Fakta
Sted: Elverum
Prosjekttype: Dagligvarebutikk
Byggherre:
NorgesGruppen Eiendom
Bruttoareal: 1.300 kvm
Totalentreprenør: Ø.M Fjeld
Kontraktssum eks mva:
Ca. 21 millioner kroner
Arkitekt: AD-arkitekter (tegninger og konsept) og Bjørnstad Prosjektering (entreprenørens ARK og LARK)
Rådgivere: RIB: Bjørnstad Prosjek-
tering l RIBr: Brannsafe l RIV (utv. VA): Norconsult l RIV: Ing. Øyvind Pedersen l RIE: Ing. Hallås
Underentreprenører/leverandører: Grunnarbeid: M. Dobloug l Armering: Norsk Stål l Betong: Betong Øst l Radonsperre: Würth l Byggevarer: Optimera l Limtre: Moelven Limtre l Veggelementer: Ringsaker Takelementer l Glass og aluminium: Profilteam l Blikken-
slager: Solør Blikkenslagerverksted l Gitter på vinduer: Haby l Fendring på yttervegg av stål, ståltrapp, rampe og leider: Gnist Industriservice l Malerarbeider og gulvbelegg: Tore Werner Olsen l Hurtigporter: Olar Portconsult l Fliser: Mestermur l Gulvstøp: Fron Betong l Terrazzoflis l Brødr. Olsen Mur & Bygg l Hulldekker: Spenncon l Sparkling av hulldekker: Mjøsprodukter l Takelementer: Lett-Tak Systemer l Overlys: Aerogel Norge l Taktekking: Isotak l Kjøkken: Norema l Fruktdisk: Nicro l Rørlegger, brannskap og tromler: Ing. Øyvind Pedersen l Kjøl- og frys: Carrier l Ventilasjon: Randem & Hübert l Elektro: El-montasje Elverum l Solcelleanlegg: Solenergi Fusen l Elbilinstallasjoner: Fortum l Miljøkrav: Context l Miljøoppfølging og rapport l Asplan Viak l Energimerking: Rejlers Consulting l Trykktesting og termografering: TakstConsult
– NorgesGruppen har en langsiktig miljøambisjon om å bli klimanøytral. Kiwi Fjeldset er et pilotprosjekt hvor vi ønsker å teste ut ulike miljø- og klimavennlige løsninger for hvordan vi kan bygge framtidens dagligvare-
butikk, forteller prosjektsjef Per Eirik Silseth i Norges Gruppen til Byggeindustrien.
Butikken åpnet 25. februar og er heleid av Norges Gruppen. Prosjektet er bygd av Ø.M Fjeld i en total-
entreprise og entreprenøren har hatt en kontrakt på 21 millioner kroner eks. mva.
E-støtte
Silseth forklarer at det er lagt fokus på miljø- og energi-
effektive løsninger både for bygget og de tekniske installasjonene. Ekstra-
kostnaden for å utstyre Kiwi Fjeldset med energismarte og miljøvennlige løsninger havnet på 7,5 millioner kroner. Av dette har Enova gitt støtte på 1,9 millioner kroner.
– Kiwi har tidligere bygd en miljøbutikk på Auli i Nes kommune. Den er ikke eid av NorgesGruppen, så dette blir vår første egeneide miljøbutikk. En forutsetning for støtten fra Enova er at vi skulle utvikle prosjektet fra Auli ett steg videre. Vi har ønsket å gå opp et hakk på klimaambisjonene og optimalisere kostnadene for enkelte løsninger, opplyser Silseth.
Han sier at for et lavpriskonsept som skal krige om kronene, er det viktig å finne gode løsninger som også senker kostnadene på driftssiden i butikken. Det er til slutt driften som avgjør hvordan det totale miljøregnskapet vil se ut.
Reduserer CO2-fotavtrykket med 50 prosent
For Kiwi Fjeldset mener NorgesGruppen at CO2-fotavtrykket er redusert med hele 50 prosent sammenliknet med referanse-
bygget. Butikken har bærende konstruksjoner av limtre og det er brukt lavkarbon betong i prosjektet. Vegger og tak er av trematerialer. Butikken har tradisjonelt reisverk av tre og det er levert ferdige veggelementer fra Ringsaker Takelementer.
– Det er to faktorer som har bidratt til utstrakt bruk av tre i prosjektet. Det bidrar til å redusere C02-fotavtrykket sammenliknet med bruk av stål i bærekonstruksjonen, men Elverum kommune er også en skogbrukskommune som har en treveileder. NorgesGruppen tar et samfunnsansvar for å bygge bygg som blir godt integrert i lokalsamfunnet, sier Silseth.
– Tre blir ikke nødvendigvis framtidens konsept for Kiwi-butikkene?
– Vi syns tre er et spennende materiale, og ønsker med dette prosjektet lære mer rundt bruk av tre. De løsningene vi høster gode erfaringer fra i dette prosjektet vil nok bli tatt videre i nye bygg, sier han.
Solenergi
Kiwi Fjeldset har fått energikarakteren grønn A. Cirka 35 prosent av byggets energiforbruk vil komme fra gjenvunnet energi fra tekniske installasjoner og materialer, i tillegg til produksjon av solenergi.
– Butikken er bygget etter lavenergistandarden, sier prosjektleder Trond Solvang i Ø.M Fjeld.
Tallene viser at bygget sammenliknet med TEK10-standarden skal spare 104.000 kWh per år. Det er avanserte tekniske systemer i bygget på 1.300 kvm.
Overskuddsvarme fra butikkens kuldeanlegg gjenvinnes og utnyttes til oppvarming av ventilasjonsluft og forvarming av tappevann. All belysning er utført med LED-belysning, både innendørs og utendørs.
På taket er det 352 solcellepaneler, i tillegg til ni paneler som er montert på den sørlige fasaden. Det er også en batteripakke som blir ladet opp ved overskuddsproduksjon av solenergi. Det er estimert en årlig solenergiproduksjon på 70.000 kWh. Selvsagt tilbyr butikken ladestasjon både til elbiler og elsykler.
– Vi har også et samarbeid med Treteknisk Institutt som skal måle fukt og temperatur i treverket i en periode på ett år. Hensikten er å danne et bilde av hvordan bruken av diffusjonsåpen trekledning innvendig bidrar til byggets klima- og energiregnskap, sier Solvang.
NorgesGruppen er opptatt av estetikk
Silseth sier NorgesGruppen har lagt vekt på estetikk i prosjektet. Fasaden av malmfuru er brutt opp både med stående og liggende kledning.
– Det er ingen tvil om at det er større fokus på estetikk i samfunnet og vi har det selv også i NorgesGruppen. Utfordringen innen dagligvarehandel er at man er veldig opptatt av hvordan butikken ser ut innvendig. Vi bygger fortsatt en boks rundt, men har tatt grep for å bryte opp. Jeg synes vi har lykkes bra med det, sier han.
– Rema har sitt Snøhetta-konsept. Blir dere pushet av Rema på denne fronten?
– Vi er ikke så opptatt av hva Rema gjør. Vi følger vår egen ambisjoner for miljø og estetikk. Det er ulike meninger om arkitektur, men vi har fått gode tilbakemeldinger fra lokalbefolkningen for valgene i dette prosjektet, opplyser han.
Krevende prosjektering
Prosjektleder Solvang fra Ø.M Fjeld presiserer at for Kiwi Fjeldset har miljøkravene vært definert på forhånd.
– Det gjør at vi som entreprenør har hatt mulighet til å prise det og ha noe å måle opp mot. Her har det vært stilt klare krav til C02-utslipp og bruk av materialer. Dette gjelder særlig krav til type markisolasjon, bærekonstruksjoner og overflater i tre, samt bruken av lavkarbon betong, sier han.
Han legger ikke skjul på at det har vært en krevende prosjektering, og at dette også er et prosjekt som gir verdifull læring og kompetanse for Ø.M Fjeld.
– I dette prosjektet var det helt avgjørende å integrere alle tekniske løsninger på et tidlig stadium i planleggingen. Bygget er utstyrt med en rekke følere og loggere som skal overvåke butikken på belysning, energiforbruk, ladestasjoner, klima og solenergi som samles i ett felles SD-anlegg. Derfor har det vært viktig å få alle fremføringer dit de skal uten å punktere damp- og vindsperrer. Det har vært litt ny tenking for oss og vi har måttet prøve oss litt fram for å finne de gode løsningene, forklarer han.
Det har rett og slett ikke vært rom for overraskelser når entreprenøren først startet opp med bygging.
– Det har fungert svært bra, oppsummerer Solvang.
NorgesGruppen mener Ø.M Fjeld har vært en god og viktig partner i prosjektet.
Kort byggetid, viktige erfaringer
– Jeg vil berømme Ø.M Fjeld for arbeidet de har lagt ned. De startet rivearbeidene på den gamle butikken på tomta her 3. august. Byggetiden har vært kort, og på veien har vi tråkket helt nye spor, sier Silseth.
Entreprenøren ser at klima- og miljøkrav kommer for fullt inn i anbudskonkurransene og at erfaring med ambisiøse prosjekter er gull verdt også for dem.
– Dette har vært noe helt nytt som også har utfordret oss. Det har både vært gøy og nyskapende og vi har fått erfaringer som vi kommer til å ta med oss videre til framtidige prosjekter, sier Solvang.
Han sier Ø.M Fjeld ønsker å være miljøbevisste. Da er det veldig hyggelig å være med på slike prosjekter.
– Alle involverte har levert og dratt i samme retning. Dette gjelder NorgesGruppen som byggherre,
ProsjektCompaniet på byggeledelse, egne ansatte og alle våre underentreprenører og sideentreprenører. Det gir gode resultater, og det rettes en stor takk til alle i prosjektet sier Solvang i Ø.M Fjeld.