Jekta Storsenter
Sted: Langnes, Tromsø
Prosjekttype: Kjøpesenter
Bruttoareal: 77.000 kvm (inkl. p-arealer)
Byggherre: Coop Nord SA
Leietakeransvarlig: Profier
Totalentreprenør: Consto
Kontraktssum: 800 millioner kroner
Byggherreombud brannsikkerhet: BST
Byggherreombud energiløsning: Evotek / Sillerud
SHA-koordinator utførelse: NNBK
Arkitekt: AMB arkitekter
LARK: Steinsvik arkitektkontor
Rådgivere: RIB/RIV/RIVA: Barlindhaug Consult (nå Multiconsult) - RIBrann/ RIGeoteknikk: Multiconsult - RIPrefag p-hus: Jaro - RIPrefag kjøpesenter: Arcon Prosjekt
Underentreprenører/leverandører: Grunnarb.: Einar Bræck - Pelingspunting: NSP - Betongelementer p-hus: Jaro - Betongelementer kjøpesenter: ElementNor - Heiser: Heis-Tek - Rullebånd/trapper: ThyssenKrupp Rulletrapper - Sanitær/varme: Reidar Skagseth - Sprinkler: Åge Nilsen - Luftbehandling: GK Norge - Kjøleanlegg: Johnson Controls Norway - Elektro: Bravida - SD og automatikk: Schneider Electric Buildings - Taktekking: Svein M. Jentoft - Stålarb.: Finneid Sveiseverksted - Påstøp gulv: Primekss Norge - Parkeringssystemer: Swarco - Blikkenslager: Erling Freitag - Tynnavretting gulv: RS Gulv - Gulvbelegg: Schwencke & Sønn - Låssystem: Møller Undall - Utvendig rekkverk: Tojo - Styrt boring: Einar Sørensen Maskinentreprenør - Glassfasader: Alu-Plast - Flis: Mur & Flis - Porter: Windsor Doors - Malingsarb.: Edvardsson Entreprenør - Brannsikring: Firesafe - Systemvegger/himlinger: Troms Byggmontering
Nord-Norges største enkeltstående byggeprosjekt - Jekta Storsenter - er oppført av Consto - en 100 prosent nordnorsk entreprenør - for drøye 800 millioner kroner.
18. oktober 2010 gikk totalentreprenør Consto i gang med å sette opp byggeplassgjerder og foreta annet forberedende arbeid for den store byggeprosessen. 14. november 2012 ble bygget overlevert byggherre Coop Nord SA. Halvparten av rehabiliteringen var ferdig til åpningen, mens resten ferdigstilles til 18. april.
Visualisering
Consto har jobbet med prosjektet siden januar 2007. – Mange varianter har vært tegnet og priset, før byggherren Coop Nord falt ned på et konsept de var fornøyd med og som reguleringsmessig gikk greit. Byggherren kom til det stadiet at de begynte å få leid ut arealene, og så at dette kan vi få til. Neste bøyg for utbygger var å ta hensyn til at eksisterende Jekta Øst og Jekta Vest som skulle være i drift i løpet av byggetiden. Begge sentrene har hovedinngang til byggetomten, og utbygger hadde vanskelig å se for seg hvordan driften ble, slik hovedfremdriftsplan ble presentert i gantdiagram. Fordi det dukket opp så mange spørsmål, trigget det oss til å lage en visualisering av framdriften i byggeperioden måned for måned, blant annet flytting av innganger og parkeringskapasitet i byggeperioden som ikke skulle underskride 700 plasser, forteller prosjektleder i Ronny Bøckmanni Consto.
Midt mellom to
– Det var også den aller største utfordringen. At man skulle oppføre et nybygg på totalt 77.000 kvadratmeter; inkludert parkeringsarealer, tekniske rom og annet – midt imellom de to kjøpesentrene Jekta Øst og Jekta Vest, som skulle holdes i vanlig drift under hele byggeperioden.
– Her måtte det nitidig planlegging og god logistikk til for å sørge for en god løsning for kunde-adkomst, trafikkavvikling og parkering. I løpet av det første halve året bygde vi for eksempel nytt parkeringshus på 15.000 kvm, før vi kunne rive det gamle parkeringshuset. Trafikken gjennom byggeplassen var kun stengt i fire uker. Den nye kulverten på 130 meter som erstatter den offentlige veien som gikk rett gjennom byggeplassen ble åpnet etter kun fem måneder, sier han og tilføyer at de underveis fikk en økt kostnad på 15 millioner på grunn av legging av ny infrastruktur i bakken. Det skulle også takles framdriftsmessig.
– Eksisterende ledningsanlegg var underdimensjonert, og vi måtte legge en ny 800 millimeter og delvis 1000 millimeter ledning fra oversiden av senteret og ut i sjøen. Total lengde var 700 - 800 meter, hvorav 300 meter var retningsstyrt boring. Kostnadene ble delt mellom utbygger Coop Nord og Tromsø kommune som inngikk en utbyggingsavtale, opplyser Bøckmann.
800 millioner
Bøckmann mener at de i dag kan si seg stolte over gjennomføringen.
– Dette er altså det største enkeltstående byggeprosjektet som er utført i landsdelen til nå. Det er litt av et apparat som har vært i sving. I byggeperioden hadde vi 18 funksjonærer, som hadde ansvaret for å ha kontroll med arbeidet som underentreprenørene utførte. Størstedelen av underentreprenørene kom fra landsdelen, slik at mesteparten av verdiskapningen av arbeidet også havnet her. Ti firmaer har deltatt i prosjekteringsarbeid. For Consto som selskap utgjorde totalentreprisen en omsetning på vel 800 millioner kroner. Og – vi har selvsagt lagt meget stor vekt på HMS-delen av prosjektet. I løpet av de 25 månedene som byggeprosessen varte, hadde vi åtte skader som resulterte i fravær. Det var mest klemskader og andre mindre skader – og heldigvis ikke noen alvorlige skader, opplyser han.
– I Consto er vi svært takknemlige for at Coop Nord valgte oss som totalentreprenør. Det har gjort at vi, som et ungt nordnorsk firma, har høstet svært nyttige erfaringer med et så stort byggeprosjekt. Vi har også fått vise at det meget vel lar seg gjøre at en nordnorsk entreprenør gjennomfører et slikt prosjekt. I lang tid var det jo slik at selskaper sørfra tok de største nordnorske byggeprosjektene. Nå kan vi gå andre veien – og konkurrere om store byggeprosjekter også sør i landet, understreker han.
Nye forskrifter
Mye kan skje – i løpet av den tiden et så stort byggeprosjekt pågår. Blant annet kom det nye felles europeiske forskrifter for jordskjelvdimensjonering. Slike fastsettes i Eurokoder, som er felles europeiske seriestandarder for prosjektering av byggverk. – Det resulterte i at vi måtte forsterke fundamenteringen av bygget, samt bærekonstruksjonene. Dette innebar ekstra kostnader på rundt 30 millioner kroner, forteller Jens Solvang i Consto. Han har på vegne av totalentreprenør Consto, vært teknisk koordinator for byggeprosessen inntil råbygget sto ferdig. Siden var han prosjekteringsleder, og hadde dermed hovedansvaret for utførelsen av alle tekniske fag ved nybygget. Med 65.000 kvm; mellom to kjøpesentre som skulle være i drift under hele anleggsperioden var det viktig å finne fram til tekniske løsninger underveis – som var gode for både kunder og ansatte i kjøpesentrene, påpeker han.
Solvang hadde også ansvaret for å sørge for gode branntekniske løsninger under byggeprosessen – og for å finne fram til best mulige slike løsninger i nybygget. – Når det gjelder nybygget, har vi valgt å ivareta brannsikkerheten ut fra en kombinasjon av amerikansk og norsk regelverk. USA er det landet i verden som har lengst erfaring i å bygge kjøpesentre – og i å finne fram til best mulig brannsikkerhet i slike sentre. Man har laget en egen standard; NFAP (National Fire Protection Association). Gjennom å ta i bruk viktig amerikansk erfaring, mener vi at vi har funnet fram til en god brannsikkerhetsløsning ved nye Jekta Storsenter, framholder han.
Effektiv energigjenvinning
Han peker på at man har fått til effektiv energigjenvinning: I et så stort kjøpesenter installeres kjølesystemer for avkjøling av butikklokaler som ellers ville blitt for varme.
– Vi nyttiggjør oss varmen fra kjølemaskinene til å varme opp deler av bygget hvor det trengs; for eksempel store fellesarealer ut mot innganger. Gjennom å ivareta varmen kan vi også drive snøsmelting utendørs om vinteren, samt tørke våte arealer om sommeren. ENOVA har gitt økonomisk støtte, og på sikt vil dette systemet føre til betydelig redusert strømforbruk, fastslår Jens Solvang.
Nord-Norges største
Rundt 2000 trailerlass med betongelementer, samt 1.700 trailerlass med betong. 170 trailerlass med til sammen 14.000 kubikkmeter isopor. Pæling av rundt 20.000 meter med stålpæler. 500.000 timeverk; fordelt på rundt 1.200 menn og kvinner. Tallene forteller sitt om dimensjonene i det som til nå er Nord-Norges største enkeltstående byggeprosjekt – nemlig nye Jekta Storsenter på Langnes i Tromsø.
Tekst og foto: Anne-Beth Jensen