IKEA Sørlandet
IKEA Sørlandet
IKEA Sørlandet
Sted: Lillesand
Prosjekttype/bruk: Nybygg
Entrepriseform: Delte
Bruttoareal: 34.500 kvm
Energibruk per kvm per år:
145 kWh
Byggherre: IKEA Eiendom Holding
Prosjekteringsleder:
Terramar og AEH Prosjekt
Byggeledelse: Sweco Norge
Arkitekt:
Arkitektene Astrup & Hellern
Landskapsarkitekt: Dark Arkitekter
Rådgivere: RIB, RIGeo, RIAku, RIBr og RIBy: Multiconsult - RIV og RIE: Itech - RIVA og RIVei: Asplan Viak
Underentreprenører og leverandører: Automatiske inngangsløsninger: Besam Norge - Grunnarbeid og utomhus: TT Anlegg - Asfalt: Agder Asfalt - Betongarbeider: Skanska Norge - Betongelementer: Loe Betongelementer - Påstøp: Thunberg - Stål: Ruukki Norge - Taktekking: Protan Tak - Vinduer: Maxmara DOO - Lev.fasadeelementer: Arcelur Mittal - Mont.fasadeelementer: Borg Byggmontering - Trapper: Kristiansand Industriservice - Tømrer: HSH Entreprenør - Himlinger: Bico Bygg og Innredning - Garasjehimlinger: SLS Montasje - Maler og gulvlegger: MJA - Flislegger: PK Entreprenør - Mur og puss: Murmester Lindgren - Rør og sprinkler: Carl Christensen - Elektro og tele: Otera Ergon - Ventilasjon/automatisering: GK Norge - Kulde-anlegg: Thermo Control - Branntetting: Thermax Brannsikring - Branngardiner: HABY Norske Sjalusier - Brannalarm og sikringsanlegg: IPEC Kristiansand - Ståldører: Norlock DB Montasje - Heiser og rulletrapper: Reber Schindler Heis - Lasteramper: Crawford Norge - Skilttårn: Scan Sign Kft - Rigg: Cramo - Trapper og rekkverk: OPS / Kristiansand Industriservice
Ikea Sørlandet i Lillesand inneholder 9.500 ulike artikler.
Varehussjef Solrun Hitland forteller at varehuset har parkeringsanlegg under hele bygget, noe Ikea ikke har gjort i Norge tidligere. – Varehuset har også meget lavt energiforbruk, med 145 kWh per kvadratmeter per år, bruksvennlige IT-løsninger for handlende og en restaurant med inntil 700 sitteplasser.
Store forventninger
Hitland sier at mange har sagt at de gleder seg til at Ikea Sørlandet åpner. – Vi ønsker å innfri de forventningene kundene har. Det skal gi en god handleopplevelse å besøke oss.
Ikea Sørlandet har 265 ansatte, fordelt på 130 årsverk. Hovednedslagsfeltet er Agder-fylkene. – Kunder fra Grenland er også hjertelig velkomne. Vi håper at mellom 1,5 og to millioner mennesker vil besøke oss årlig.
Tiltakshaver er Ikea Eiendom Holding AS. Det er tegnet dels av Ikea selv og dels av Arkitektene Astrup og Hellern AS. Sweco Norge har vært byggeleder. Byggearbeidene har skjedd i delt entreprise, med cirka 40 delkontrakter. Byggestart var i oktober 2009. Varehuset ble åpnet 21. oktober i år.
34.500 kvm
Ikeas tomt er 120 mål. Prosjektleder Eirik Spilling i TT Anlegg forteller at terrenget var meget kupert.
– Vi har sprengt ut cirka 550.000 kubikkmeter faste masser fra Ikeas tomt og fra infrastrukturen rundt den. Mesteparten er brukt til fylling for tomt og vei. Vi har også sprengt ut cirka 150.000 kubikkmeter fra nabotomtene. En del av massene inneholdt sulfid og er kjørt til deponi og dekket med kalk. Vi har kjørt 200.000 kubikkmeter med jord og myrmasser til deponi. Fjellmasser som inneholdt sulfid og kjørt til deponi og dekket med kalk. Vi har etablert cirka fem km med VA og kabelgrøfter og rundt 150 VA og kabelkummer. På utomhusanlegget er det til sammen cirka 30.000 planter, trær, busker og roser. Det er også lagt til sammen 26.000 kvadratmeter med belegningsstein i p-kjelleren og på gangarealene rundt IKEA bygget.
Bygget er på 34.500 kvadratmeter. Parkeringsarealet under bygget er på cirka 20.700 kvadratmeter og rommer 700 biler. Bygningskroppen har rektangulær form. Høyden varierer. I høylageret er det 16 meter opp til fagverket. Bærende konstruksjon er i prefabrikkerte søyler og dragere og påstøpte DT elementer. Taket består av isolerte q-dekker som bæres av stålfagverk. Fasadene består av gule eller blå sandwichelementer og noe glass. Gulvet i butikk og lager er stålglattet og polert hardbetong. I restauranten, kantinen og kontorene er det belegg på gulvene. Et felles storkjøkken betjener både restaurant og personalkantinen.
Biosentral
Det ble praktisert rent bygg under oppføringen. Ventilasjonsanlegget ble montert lukket. Alle overflater er robuste og lette å holde rene. Fasadematerialene er tilnærmet vedlikeholdsfrie. Alle vinduer har aluminiumskarmer. Det er lagt til rette for å utvide varehuset i tverraksen.
Prosjektleder Arne Bjørseth Nilsen i Sweco Norge forteller at konstruksjonen ble tørket ut med gass.
– Fra februar til april støpte vi 34.500 kvadratmeter med gulv og da varmet vi dem opp med gass. Det ble brukt ferdigbetong til støping av 250 søylepunkt og til ti cm påstøp på gulvene.
Bygget har vannbåren oppvarming basert på egen biosentral. Beregnet energiforbruk er 145 kWh per kvadratmeter per år. Det er bare drøyt halvparten av gjennomsnittet for norske varehus. Det er 20 cm isolasjon i vegger og 30 cm i tak. Det er god tetting rundt alle vinduer. Ventilasjonsanleggene er balanserte og har varmegjenvinning.
Bygget er fullsprinklet og har store rømningstrapper på alle fasader. SD-anlegget er meget avansert. Det er lagt mye ressurser i å belyse produktene på en god og energieffektiv måte. Ikea har egen miljøstasjon med komprimatorer for papp og plast og maskin som maler opp trevirke. Rundt bygget er det cirka 1.000 parkeringsplasser.
Bratt lærekurve
Nilsen sier at kort byggetid, avanserte og omfattende tekniske anlegg og høye brannkrav har vært de største utfordringene i oppføringen av bygget.
– På grunn av den korte byggetiden var det meget viktig med god planlegging. Da aktiviteten var på topp var 350 personer i arbeid på byggeplassen. Sorteringsgraden på byggavfall er på 65 prosent. For Sweco har dette vært et lærerikt og spennende prosjekt. Jeg tror samtlige som har vært med har hatt en bratt lærekurve. Vi har hatt en stab på åtte-ni personer i ulike roller her, som innkjøp, rigg, HMS, elektro, VVS, betong og stål. Hvert fag har hatt en egen byggeleder.
Sivilarkitekt og partner Martin Bakke i Arkitektene Astrup og Hellern sier at Ikea har klare retningslinjer for hvordan deres varehus skal være.
– Vi har vært ansvarlig søker og utført detaljprosjektering. Det mest krevende var å sette oss inn i og fange opp alle de tankene som ligger bak varehuset.
Tekst og foto: Ole Harald Dale