Rv.80, Vegpakke Salten

Rv.80, Vegpakke Salten

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Rv.80, Vegpakke Salten

Sted: Fauske

Prosjekttype: Anlegg

Entreprisekostnad eks mva: 350 millioner kroner

Byggherre: Statens vegvesen

Hovedentreprenør: LNS

Prosjektering: Statens vegvesen

Underentreprenører: Grunnarbeid og transport: Elvenes Transport & Maskin - Fundamentering: Fundamentering - Bruer og kulverter: Reinertsen

Leverandører: Ferdigbetong: Nordland Betong - Bolter: Galvano - Sprengstoff: Dyno Nobel - Mørtel, tilsetningsstoffer til betong og sprøyteakseleratorer: Rescon Mapei - Membran: Protan

En tunnel på to kilometer og fire kilometer ny vei på Rv 80 mellom Bodø og Fauske vil korte kjøreavstanden mellom stedene ned med 6,2 kilometer.

Det er Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS) som både driver tunnelen og bygger veien. Den nye traseen følger jernbanesporet på Nordlandsbanen tett.

350 millioner kroner
Tiltakshaver er Statens vegvesen, som også har prosjektert tunnel og vei. LNS utfører arbeidet i hovedentreprise, med en kontraktssum på 355 millioner kroner eks mva. Anleggsarbeidene startet i november 2008. Den nye veien skal tas i bruk sommeren 2011. Entreprise på elektrotekniske arbeider skal utlyses senere.

Den nye strekningen går mellom Strømsnes og Røvik i Fauske kommune. Prosjektet er delvis finansiert med bompenger. Det skal settes opp en automatisk bomstasjon i Strømsnes.

I tillegg til raskere kjøretid får veien en betydelig sikkerhets- og miljøgevinst. Dagens trase går gjennom bebygde områder uten gang- og sykkelveier og med støybelastning for over 100 boliger.

Krevende grunn
Både vei og tunnel får to felt og blir dimensjonert for 80 km/t. dette blir den første veien i Nord-Norge med forsterket midtoppmerking – et en meters bredt midtfelt med to romlestriper. Anleggsleder Roy-Arnt Erlandsen i LNS forteller at grunnforholdene er krevende, med mye leire og kvikkleire. – Vi har spuntet flere steder, den lengste strekningen er på 115 meter der spunten går ned til 28 meter. Noen steder har vi måttet traue ned i fem meters seksjoner. Vi har bygget flere lette fyllinger inn mot bruer og kulverter.

Totalt har vi brukt 12.000 kubikkmeter glasopor og 35.000 kubikkmeter løsleca. Massene er pakket inn i 120 mål med fiberduk. Noen steder har vi laget motfyllinger. Nærheten til jernbanesporet er også utfordrende.

Godt fjell
Tunnelen går mellom Røvik og Løkåsheia og vil få navnet Røviktunnelen. Den konstrueres etter T10,5 og får en snunisje og fire havarinisjer. Fri høyde blir 4,6 meter. Den får tradisjonelle vifter som kan kjøres i begge retninger. Erlandsen sier at fjellkvaliteten er god. – Tunnelen har vært grei å drive med lite vannlekkasjer. Vi brukte Atlas Copco XL3 tunnelborerigg og Volvo A40 dumpere. Vi har i hovedsak drevet fra Strømsnes-siden, med unntak av en kort periode i begynnelsen.

Vann- og frostsikring skjer med PE-skum og sprøytebetong. Betongen sprøytes fra en AMV sprøyterigg. Det er ikke behov for injeksjon. I hver ende blir det 180 meter lange portaler i veggelementer av betong. På hver side av tunnelen blir det et New Jersey-betongrekkverk som skal støpes i glid. Drivingen startet 20. februar 2009 og gjennomslaget kom 23. februar i år. Tunnelen vil være ferdig våren eller forsommeren 2011. Det er tatt ut 180.000 kubikkmeter faste masser fra tunnelen. Noe av massene er lagt i deponi og noe er knust til pukk og brukt i grovfyllinger. Mottak av stein har vært dimensjonerende for drivingen. Til tider har vi drevet 75 meter per uke.

Prosjektet omfatter også tre bruer og tre kulverter. Valnesfjord bru er en 104 meter lang platebru. Strømberget bru er en 40 meter lang platebru. Løkåsheia bru er en trebru på cirka 45 meter. Bygging av bruer og kulverter er utført av Reinertsen i underentreprise.

Ingen fraværsskader
Erlandsen sier at det i snitt har vært 70 personer i arbeid på prosjektet. På det meste har 100 personer vært i aktivitet. Frem til nå har det ikke vært skade med fravær. – Vår største utfordring er grunnforholdene der vi bygger vei. Det mest spesielle i prosjektet er bruken av lette fyllingsmasser.

Byggeleder Kjetil Vollan i Statens vegvesen forteller at masseutskiftning og innfylling veien snart er ferdig og at arbeidene med forsterkningslaget begynner når det vesenlige av setninger er unnagjort.

– Tunnelen har hatt gjennomslag og er sikret med bolter og sprøytebetong. Mye arbeid gjenstår i tunnelen; drenering, bunnrensking, betongrekkverk, trekkrør, vann- og frostsikring og innfylling av kvalitetsmasser. Etter dette følger elektroarbeider. Det er ikke store avvik for fremdriften på veien. I tunnelen ligger man litt etter planen uten at dette er dramatisk. Åpning skjer som planlagt sommeren 2011.

Tekst og foto: Ole Harald Dale

Powered by Labrador CMS