Bussdepot Sandmoen
Bussdepot Sandmoen
Bussdepot Sandmoen
Sted: Sandmoen
Prosjekttype: Nybygg
Kontraktssum eks mva (inkl uteomr.): 120 mill kroner
Bruttoareal: 2.400 kvm
Opparb uteområder: 33 mål
Byggherre: Sør-Trøndelag fylkeskommune
Byggherreombud: FDV Consult
Totalentreprenør: HENT
Arkitekt: Lusparken Arkitekter
Landskapsarkitekt:
Bjørbekk & Lindheim
Rådgivere: RIB: Myklebust (Norconsult) - RIV og RIE: Sweco - RIVann/avløp, RIGeo: Multiconsult - RIBr: Asplan Viak
Underentreprenører/leverandører: Oppmåling: Nidaros Oppmåling - Grunn og gartner: BL-Entreprenør - Betongelementer: Overhalla Cementvare - Gulvstøp: Rakon Bygg - Stålkonstruksjoner: Øysand Stål - Taktekking: Protan - Glass- og aluminiumsarbeider: Ove Straumsheim - Vinduer: NorDan - Blikkenslager: RD Blikk og Ventilasjon - Trapper og rekkverk: Midthaug - Solavskjerming: Hunter Douglas - Innredning: SSG - Maler: Bråten & Berge - Epoksy: Morten Skanke - Industribelegg: Hesselberg Bygg - Flis og membran: Ragnar Skånøy - Rørlegger: Unionsettsaas - Elektro: Istad tekniske - Orkdal installasjon - Ventilasjon: Oras - Verkstedteknikk: Verkstedservice Trondheim - Bussvaskemaskin: Westmatic - Gassanlegg: Innogas - Branntetting, ståldører: Firesafe - Lås og beslag: BeslagConsult - Tredører: Jeld-Wen Norge - Porter: Hørmann - Asfalt: Veidekke - Byggevarer: Maxbo Proff
På Sandmoen i Trondheim har HENT AS ført opp et bussdepot som består av et administrasjonsbygg, et servicebygg og cirka 30 mål med oppstillingsplasser for busser.
Prosjektleder Jan Helge Kristensen i HENT forteller at administrasjonsbygget har to etasjer, hver på 450 kvm, mens servicebygget er på 1.600 kvm.
120 millioner kroner
Tiltakshaver er Sør-Trøndelag fylkeskommune. Anlegget er tegnet av Lusparken Arkitekter AS. Oppføringen skjedde i totalentreprise. HENTs kontraktssum er 120 millioner kroner eks mva. Byggestart var i januar i år, etter at masseutskiftning ble fullført i desember 2010. Bussoppstillingsplassen og gassanlegget ble tatt i bruk i midten av august. Byggene og siste del av uteområdene ble overlevert 19. september.
Kebony
Tomten på Sandmoen er 33 mål og svakt skrånende. Grunnen bestod av en myr som er masseutskiftet. Jan Helge Kristensen sier at cirka 80.000 kubikkmeter myr og leire ble gravd opp og erstattet med 48.000 kubikkmeter pukk. Det er lagt radonduk under begge byggene.
Begge byggene har rektangulær form. Administrasjonsbygget har bærende konstruksjon i stål og hulldekker. Servicebygget har bærekonstruksjon i betongelementer og hulldekker. Begge byggene har flate tak som er isolert og tekket med takbelegg. Fasadene er kledd med Kebony. Administrasjonsbygget har parkett i kantinen, flis i fellesarealene og gulvbelegg i kontorlokalene andre etasje. Servicebygget har betonggulv med epoksybelegg i hallene, flislagte dusjer og belegg på gulv i andre rom.
Det ble praktisert rent bygg under oppføringen. For å unngå fukt i konstruksjonen ble det lagt et lag med takbelegg rett på hulldekkene før isolasjonen ble lagt på. Vinduene er enten aluminiumsvinduer eller trevindu med aluminiumsbeslag. Kebonykledningen er tilnærmet vedlikeholdsfri. Servicebygget har universell utforming.
Passivhus
Byggene har vannbåren oppvarming. I administrasjonsbygget er det radiatorer i begge etasjer med gulvvarme i dusj/garderobe samt ventilasjonsaggregat med varmebatteri. Spiserommet og garderober i servicebyget varmes opp med radiatorer, hallene via vannbårne varmepaneler i himling samt ventilasjonsaggregat med varmebatteri. Administrasjonsbygget er det første passivhuset som Sør-Trøndelag Fylkeskommune har fått oppført. Det har fått støtte fra Enova. Beregnet energibruk er på 60,3 kWh per kvadratmeter per år. Servicebygget er beregnet til å bruke 147 kWh per kvadratmeter per år.
I administrasjonsbygget er det 50 cm isolasjon i veggene og et snitt på 44 cm i taket. I veggelementene i servicebygget er det 20 cm isopor (U-verdi 0,15). Vinduene i byggene har en U-verdi på 0,8. Administrasjonsbygget er trykktestet og har en luftutskifting på 0,37 per time. Dette bygget har balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Begge byggene har sentral driftskontroll. Støvsugeranlegget i servicebygget har en container som samler opp støv og rusk. I et eget rom står det sju 1000 liters tanker med motorolje, spylervæske etc.
Norges største
På nordsiden av byggene er det en parkeringsplass for bussjåførene og de som arbeider på anlegget sine private biler. På sørsiden er det en cirka 22 mål stor bussoppstilling som rommer 80 gassfyllingsplasser og 73 vanlige bussoppstillingsplasser, noe som gjør det til Norges største anlegg for gassbusser. Bussene kobles til strøm, luft og gass.
Kompetansegivende
Jan Helge Kristensen forteller at den største utfordringen i prosjektet var en sen endring på gassanlegget.
– Antall busser som skal gå på gass ble økt fra 20 til 80. Da ble det krevende å få inn en stor nok gasstank på kort varsel. Vi fikk bygd en tank som rommer 95 kubikkmeter i Tyrkia. Den ble skipet til Drammen og kjørt på trailer derfra til Sandmoen. Kort byggetid og en stor masseutskiftningsjobb var også krevende. Da aktiviteten var på topp var mellom 50 og 60 håndverkere i arbeid på byggeplassen. Arbeidene skjedde uten noen fraværsskader. Sorteringsgraden for byggavfall er rett under 80 prosent. Vi tar med oss nyttig kompetanse fra arbeidene med gassanlegget og med de omfattende verkstedtekniske arbeidene fra dette prosjektet.
Tekst og foto: Ole Harald Dale