Würth Norges hovedkontor
Sted: Gjelleråsen Næringspark, Nittedal
Prosjektkostnad:
Ca 100 millioner kroner
Prosjekttype: Nybygg, tilbygg, rehab. og ombygging av Würths hovedkontor
Areal: Prosjektet omfatter ca 3600 kvm. 2600 kvm er nybygg
Byggherre: Würth Norge
Byggherrerepresentant: Storm
Rådgiver for byggherre: Multiconsult
Totalentreprenør:
Ing. Gunnar M. Backe
Arkitekt: Dyrø og Moen
Landskapsarkitekt: Tegn3
Rådgivere: RIB og RIE Miljø: Sweco - RIBr: Skansen Consult - RI Lyd: Riber Prosjekt - RIV: ÅF Consult
Underentreprenører/leverandører: Oppmåling: Geoplan Øst - Rørlegger: Andenæs VVS - Ventilasjon: Haaland Klima - Elektro: Romerike Elektro - Lysstyring: Instell - AV utstyr: YIT - Heiser: Elevator - Rystelsesmålinger sprengning: SBV-Consult - Betongleverandør: Norbetong - Betongarbeider: Stenseth & RS Entreprenør - Råbygg: Contiga - Stål: Åkrene Mek. - Brannisolering konstruktivstål/branntetting: Brann & Sikkerhetsforum - Mur- og flisarbeid: Mjøndalen Mur & Puss - Naturstein: Ellingard Naturstein - Byggevarer: Maxbo - Gips og stål: Gyproc - Isolasjon: Glava - Granabgulv og listverk: ParkettPartner - Tømrer: Nord-Odal Veggmontasje - Røykluker, belysning: Overlys - Kontorfronter og systemhimling: Modulvegger - Tredører: Nordic Dørfabrikk - Ståldører: Brann & Sikkerhetsforum - Garasjeport: Hörmann - Lås og beslag: KeyWest - Taktekking og blikkenslager: Follo Tak og Vedlikehold - Balkong- og trapperekkverk, ståltrapper: Rosmek - Glass og aluminium: Aluminium Fasader - Solavskjerming: Vental - Maler: Hunvik & Co - Plast gulvbelegg: BASF - Gulvbelegg, teppe, linoleum: Oslo Tapet og Gulvbelegg - Gulvbelegg: Norsk Epoxy - Kantinekjøkken: Norröna Storkjøkken - Kjøkken, garderobe: Sigdal - Fast innredning: Hoff Snekkerverksted - Fuging: Fuging - Kjerneboring og riving: Mimax - Riving: Øst-Riv - Anleggsgartner: Tranby - Kopiering/ Byggeweb: NetPrint Oslo - Mobilkraner: T.O. Bull - Verktøy/festemidler: Würth Norge - Stillas: Christiania Stillas
Stort kompetansesenter for kundeopplæring, nytt kundesenter og bedre kontorfasiliteter for de ansatte er noe av det Würth Norge nå har fått på plass ved hoved-
kontoret på Gjelleråsen i Nittedal.
Würth Norge har investert rundt 100 millioner kroner i utvidelse, ombygging og renovering av hovedkontoret rett utenfor Oslo. Investeringene gjenspeiler Würths vekst i Norge, men ifølge Stein Inge Viset, logistikksjef i Würth Norge, sier byggeprosjektet også mye om den tyske konsernledelsens visjonære holdning.
– Det er stort fokus på å investere for fremtiden og alle ledd i investeringene skal være rettet mot kunder og ansatte, sier Viset.
Logistikksjefen trekker frem Würths splitter nye kompetansesenter på 1000 kvm som den kanskje viktigste delen av utbyggingen. Würth driver utstrakt kursvirksomhet for kundene og denne delen av virksomheten får de nå mulighetene til å satse enda mer på.
– Vi har investert i fullverdige verksteder hvor vi kan kjøre kursing på produkter innen våre ulike fagområder. Våre kunder i byggenæringen er definitivt blant de som vil få stor glede av vårt nye kompetansesenter. I tillegg til verkstedene har vi bygget et større auditorium og flere mindre under-
visningsrom som gjør at vi nå har mulighet til å kjøre flere parallelle kurs, sier Viset. Han tilføyer at kompetanse-
senteret også vil spille en viktig rolle i kursingen av nye Würth-selgere.
Nytt kundesenter
En annen storsatsing i forbindeles med utbyggingen er etableringen av et eget kundesenter med 19 ansatte.
– Vi har samlet alt som har med kundeservice å gjøre under felles ledelse og i felles arealer. Dette er også et ledd i vår satsing på å bli enda mer tilgjengelig og kunne yte enda bedre service mot våre kunder og selgere. Vi har også bygget ut kantinen vår. Den hadde vi vokst ut av, og i tillegg har vi mye besøk gjennom vår kursvirksomhet. Dessuten har vi oppdatert kantinen med nye maskiner, slik at den er blitt topp moderne, sier Viset.
Hele tredje etasje er ny. Det består av nesten 1000 kvm med kontorlokaler og møterom. Hele salgsledelsen og salgs-administrasjonen og det nye kundesenteret er samlet i denne etasjen. Den er allerede nesten fylt opp, men selskapet har likevel noen arealer i første etasje som de kan vokse i.
– Vi har også bygd om deler av 2. etasje for å få plass til flere og vi har bygget om deler av første etasje til en egen møteromsavdeling, sier han.
De har også bygget på Galleri Würth med nesten 400 kvm.
– Vi dobler antall kvadratmeter utstillingsareal og vi bygger ut med et ekstra møterom og diverse andre rom. Vi har også lagt inn heis slik at galleriet blir mer funksjonelt for rullestolbrukere. Galleriet vårt er populært og det at vi nå har større areal gjør at vi kan ta imot større utstillinger. Vi har også et eget undervisningsrom som skal brukes til kunstskole for barn i nærmiljøet, utdyper Viset.
3600 kvm
Totalt omfatter hele prosjektet ca 3600 kvm hvorav 1000 kvm er ombygging av eksisterende bygg og 2600 kvm er nybygg. Det er bare en liten del av eksisterende kontorbygg og lagerlokaler som ikke er berørt av byggeprosjektet.
– Det har vært en utfordring å bygge om og bygge på eksisterende bygg i 100 prosent drift, men det har gått relativt smertefritt, blant annet fordi de ansatte har vært tålmodige, mener han.
Meget godt samarbeid
Han roser også samarbeidet med Ing. Gunnar M. Backe. Prosjektet har gått over tolv måneder.
– Alle store prosjekter har sine utfordringer, men samarbeidet vi har hatt for å løse utfordringene har vært veldig bra, sier Viset.
Det er Katarina Maria Baszak, prosjektleder for Ing. Gunnar M. Backe, helt enig i.
– Vi er godt fornøyd med resultatet og dialogen med byggherren har vært optimal, sier hun.
– For oss har en av utfordringene vært at prosjektet består av flere byggekropper. Det har på en måte vært fire små prosjekter samtidig og det har skapt noen logistiske utfordringer samtidig som det er veldig mange og utfordrende detaljer. Det at prosjektet har bestått av både nybygg, tilbygg, rehabilitering og utvidelse har også vært utfordrende. Det er brukt mye tid på prosjektering underveis og vi har hatt mange avklaringsmøter, legger Baszak til.
Hun forteller at en viktig suksessfaktor i prosjektet har vært å ferdigstille en og en bygningsdel.
– Vi overleverte kontordelen først, det skjedde 1. juni i henhold til kontrakt. Kompetansesenteret overleverte vi 6. juli og det var cirka to måneder før kontraktsdato. Kunstgalleri og kantine leverer vi i disse dager. Både vi og byggherre ønsket å unngå at alt skulle ferdigstilles samtidig. Vi foreslo derfor å overlevere kompetansesenteret tidligere, fordi vi så at dette nybygget ikke var så komplisert som resten av prosjektet. Bra drift og bra planlegging gjorde at vi ble ferdig med kompetansesenteret før opprinnelig planlagt, utdyper Baszak.
Plastgulv
På spørsmål om det er noen spesielle løsninger i prosjektet, trekker Baszak frem plastgulvet BASF har levert til kompetansesenteret og kunstgalleriet.
– Det var arkitekten som anbefalte løsningen. Plastgulvet ble valgt fordi det er solid og slite-sterkt samtidig som det er veldig lett å rengjøre og det er spesielt viktig med tanke på aktivitetene som foregår i verkstedene i kompetansesenteret, sier prosjektlederen.
Tekst og foto: Ådne Homleid