Malorama
Sted: Kløfta
Prosjekttype:
Nybygg logistikksenter
Totalentreprise: ØIE AS
Kontraktssum eks mva:
64 mill kroner
Bruttoareal: 11.500 kvm
Byggherre:
Fabritius / Ullensaker Invest
Byggherreombud:
Oslo ByggAdministrasjon
Arkitekt:
Arkitektene Astrup og Hellern
Rådgivere: RIB: Finseth - RIG, RIBR: Multiconsult - Rådgiver utvendig VA: Hjellnes Consult - Rådgiver Energi: Itech - RIE: Rieconsult
Underentreprenører/leverandører: Grunnentreprenør: Anlegg Øst - Stål- og fasadeleverandør: Åkrene Mek. Verksted - Elektro: Fetsund Elektro - Rør: Aug. Larsen - Ventilasjon: ISS Facility Services - Platekledning beslag: Romerike Profilteknikk - Porter: Crawford - Taktekking: NorTekk - Forskalings- og betong-
arbeider: Østlandske Byggpartner - Betonggulv: Tiller Vimek - Betong-
fendring foran lastehus: Loe Betong-
elementer - Vinduer/dører i alu-
minium: Noractor - Kjøkken: Sigdal - Tømring/dører: Byggaksess - Lås og beslag: Ingeborg Beslag & Låssystemer - Brannbeskyttelse: KAEFER Construction - Kontorvegger /himlinger: Modulvegger Oslo - Branngardiner: Norfo - Maling og gulvbelegg: Malermestrene Hansen og Rønning - Fliser: Viking Entreprenør
Stadig flere større bedrifter effektiviserer driften ved å flytte ut av Oslo-gryta. Malorama er et av dem, og har akkurat overtatt sitt nye logistikksenter som ØIE nå har ferdigstilt på Kløfta.
– Innenfor vår bransje blir dette anlegget Nordens største. Da vi kom over denne tomta og fikk mulighet til å utforme bygget – vi er jo enbrukere – kunne vi legge til rette for de premissene vi ønsker for å drive rasjonelt. Det gjorde det vanskelig å si nei, sier adm. dir. Bjørn Tallhaug i Malorama.
Byggherrer er Fabritius AS / Ullensaker Invest AS, som har brukt Oslo Bygg- Administrasjon som byggherreombud. Byggherrene har flere store leietakere på industrifeltet Ullensaker Næringspark. Lokaliseringen på Kløfta er noe nær optimal når det gjelder logistikk. En viktig grunn er kort avstand til hovedfartsåren E6, som gjør turen inn til Oslo unna på 25 minutter. ØIE, som har flere store lagerbygg på samvittigheten, har i en totalentreprise verdt 64 millioner kroner, ført opp bygget på 11.500 kvm. ØIE har parallelt også utført utvidelsen på 5.000 kvm på nabobygget til Sport 1. Det var sikkert ingen ulempe å ha en viss kunnskap om grunnforholdene i området.
Leire og raviner
– Vi begynte med betongarbeidene i november i fjor. Siden det ble raskt kaldt med lite snø, brukte vi en del ressurser på frostsikring for å holde telen under kontroll til støpearbeidene. I denne delen er det leire i grunnen. Utfordringen var to raviner som skar inn i ytterkantene av bygget. Vi vurderte nøye hvordan vi skulle komme frem til den optimale løsningen. Løsmasser måtte inn for å minske belastningen. Et alternativ var løs Leca, men etter at blåleira ble gravd ut, ble det fylt opp med sprengstein. I ravinene ble det bygget kvalitetsfylling med tørrskorpeleire/sprengstein og veiblokker, sier anleggsleder hos ØIE, Morten Kristiansen.
Arkitektene Astrup og Hellern har lenge hatt et samarbeid med Fabritius om utviklingen på Ullensaker Næringspark. Astrup og Hellern har lang erfaring med store logistikksentre: Maloramas nabobygg, Sport 1, har de også satt sin signatur på.
– Tomta der Malorama er oppført er på 30 mål, de må være så pass romslige for å få etablert gode manøvreringsarealer. Transporten foregår ut og inn av et antall lastehus. En forutsetning må være å ha 20-30 meter innenfor og 40-50 meter utenfor portene, forklarer Martin Bakke i Astrup og Hellern.
Kan utvides
Malorama anslår at det ut i fra det nye logistikksenteret hvert år vil bli fraktet varer for over en milliard kroner.
– Totalt er det 11 lasteramper, sju for utkjøring og fire for innkjøring. Men bygget er forberedt for raskt å kunne etablere sju ramper til. Det er også forberedt for en utvidelse på to akser mot Sport 1. Forberedelsen og kostnaden lønte det seg å ta nå, forklarer Kristiansen.
Bygget har generelle strukturer med lange spenn og få søyler, slik det må være for å oppnå store volumer. Midt på bygget signaliseres et større volum over tre etasjer, her er hovedatkomst med trappehus. Andre etasje inneholder en mesanin. Den ene delen, på 665 kvm, har kontorer og kantine med utgang til terrasse, mens en tilsvarende halvdel ennå ikke er innredet. Tredje etasje i hovedatkomsten inneholder teknisk rom.
Malorama er i støtet. Virksom-hetene på Skårer og på Hamar samlokaliseres i løpet av året på Kløfta. En ny butikk åpner på Brobekk i Oslo. Maloramas egen proffvirksomhet – Mal Proff – er i dag 12 proffbutikker spredt rundt i landet. Målet er et tyvetalls i løpet av en toårs periode. En av dem kommer på Kløfta.
– I de første planene lå butikken i en del av hovedvolumet. Men der er det samtidig tilgang til mesaninetasjer, og man så ikke behovet for å etablere Proffbutikken over to plan. Det var også gunstig for selve lagerdelen at den ble trukket ut som en egen del tilknyttet hovedvolumet, sier Bakke.
I forbindelse med proffbutikken er det også et brekkerom og et rom for oppbevaring av brannfarlige væsker. I dette rommet er det strenge brannkrav. Derfor er det satt opp prefabrikkerte betongfundamenter på tre sider, montert branngardin ut til lageret og montert ekstra sprinklerhoder.
Hele Malorama er fullsprinklet, og i tillegg bygger ØIE nå et sprinkelbasseng som skal ligge mellom dette lageret og Sport 1. Sprinkelbassenget skal kunne betjene begge byggene ved eventuelle behov.
I tillegg til sine egne butikker, hel- eller deleier Malorama de to store kjedene Fargerike og Kulør. Slikt blir det store volumer av. Nye innkjøpssystemer, og et stemmestyrt system for varer ut, skal på plass.
– Med et så stort anlegg forplikter det oss å ha den mest effektive logistikken i bransjen. Kundene vil dra nytte av dette anlegget på to områder. Det blir bedre presisjon på det som bestilles; rett tidspunkt og med minimale feil. Leveringstiden blir også raskere. Driver vi rasjonelt blir kostnadene lavere. Som igjen kommer kundene til gode, avslutter Tallhaug.
– Dette var vårt første oppdrag for Fabritiusgruppen. Vi føler at vi har fått til et konstruktivt og godt samarbeid med en stor og aktiv utbygger. I ettertid har vi også fått et nytt oppdrag, et lager og distribusjonsbygg for Wittusen & Jensen, sier byggeleder Lars Åmellem.
Tekst og foto: Trond Joelson