareal: 25.500 kvm
Byggherre: Avinor AS
Entrepriseform: Byggherrestyrte delentrepriser
Prosjekt-, prosjekterings- og byggeledelse: PTL AS
Arkitekt: Arkidéco AS
Rådgivere: RIBR: Cowi - RIB: Rambøll - RIV og RIE: Multiconsult
Underentreprenører og leverandører: Bygningsmessige arbeider ARK-fag: Team-Bygg - Plasstøpt betong: Veidekke - Industrigulvbelegg: Acrylicon - Stålfasader og smedarbeider: Nordic Stål - Betongelementer: Contiga - Parkeringsskilt: Scandisign - Vanntette dekker av støpeasfalt: NCC Roads - Gravearbeid: Hernes - Branndører og branntetting: Thermax - Gulvstøp: Tiller Vimek - Endring av parkeringstekniske anlegg: Swarco - Elektro: Bravida - Isolering, tetting og membranarbeider: Mester Tak - Rivearbeider: AF Decom - Brann- og industriporter: Ramox - Mur-, puss- og flisarbeider: Frost Entreprenør - Glassarbeider: Riis Glass & Metall - VVS -arbeider: ORAS
Parkeringstilbudet på Værnes har med det nye parkeringshuset økt betraktelig. Men tilbudet kan bli enda større; bygget er prosjektert for å kunne ta to etasjer til.
Avinor Trondheim lufthavn Værnes har vært aktiv på byggefronten. Byggeprogrammet i inneværende planperiode er på mer enn én milliard kroner. En viktig del har vært å utbedre parkeringsforholdene.
Det eksisterende parkeringshuset fra 1991 fikk en vesentlig utvidelse i vest og sør allerede fem år etter, i 1996. Selv om passasjertallet på landsbasis av naturlige årsaker har gått noe ned det siste året, var behovet for større parkeringsarealer på Værnes til stede. Det nye p-huset på 25.000 kvm er av estetiske og praktiske hensyn oppført som et eget bygg, men skal ha tilkomst til det eksisterende.
Forbindelser og kjørebruer finnes i alle plan mellom byggene, og helhetlig fremstår de derfor som ett stort parkeringsbygg. I grensesnittet mellom nytt og gammelt ligger også trappe- og heishuset.
Totalt finnes det nå ca. 3000 plasser i p-hus og 1500 plasser fordelt på flere utendørs parkeringsområder på Værnes.
– Vi måtte få noe ut av designen siden det ligger så sentralt, og vil være noe av det første folk ser i hovedatkomstområdet. Det er jobbet mye med ulike konsepter og materialer, der kravet om minst 50 prosent åpning i fasadene har vært med på å bestemme utseendet. Ved bruk av kun strekkmetall kunne det ha blitt litt grått og kjedelig. Derfor er det satt inn fargede glassfelter i fasadene, for å bryte monotonien, sier arkitekt Jon Gunnar Minde i Arkidéco AS.
Byggherrestyrt
– Vi har valgt å gjennomføre dette byggetrinnet med byggherrestyrte delentrepriser. En totalentreprise kan ofte bli en dyrere løsning. En byggherrestyrt variant krever vanligvis vesentlig mer oppfølging, selv om dette var et svært oversiktlig prosjekt sett fra byggherrens ståsted, sier prosjektleder Daniel Hansen fra PTL, som har hatt prosjekt-, prosjekterings- og byggeledelsen i denne første fasen.
Gravearbeidene ble utført av Arne Hernes AS, mens fundamentering, grunn- og betongarbeid er gjort av Veidekke Entreprenør. Som sin forgjenger er også dette bygget reist med plasstøpt betong og med betongelementer i dekkene. Entreprisen for bygningsmessige arbeider ARK-fag er utført av Team-Bygg AS.
– Utfordringen var byggetiden og logistikken, sier prosjektleder hos Team-Bygg, Ola Røe. – Med tanke på leieinntektene var det naturlig nok presserende å få det ferdig raskt. Det eksisterende p-huset var i full drift. Det krevde nitidig planlegging når det gjaldt servicekrav både overfor omgivelser og publikum, for å minske ulempene mest mulig. Med tanke på vare- og materialleveranser inn var det også krevende.
– Det var en del utfordringer med logistikken. Alt måtte planlegges svært nøye for at trafikken rundt området skulle fungere. En del vareleveranser ble tilført i perioder med mindre trafikk. Team-Bygg hadde korte tidsfrister, men klarte å få gjennomført med et godt resultat, sier Hansen.
Også takparkering
Det er etablert to nye rotunder. En for for oppkjøring i det eksisterende og en for nedkjøring i det nye p-huset. Parkering i kjelleren er både for øvrige gjester og for det nye hotellet Radisson Blu, og har direkte nedkjøring i nordvest. Ikke bare det nye byggetrinnet har parkering på taket, også på det eksisterende har Team-Bygg etablert ca. 14.000 kvm med takparkering, og montert gjerder rundt.
– Vi har i egen regi utført tømrerarbeidet. I tillegg til å ha kontraktsansvar for mur, puss og flisarbeider, blikkenslagerarbeid, glass og maler- og beleggsarbeider. Det som går inn under smedarbeid utgjør ca halvparten av kontrakten vår på 13 millioner kroner, forklarer Røe.
Som en opsjon i kontrakten lå det også muligheter for et eget tilbygg i øst som skulle inneholde et bilpleieanlegg. Denne opsjonen ble ikke trukket ut, men ble bestemt igangsatt underveis.
– Vi visste for så vidt at tilbygget skulle komme, men visste ikke i hvilket omfang det skulle være, sier Røe. Tilbygget står nå klar og skal driftes av Værnes Bilservice.
Rotundene rager
En eventuell, fremtidig utvidelse vil innebære påbygning av to etasjer både i det eksisterende og det nye parkeringshuset. Dette synes ikke minst i de to rotundene og trappe- og heishuset som rager to etasjer over det øverste dekket i det nyeste parkeringshuset. Disse er allerede bygget opp til det fremtidige nivået. Ved en påbygging av rotundene i en kommende utvidelse ville en stenging av parkeringshuset ha vært uunngåelig.
Arealraushet
– Den normen de fleste parkeringshus ligger på er med moduler på 7,20 meter. Det innebærer at en får søyler mellom de parkerte bilene. Her er det lagt opp til konstruksjonene i det eksisterende bygget, med DT-dekker som spenner 16 meter. Det gir færre søyler, sier Minde. DT-dekkene i plan 1 og i plan 2 har påstøp og akrylbelegg, mens dekkene i plan 3 har støpeasfalt.
Miljøfyrtårn
Etter et målrettet arbeid er Team-Bygg nå sertifisert som en miljøfyrtårnsbedrift. Rutiner når det gjelder HMS og det ytre miljø ble nøye gjennomgått. – Vi hadde skjemaer og prosedyrer, men en del var også muntlig. Dette er nå satt i system ned på papiret. Det er mer bevissthet i hverdagen, og vi har satt oss en del mål på hvordan vi skal videreføre og forbedre HMS-arbeidet vårt. Vi ser at det på enkelte områder kan ligge økonomiske besparelser i forhold til dette arbeidet. Det gjelder blant annet avfallshåndtering og bevisstgjøring på innkjøp og gjenbruk, sier Røe.
– Generelt i samfunnet er det mer fokus på HMS. Vi regner jo med at denne sertifiseringen vil gi oss et konkurransefortrinn ved anbud. Vi er overbevist om at en byggherre vil se det som et pluss at vi har systemer og prosedyrer i orden når vi leverer inn anbud, bekrefter Røe.
Tekst og foto: Trond Joelson