Fakta
Sted: Lofoten
Prosjekttype: Rassikringsprosjekt
Lengde: 4,5 km inkl. tunnel og flere rasoverbygg
Prosjektkostnad inkl. mva:
840 millioner kroner
Byggherre:
Statens vegvesen Region nord
Arkitekt: Knut Hjeltnes Sivilarkitekter
Landskapsarkitekt: Bjørbekk & Lindheim Landskapsarkitekter
Hovedrådgiver: Statens vegvesen
Rådgivere: Konstruksjon: Aas- Jakobsen Trondheim l Grunnarbeider: Multi-
consult l Molo: SINTEF/Norconsult l Oppmåling og kontroll: Geo Lofoten l Geoteknikk: Sweco l Skredovervåkning og kontroll: NGI
Entreprenører:
Rasoverbygg: Veidekke Entreprenør
(357 mill. kr.)
Tunnel: Leonhard Nilsen & sønner
(147 mill. kr.)
Tunnelelektro: Scanmatic elektro
(18 mill. kr.)
Fjellsikring: Gjerden Fjellsikring
(5 mill. kr.)
Underentreprenører/leverandører: Alf Brekken & Sønner l FAS (Fundamentering AS) l Hålogaland Grus & Betong l Vestkran l Atlanter produkter l Alf Brekker og Sønner l Betong og Entreprenørsenteret l
Vik Ørsta l Nordnorsk Veisikring
Veien mellom Solbjørnneset og Hamnøy i Nordland har lenge vært en fryktet strekning og har vært mye utsatt for snøskred og veien har dermed ofte vært stengt vinterstid. E10 er eneste faste vegforbindelse til/fra Moskenes kommune. Fra Moskenes er det fergeforbindelse til Værøy, Røst og Bodø. Ved stengning på grunn av ras/rasfare er denne fergeforbindelsen eneste transportmulighet inn og ut av kommunen, noe som innebærer svært lange omkjøringsveger – og det var derfor viktig for Statens vegvesen å få sikret veien.
Byggherren kunne like før jul presentere en helt ny 4,5 kilometer lang vei for trafikantene. Strekningen inneholder blant annet Hamnøytunellen, som er på 1.461 meter. I tillegg er det etablert fire lengre ras-
overbygg samtidig som veien er gjort bredere og det er utført omfattende fjellrensk. Totalt har prosjektet hatt en kostnad på 840 millioner kroner (inkl. mva), som i sin helhet dekkes av statlige midler. (Sluttoppgjøret for rasoverbyggene er ikke avsluttet.)
Videreføring
Prosjektet er en videreføring av arbeidene med rassikring av E10 i Vest-Lofoten mellom Fjøsdalen og Hamnøy. Prosjektleder Jann Eliassen i Statens vegvesen er godt fornøyd med veien.
– Det er blitt en veldig fin strekning og ikke minst en sikker vei for de som ferdes i området, sier Eliassen. Han er fornøyd med fremdriften i prosjektet.
– Vi åpnet både i henhold til tidsplan og budsjett, legger han til.
Eliassen legger ikke skjul på at det har vært et krevende prosjekt.
– Vi har heldigvis vært veldig heldige med været i den mest hektiske anleggsperioden. Det er høye og bratte fjell i området, så det var nødvending med omfattende bergsikring. Dette arbeidet ble gjennomført av Gjerden Fjellsikring før de øvrige anleggs-arbeidene tok til. Sikkerheten har selvsagt stått i høysetet og geologer har vært inne for å godkjenne området før arbeidet startet, legger han til.
Det har ikke vært noen alvorlige skader i utbyggingen, men det har vært noen mindre hendelser som har gitt materielle skader, som for eksempel en maskinvelt.
Prosjektlederen er fornøyd med arbeidet som entreprenørene har gjennomført.
– Det har vært en god samarbeidsvilje blant aktørene og frem-
driften har vært god. Ikke minst har det vært et felles fokus på HMS-arbeidet. Men vi skulle gjenre sett at arbeidet med sjø-
fyllingen var kommet noe lengre enn hva som nå er tilfelle. Man er i gang med å fullføre dette arbeidet nå, sier prosjektlederen.
Flere entreprenører
Prosjektet er delt opp i fire hovedentrepriser. Leonhard Nilsen & Sønner as (LNS) gjennomført tunnelkontrakten, til en verdi av 147 millioner kroner. Elektroarbeidene i tunnelen er gjennomført av Scanmatic elektro AS.
Veidekke Entreprenør har bygd de fire rasoverbyggene på totalt 955 meter og utvidet veibanen i dagen. Kontrakten til Veidekke var på 357 millioner kroner. I tillegg skal Veidekke også etablere en svær sjøfylling utenfor Hamnøy. Fjellsikringen er gjennomført av Gjerden Fjellsikring AS.
Hamnøytunnelen
Tunnelen er 1.461 meter lang, og fører trafikken utenom det rasutsatte området. Første salve gikk i januar 2012 og gjennom-slaget kom i oktober samme år. Tunnelen ble åpnet for trafikk allerede 23. desember 2013.
– Arbeidet med tunnelen gikk veldig bra. Vi møtte på dårlig fjell i starten av drivingen så det gikk noe ekstra tid til sikring. Men det ble etter hvert bedre fjell og da gikk alt etter planen, sier anleggsleder Børge Nilsen i LNS. Tunnelen ble drevet fra Akkarviksiden. I tillegg til tunnelen hadde også LNS ansvaret for etablering av 500 meter vei i dagen i hver ende av tunnelen.
– Jobben skjedde i et spektakulært landskap med bratte fjell-skjæringer. Under sprengningsarbeidet ble veien på utsiden av tunnelen derfor stengt for trafikk slik at vi skulle være helt sikre på at ingen ble utsatt for steinsprang, legger Nilsen til. Tunnelen har moderne sikkerhetsutstyr som nødtelefoner, brannslokkere og ventilasjon. Hele tunnelen er vann- og frostsikret, og dekket med sprøytebetong.
Fire rasoverbygg
Det er bygd fire rasoverbygg i betong på til sammen 955 meter; Berget (185 meter), Ølkonna I (340 meter), Ølkonna II (140 meter) og Akkarvika (290 meter). I byggingen av disse er det gått med 15.000 kubikkmeter betong. Veidekke har i sin kontrakt også sprengt ut fjellskjæringer med et volum på ca. 190.000 tfm3 og det er gjennomført omfattende fjellsikring.
– Det er ingen tvil om at dette har vært en utfordrende jobb som har foregått i et rasutsatt område – ikke minst når det gjelder fjellsikringsarbeidet. Vi har nettet inn store områder for å hindre skred og steinsprang. Dessuten har det tidvis vært utfordringer med å holde trafikken gående tilnærmet som normalt, sier Johnny Vian, anleggsleder i Veidekke Entreprenør. De hadde den største kontrakten på prosjektet og hadde på topp rundt 260 personer i sving på anleggsområdet.
Bygger sjøfylling
E10 over Hamnøy har alltid vært utsatt når været stormer som verst. Biler har blitt kastet på sjøen, og personer har blitt skadet. Derfor bestemte man seg for å bygge en sjøfylling ved Hamnøy. Den er bygd etter modell fra SINTEF, og skal knekke bølgene før de reiser seg og skyller over veien. Av 160.000 m3 stein som er sprengt ut i forbindelse med rasoverbyggene, er om lag 100.000 m3 fraktet til Hamnøy og brukes for å bygge sjøfyllingen. Denne jobben utføres av Veidekke, men dette arbeidet er altså ikke ferdigstilt.
Vakker strekning
E10 har status som Nasjonal turistveg fra Napp til Å. Det inne-
bærer at man hele veien i prosjektet i tillegg til å sikre veien mot ras, har hatt naturen å ta hensyn til. Statens vegvesen har derfor lagt vekt på estetiske, og landskapsarkitektene Bjørbekk & Lindheim er benyttet i prosjektet.
Parsellen fra Akkarvika til Hamnøy som ble åpnet i desember 2013 går i tunnel, hvor Bjørbekk & Lindheim har vært rådgivende landskapsarkitekter på utforming av sideterreng, p-plasser, deponier og portalområder.
- Vi har også gitt innspill til formgiving av portaler for å oppnå en best mulig terrengtilpasning, sier prosjektleder Bjørn Amund Enebo Bjørbekk & Lindheim.
Siden dette er del av Nasjonal turistvei i Lofoten har det samtidig vært en viktig del av oppgaven å få til et visuelt tiltalende veianlegg hvor utsynskvalitetene fra veien opprettholdes mest mulig.
- Gjennom hele prosjektet har det vært anvendt 3D-visualisering for kommunikasjon og for å optimalisere løsninger. Oppdragsgiver har gjennom hele prosessen fra planlegging til gjennomføring vært opptatt av å ivareta de estetiske hensynene i tiltaket, og dette har vært fulgt tett opp av byggeledelse og andre fagpersoner i Statens vegvesen, sier Enebo i Bjørbekk & Lindheim.
Den nordre parsellen mellom Solbjørnneset og Akkarvika ble åpnet 5. desember 2014. Den består av fire rasgallerier på til sammen 975 meter som er plassert på de mest rasutsatte strekningene.
- Rasgalleriene har en åpen utforming som gir god visuell kontakt for bilister og syklister med Vestfjorden og landskapet rundt. Det arkitektoniske grepet tilfører en ekstra dimensjon til reiseopplevelsen. Utformingen gjør også at lyset slipper inn i konstruksjonen. Det har vært viktig å få til en god terrengtilpasning av tiltaket, slik at rasoverbyggene glir naturlig inn i landskapet, sier Enebo. Rasoverbyggene er tegnet av arkitekt Knut Hjeltnes v/ Øystein Trondahl. Bjørbekk & Lindheim har vært med på optimalisering av rasoverbyggenes utforming og lengde, i tillegg til terrengtilpasning.
- Vi har også utformet ledevoller og støtputer over rasoverbyggene, som skal lede skred over bygget og ut i sjøen, sier Enebo.