Posten Bring logistikksenter Narvik

Posten Brings nye logistikksenter i Bjerkvik er den første virksomheten som etablerer seg i Medbymoen næringspark i Narvik kommune.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Fakta

Sted: Bjerkvik, Narvik kommune

Prosjekttype: Logistikksenter

Bruttoareal: 6.000 kvadratmeter

Byggherre: Posten Eiendom

Totalentreprenør: Veidekke Entreprenør

Kontraktssum ekskl. mva.: 100,3 millioner kroner

Arkitekt: Astrup og Hellern

Rådgivere: RIB: Indira Management l RIG, RIByFy, RIAku: Sweco l RiBr: Total Brannsikring

Underentreprenører/leverandører: Grunnentreprenør: Thore Magnussen og Sønn l Rør, varme, sprinkler: RK Rør l Ventila-
sjon, Automatikk: GK Inneklima l Elektro: GK Elektro l Gulv-støping: ID Gulv l Taktekking: Protan l Råbygg: AK Mekaniske l Glassfasader, vindu og dører: TMS Bygg l Hulldekker: Nordland betongelement l Innredning/tømring: Moelven Modus l Maling, belegg, flis: Malersentralen / Lindahl l Lås og beslag: Securinord l Heis - løfteplattform: TKS Heis Kverneland l Belegningsstein: ASAK Miljøstein

– Bestemmende for plassering i Bjerkvik er nærheten til markedet vi skal betjene, og Bjerkvik er det det optimale knutepunkt. Vi utredet både Narvik, Harstad, Evenes, Tjeldsund, Bjerkvik og Gullesfjordbotn. Miljøbelastningen er minst i Bjerkvik. Plasseringen er også kostnadsoptimal i forhold til dagens forventede servicegrad vi må ha i markedet, sier distriktssjef i Posten Norge, Karl-Henrik Karlsen.

– Riktig plassering gir mindre miljøbelastning og mindre kostnader. Det er viktig for oss å ligge nær markedet. På grunn av rammevilkårene er tomtebeskaffenhet også bestemmende for utformingen av bygget. Som den første som etablerer sin virksomhet på dette nye industrifeltet, har vi et optimalt utgangspunkt. Derfor har vi også fått et optimalt bygg.

– Gjennom Best Practice tar vi med oss de erfaringer som er gjort på tidligere byggeprosjekter og justerer etter lokale forhold, understreker Karlsen.

Posten Bring har benyttet sine egne standarder på en del av løsningene.

– Innenfor standarden er det også sånn at bygget blir formet av hva det inneholder. Bygget dimensjoneres etter hva man prioriterer innenfor de forskjellige områdene. Ved eksempelvis pallehåndtering vil den dimensjonen bli større. Segmenter innenfor kjøl, frys, warehousing er premissgiver for utformingen. Standarder for gjennomsnittsterminaler skal gjøre dem effektive å drifte. Avgjørende faktor er hvor stor hastighet varene skal ha gjennom bygget, påpeker han.

Logistikksenter

To terminaler i Narvik, en terminal i Harstad, en terminal i Lofoten og en på Sortland er samlokalisert i Bjerkvik i ett logistikksenter med alle typer tjenester. Pakker og gods, warehousing og kjøl- og fryseavdeling. Terminalen i Bjerkvik dekker Lofoten, Vesterålen, Harstad, Narvik og Indre Troms.

– Vi sender også videre nordover til terminalene i Tromsø og Alta, samt sørover til Fauske, Mo i Rana og Trondheim. Spredningsutkjøring går til områdene Harstad, Vesterålen, Lofoten og Indre Troms, sier han.

Bring-ansatte fra både tillitsvalgte og vernetjeneste har vært involvert i byggeprosjektet.

– Vi har skrudd sammen organisasjonen rundt prosjektet som har vært tett på sammen med Veidekke Entreprenør. De har levert et bygg på 6.000 kvadratmeter på ni måneder, som er imponerende. Samhandlingen mellom Veidekke Entreprenør og oss har gjort at man har klart å holde fremdriftsplanen på en god måte. Ikke minst på grunn av at Veidekke Entreprenør gikk i gang med uteområde tidlig i fjor, slik at det var ferdig før vinteren, sier Karlsen. Han mener det er et eksempel til etterfølgelse for entreprenørene å ta hensyn til klimamessige forhold, slik at ikke byggeplassen blir et gjørmehull, men ren og ordentlig også på vinterstid.

– Det har gjort sitt til at de har klart å holde farta oppe og bra prosjektledelse fra Veidekke har gjort at de klarte å koordinere takten i fremdriften, sier han.

Ingen prøvedrift

– Utfordringen er at vi ikke har hatt noen prøvedriftsperiode. Det ble direkte innflytting uten å ha testet anlegget ordentlig. Derfor foregår nå prøvedrift parallelt med full produksjon. Det gikk vel en time og førti minutter etter overtagelse, så var vi i fullskaladrift. Det første testdøgnet hadde vi juletrafikk første natta med dobbelt volum på grunn av forsinkelser. En stor logistisk øvelse, sier Karlsen.

Arkitektfirmaet Plan 1 utarbeidet et forprosjekt i 2014 og jobbet med utformingen i et tidlig stadium med beregninger av bygget. Mye var knadd da Veidekke Entreprenør kom inn med Astrup og Hellern i byggefasen.

– Vi jobbet videre på forprosjektet tegnet av Plan1 og foretok noen justeringer av vindusplassering i hallen og planløsning i administrasjonsdelen for å optimalisere lysinnslipp i bygget. Ellers var vi med å utarbeide arbeidstegninger før og under byggefasen, opplyser arkitekt Line O. Gudbrandsen i Astrup og Hellern.

Byggeprosessen

På den ganske flate tomten ble det uttransportert mye leire. Tomten lå wwtil rette for jordvarme og det ble boret 16 energibrønner 200 meter ned til fjell.

– Den omfattende betongfundamenteringen gjorde vi unna på knappe to måneder. For å få best mulig kvalitet ble gulvstøpen utført etter at taket var lagt. Gulvet er et stålglattet industribetonggulv med impregnering/membranherder. En stor gulv-på-grunn-jobb på cirka 4.500 kvadratmeter, forteller prosjektleder Rune Sjøstrand i Veidekke Entreprenør.

Synergieffekter

Veidekke Entreprenør har samtidig ferdigstilt Posten Bring Logistikksenter Trondheim, og Sjøstrand forteller at de har hatt erfaringsoverføring internt i Veidekke fra dette prosjektet. Prosjektlederen på stålbyggdelen i Trondheim, Egil Høegh, har vært en støttespiller for prosjektet i Bjerkvik.

– Han jobber for Norske Stålbygg, som er et datterselskap av Veidekke. Synergiene besto i prosjekterte løsninger som kunne videreføres til prosjektet i Bjerkvik. Dette førte til rasjonell fremdrift, poengterer han.

Enkelt stålbygg
med stor spennvidde

Fagverkets spennvidde på 32 meter krevde at det måtte transporteres i to 16 meters lengder fra Fredrikstad og sveises sammen på plassen.

– Det var noen værmessig harde dager da vi tekket taket og isolasjonen blåste bort og måtte plukkes opp i skogen, men ellers har været vært brukbart, sier Sjøstrand og legger til at bygningskonstruksjonen er et forholdsvis enkelt stålbygg. Fasadene er kledd med sandwichelementer i stål. Råbyggleveransen er utført av AK Mekaniske. Taktekking er folietekking utført av Protan.

Strenge sikkerhetsrutiner

– Det er et strengt sikkerhetsregime på slike bygg med adgangskontroll og kortlesere, ytre skallsikring med gjerder og porter og kameraovervåkning. Kontorfløyen på ca. 1.400 kvadratmeter omfatter blant annet befrakterkontoret som styrer bilene og planlegger logistikken, treningsrom, kantine kjøle- og fryselager for varer, sier han.

Sjøstrand trekker frem det store utomhusområdet som ble lagt med 14.000 kvadratmeter belegningsstein.

– Det var vesentlig å bli ferdig med belegningsjobben før vinteren, siden bygget skulle overleveres vinterstid. Den 8 centimeter tykke Permaloc betongbelegningssteinen er produsert i Bodø og ble fraktet sjøveien og tatt i land på kai i Narvik. Pukk, grus og singel ble fraktet inn med båt til Bjerkvik, sier han.

– Utfordringen har hele tiden vært den korte byggetiden. Sjøstrand understreker at Posten Eiendom er en profesjonell organisasjon som det har vært en god og hyggelig erfaring å jobbe sammen med.

– Det har vært høy involvering av brukere og byggherre i prosjektet. Ståle Berg som prosjektleder for Posten Eiendom og distriktssjef Karl-Henrik Karlsen har vært tett på og fulgt byggeprosessen.

– Vi har hatt et kjempegodt samarbeid, sier prosjektleder Rune Sjøstrand i Veidekke Entreprenør avslutningsvis.

Powered by Labrador CMS