Marius Brygge

Marius Brygge

Marius Brygge

Sted: Larvik

Prosjekttype: 47 boliger

Kontraktssum inkl. mva:
156 mill kroner

Btoareal: 7.650 kvm

Utbygger: JM Norge

Byggherrestyrte delentrepriser: JM Norge

Forretningsfører:
Larvik Boligbyggelag

Arkitekt: PV Arkitekter

Rådgivere: RIB: Finseth

Underentreprenører/leverandører: Grunnarbeider: Bjørn & Øivind Tveter - Spunt: Seierstad Pelemaskiner - Betongarb.: TKS-Bygg - Betong-
elementer: Tveiten & Riis - Tømrer-
arb.: Arve Ståle Olsen - Malerarb.og flis: Hoff Interiør & Håndverk - Branntetting/-isolering: Bygg- og Brannsikring Østl. - Parkett: ABS Parkettgruppen - Rekkverk: Weland - Lås og beslag: Låsgruppen - Sanitær: Larvik Rørhandel - Sprinkler: Sprinkler-
spesialisten - Elektro: Søndre Elektro - Utomhus: Håkonsen & Sukke - Vinduerf og balkonger: Norgesvinduet Bjørlo - Innv. tredører: Jeld-Wen - Ståldører: Daloc - Aluminiumsdører: Glassbygger’n - Fliser: Byggmakker Zeiner - Kjøkken/bad/garderobe: Sigdal/M Carlsen Fritzøe

Fra Marius Brygge blir Color Lines nye Super Speed 2 et hverdagsbilde for beboerne i de 47 Husbank-
finansierte leilighetene i første byggetrinn. Med sin solrike belig-
genhet og sjøen som nærmeste nabo har leilighetene en unik plassering på østsiden av Larviksfjorden.

JM Norge har oppført leilighetsbygget i seks etasjer med 47 leiligheter i første byggetrinn av to.

– Hovedfokus har vært beliggenheten mot sjøen og kveldssola. Flest mulig leiligheter nyter godt av de kvalitetene. Vi har lagt vekt på et eksteriør som både ser ordentlig ut og som ikke krever for mye vedlikehold og valgte teglfor-
blending med litt trekledning i balkong-
soner og inntrukket toppetasje, forteller prosjektsjef Terje Stubben i JM Norge.

L-formet
– Et grep i reguleringsplanen er i hovedsak L-formen, der den ene armen langs gata er åpen i de to første etasjene, slik at man fra gata ser ut mot sjøen også etter at bygget er oppført, påpeker reguleringsarkitekt Atle Fredrik Bjørnstad i PV Arkitekter.

– De 47 boligene i neste byggetrinn blir liggende speilvendt med første byggetrinn, slik at uteområdet mellom byggene blir dobbelt så stort. I tillegg skal Larvik kommune bygge en stor park med strandpromenade langs sjøen. Det har også vært et mål å integrere det planlagte parkanlegget ved å la felles utearealer på tomten henge sammen med parken, forklarer Stubben.

Husbankfinansiert
Han foreller at de har hatt besøk fra Husbanken, som var imponert over de handicapvennlige tiltakene. Ni leiligheter er tilrettelagt for funksjonshemmede. Tiltakene er gjort i samarbeid med Larvik kommune. Vi har ikke gjennomført universell utforming, men har gjennomført livsløpsstandard over alt i boligene som er organisert i et borettslag. Det er også neste byggetrinn, sier han.

Vanntett betong
Parkeringskjelleren som ligger delvis under grunnvannstand er støpt i vanntett betong. Arbeidene er utført i tradisjonelle delentrepriser som er den entreprisemodellen JM Norge i Vestfold alltid gjennomfører i sine byggeprosjekter og de kontraherer alle entreprisene.

I Marius Brygge er det brukt et hulldekkesystem med stål bærekonstruksjon og betongsøyler og ellers tradisjonelle bindingsverksvegger.

– Vi har lagt stor vekt på å få bygget så vedlikeholdsfritt som mulig og forblendet tegl er valgt i yttervegger. Med beliggenhet så nær sjøen er dette et must, sier Stubben. Boligene er prosjektert og bygget med henblikk på en værhard beliggenhet, påpeker han.

Rammeavtale med Con-Form
– Vår firmapolicy er å bygge attraktive boliger som folk trives i både i utforming og materialvalg, sier han og røper at i neste byggetrinn vil de gå over til Con-Form råbyggelementsystem.

– JM Norge har inngått en rammeavtale med Con-Form som vil gjelde flere boligprosjekter. Oslo-kontoret har startet oppføringen av et boligprosjekt med Con-Form-elementer. Også JMs Skiens-kontor skal i gang med et tilsvarende prosjekt med Con-Form-systemet, opplyser Stubben.

Null feil
Han er litt stolt over at alle leilighetene er overlevert uten feil og deler det flotte resultatet med entreprenører og leverandører. Overleveringene startet 5. september og den siste leiligheten ble overlevert 6. oktober.

– Tilbakemeldinger fra beboerne tyder på at ferjetrafikken ikke er til sjenanse. Vi har ikke hatt noen klager på støy, sier byggeleder Julie Fredriksen Waaberg.

– Vi har heller ikke gjort noen ekstra tiltak utenom å tilfredsstille de forskriftskravene som foreligger, og har ikke tatt spesielle hensyn til at krandrift og ferjetrafikk er nære naboer, sier han.

Tekst og foto: Anne-Beth Jensen

Powered by Labrador CMS