Østensjøveien 12 B

Østensjøveien 12 B

Østensjøveien 12 B

Sted: Oslo

Prosjekttype: Nybygg og rehabilitering bilanlegg

Byggherre: Dronningfjell

Leietaker: Erik Arnesen Helsfyr

Totalentreprise: BundeBygg

Kontraktssum eks mva:
61 mill kroner

Bruttoareal: 4.500 kvm

Arkitekt: HWR Arkitekter

Rådgivere: RIB: Boro Bygg - RIV og RIE: Hjellnes Consult - RIA: By Akustikk - RIG: Multiconsult

Underentreprenører/leverandører: Gravearbeider tomt: Oslo Anlegg - Gravearbeider kummer og VVS: Granås Maskin - Spunt og peling: Seierstad Pelemaskiner - Forskaling: Doka Norge - Trapper, stål og prefab betong: Contiga - Byggevarer: Optimera - Elektro: GK Norge / Jørstad KTL - Elektro: Wennevolds Elektro - Ventilasjon: GK Norge - Plattendekker: Färdig Betong Norge - Betong: Norbetong - Gulvstøp / glatting: Gauksås Gulvstøp - Tak-
tekking: Romerike Tak og Membran - Blikkenslager: Enebakk Blikkenslager-
verksted - Branntetting: Oslo Brannsikring - Systemhimling og tømrerarbeid dører: Byggaksess - Mur- og flisarbeider: Murmester Stryken og Gulbrandsen - Glass-
fasader: EMA Glass - Ståldører: Lande Mek. Verksted - Stålarbeider: TT Stålmontasje - Betongsliping, gulvavretting: BWH Gulvavretting - Bomanlegg: Swarco - Lås og beslag: TrioVing - Gulvbelegg: Kjernsmo - Maler: Bygg og Mal Oslo - Kjøkken: HTH Kjøkken - Isolasjon: Isolasjons-
teknikk - Porter: Cardo Entrance Solutions Norway - Solavskjerming: Scandic - Rekkverk: Artom - Resep-
sjonsdisk: C. A. Johansson Snekker-
fabrikk - Epoxy: Bas 2 - Stålarbeider: Nils Løff - Metallarbeider: Brødrene Midthaug

På en usedvanlig trang tomt måtte BundeBygg ta i bruk uvanlige løsninger for å kunne levere et nytt bilanlegg for Mercedesforhandler Erik Arnesen Helsfyr AS.

Nåja, de av våre eldre lesere som fremdeles måtte ha et snev av hukommelse vil med rette kunne påpeke at Erik Arnesen AS har solgt Mercedes på hjørnetomta av Tveterveien og Østensjøveien i snart 60 år. Bilanlegget som nå er tatt i bruk omfatter et nybygg på ca. 3.800 kvm, og restaurering/ombygging av 700 kvm i den eksisterende bygningsmassen. Det viktigste er at alt, både ut- og innvendig, nå fremstår som nytt.

Doblet verkstedkapasitet
– Vi hadde et ønske om å øke Mercedes-salget i Oslo. Men flere ting var langt fra optimale; vi hadde alt for få p-plasser, og verkstedet var trangt, umoderne og lite rasjonelt. Vi hadde sju, nå har vi femten verkstedplasser, sier Terje Thoner, styreleder i Erik Arnesen Helsfyr AS.

BundeBygg har vært totalentreprenør, med en kontrakt på 61 mill kr eks. mva.

– BundeBygg har et godt omdømme og hadde gjennomført flere viktige byggeoppdrag. NAF-bygget ved siden av oss var det BundeBygg som satte opp for noen år siden, og de kjente derfor godt til utfordringene i området og grunnforholdene her, forteller Thoner.

Etter at tomta ved siden av ble anskaffet og en eldre trevilla der ble revet, skulle HWR Arkitekter løse en vrien oppgave. Hvordan tre et funksjonelt bilanlegg med salgshall, verksted og kontorer ned på det trange tomtestykket?

– Vi startet med å teste ut maksimal utnyttelse i forhold til reguleringsplanen. Da falt det etter hvert naturlig å grave bilgarasjen ned, legge salgshallen på bakkenivå og legge verkstedet i andre etasje. Ved å heve verkstedet en etasje opp, fikk man også god gjennomkjøring på tomta, forklarer Håvard Slinde i HWR Arkitekter.

– Men det er ikke A4-løsninger noe sted. Alt er svært godt detaljert, og det finnes ikke tilfeldigheter igjen i bygget.

Reguleringsplanen tilsa en felles atkomst på baksiden av alle byggene, der innkjøring ligger litt lenger opp i Østensjøveien. Alle forutsetningene var imidlertid ikke til stede, så den eksisterende avkjørselen ble beholdt. Aberet var at biler som må ned i garasjeanlegget eller opp til verkstedet, må svinge 180 grader på baksiden av anlegget. Parkeringen under bakken er i første omgang ikke tenkt kun som ordinær parkering for kunder og ansatte, men også som et garasjeanlegg for midlertidig oppbevaring av biler som skal klargjøres for salg.

Uvanlig spunting
– Vi grov oss ned to etasjer, men i kontraktsforhandlingene ba byggherre om å få kjelleren senket ytterligere 2,5 meter. Da kunne det plasseres parkeringsheiser i to høyder. Inntil da hadde grunnarbeidet, med fastere masser, vært nokså ordinært.

Når vi skulle enda dypere, ble det langt bløtere masser. Vi måtte kalkstabilisere, og spunte for å kunne hente ut massene. I stedet for å stage ut spunten, som også måtte gå inn under nabobygget, valgte vi en avstivet innvendig spunt. I prinsippet greit, men problemet ble at alt arbeid og transport av forskaling ble mer tidkrevende enn tiltenkt. Vi måtte hekte om for å komme forbi stålrørene som utgjorde den innvendige spunten. Arbeidsflaten ble mindre, og alt krevde svært nøye planlegging, sier BundeByggs prosjektleder, Tor Erik Østrem.

Anlegget i drift
Den etappevise utgravingen foregikk nede på 10 meters dybde. Tre maskiner plassert på ulike nivåer grov massene suksessivt opp til hverandre, den øverste opp på bil for utfrakting. I tillegg arbeidet en mindre graver under spunten. Totalt ble ca. 6.000 kubikkmeter masse tatt ut. Etter at transportveien var gravd ut, måtte den siste, store maskinen løftes opp av en mobilkran.

Det var en forutsetning at bilanlegget skulle være i drift i hele byggeperioden, og at garasjeanlegget skulle leveres før resten av nybygget. Da kunne det brukes som lagring. Byggeaktiviteten pågikk for fullt, samtidig som biler skulle ned i garasjeanlegget via rampen fra baksiden av bygget. En utfordring for HMS-arbeidet, men som allikevel gikk bra.

Åpne løsninger
De to eksisterende byggene inneholdt respektivt salgshall og verksted med kontorer i andre etasje. De har nå begge vært gjennom vesentlig oppgradering, med nye tekniske anlegg, nye fliser og nymalte overflater. Visse omrokkeringer til det bedre er foretatt.

Verkstedhallen i bygget fra 1958 er nå delt med to funksjoner. Den ene har to verkstedplasser og en klargjøringsdel. Den andre delen, mot syd, er nå en del salgshallen, som igjen er direkte koblet sammen med nybygget. Fordi enkelte elementer befinner seg på et mellomplan, er det en sammenhengende funksjon mellom resepsjon, kundemottak, delelager og verksted.

– Kundemottakerne må også kunne kommunisere effektivt og raskt med verkstedet. De som sitter oppe kan se ned i salgshallen, samtidig som kundene se at det er virksomhet oppover og inn i bygget. Det er visuell kommunikasjon i flere ledd, sier Slinde.

En Mercedes får aldri motorstopp, påstår noen. Det kan allikevel hende man uskyldig blir påkjørt og at bilen for egen motor ikke kan kjøre opp til verkstedet i andre etasje. Her er det brukt en snedig løsning: to vinsjer er installert for å kunne trekke bilene opp denne rampen. Alternativt kan man også skyve bilen direkte inn på et nytt ekspressverksted på bakkenivå.

Mye lys
For å kunne utnytte alle volumer er det ett grep som er særs vesentlig i utformingen. Den ene delen av verkstedet har behov for større himlingshøyde med tanke på løftebukker og andre installasjoner. Den andre delen har ikke det samme behovet. På en mesanin er det her lagt støyskjermede kontorarbeidsplasser med gjennomgående glassvegger. Det gir muligheter for utsyn og for gjennomlys fra flere sider. Åpenheten og lysgjennomgangen i verksteds- og kontorarealene gir atskillig mer lys enn om disse hadde hatt tette vegger.

Veteraninnslag
Det nye anlegget vil få en kuriositet i en del av salgshallen. Taket over salgskontoret er forsterket, det er lagt på brostein, og en gammel gatelykt skal på plass sammen med annen effektbelysning. Malermester M. Bratfoss har gitt veggen bak en tidsriktig koloritt. Motivet er fra bilforhandlerens første lokaler i Akersveien 6 i Oslo i 1946. En restaurert og spesiell Mercedes 170 S (1953-modell) vil i løpet av noen uker få sin rettmessige og historiske plass i salgshallen.

Tekst og foto: Trond Joelson

Powered by Labrador CMS