Fra venstre daglig leder i Kleive Betongbygg Odd Kåre Amundsgård, administrerende direktør i Brunvoll Holding Terje Dyrseth og prosjektleder/daglig leder i Christie, Andreas Ringdal.

Brunvollkvartalet

Industribedriften Brunvoll har utviklet 92 leiligheter på tomten der de tidligere hadde base i Molde sentrum.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Fakta

Sted: Molde

Prosjekttype: Leilighetsbygg med næringslokaler

Byggherre: Brunvoll Strandgata

Arkitekt: Kosbergs Arkitektkontor

Totalentreprenør: AF Kleive/Christie

Areal: 12.400 kvadratmeter BTA

Kontraktssum: 243 mill. kr. eks. mva.

Rådgivere: RIB, RIBr, RIG: Norconsult l RIAku: Sweco

Underentreprenører og leverandører: Rørlegger/sprinkler: O.A. Sanne l Elektro: Harwest Elektro l Ventilasjon: GK Inneklima l Betongelementer: Elementpartner l Balkonger, rekkverk, trapper: Brødrene Midthaug l Stålkonstruksjoner: DS Nor l Sprinkler/brannslukking: Evensen Rør l Maling, gulvlegging, flis: Malermester BMV l Grunnarbeid/sjøfylling: LA Nordhaug l Kjøkken/garderobe: HTH Molde l Ferdigbetong: Norbetong l Trelast og byggevarer: XL-Bygg Dale Malo l Badekabiner: Part Construction l Undergulv/parkett: ParkettPartner l Peling, brønnboring: Norsk Boreteknikk l Ytterveggelementer: Jatak Fræna l Tømrer: Best-Bygg l Grunnarbeid/utomhus: Storvik Maskin l Vinduer: NorDan l Blikkenslager: Fagblikk l Hulldekke: Spenncon l Taktekking/isolering: IcopalTak l Takelementer: Lett-Tak Systemer l Riving: AF Decom l Heis: Schindler l Dykker: G. Øye l Branntetting/isolering: Firesafe l Spennarmering: CCL Norway l Glassfasade: Straumsheim Glass og Fasade l Stålmontering: Vbbygg l Varmepumper: Varme og Kulde l Solskjerming: HD Solskjerming l Lekeapparat: Kompan Norge l Oppmåling: Buset l Stålplater: Alsvåg Plater lPorter: Assa Abloy (Crawford) l Gartner: I. Jonassen l Stein: Rocks of Norway (Larvikblokk) l Fasadeplater: FunderMax, Formica

Totalsummen på kontrakten for totalentreprenør Kleive/Christie er på cirka 243 millioner kroner eks. mva.

– Da vi flyttet virksomheten fem kilometer til området ved Årø flyplass, ble dette området liggende brakk. Vi hadde tre muligheter – å selge, leie ut eller utvikle det selv. Vi fant ut at det var mye kjekkere for oss å sette igjen et landemerke og bidra til byfornyelse i Molde sentrum, enn å overlate det til andre, sier administrerende direktør i Brunvoll Holding, Terje Dyrseth. Det er eierselskapet til bedriften med totalt cirka 400 ansatte, 300 av dem i Molde. Hovedaktiviteten til Brunvoll er å produsere fremdriftspropeller til skip. Boligutvikling har de ikke drevet med tidligere, og ifølge Dyrseth har de ingen videre planer innenfor feltet.

Utviklet egen tomt

– Det var et resultat av at vi satt med denne tomten og bestemte oss for å utvikle den selv, sier han. Det nye Brunvollkvartalet ligger i sjøkanten med politistasjonen, Torget og Storgata i Molde som nabo mot vest, og med ferjekaien der trafikken går på E39 mot Vestnes som nærmeste nabo mot øst. I strandlinjen langs sentrum mot landemerkene Aker stadion og Seilet hotell er det flere steder byggeaktivitet som forteller om byfornyingsprosjekter. Dyrseth sier det var et bevisst valgt av Brunvoll å ta samfunnsansvar og være med på utviklingen med fornying av bysentrum. Bedriften er også en av hovedsponsorene for byens fotballklubb.

Brunvoll ble opprinnelig etablert på Harøya i 1912 for produksjon av semidiesel oppfyringsmotorer. På grunn av lite tilgjengelig arbeidskraft ble bedriften flyttet til mer sentrale Molde, der de i 1918 kjøpte tomten i det daværende industriområdet. I dag er bedriften etablert i et 20.000 kvadratmeter stort industribygg ved flyplassen. Administrasjonen var det siste som flyttet ut før byggeprosjektet startet før jul i 2016. Jobben startet med å sanere eksisterende bygningsmasse. Bare noen betongkonstruksjoner i grunnen står igjen fra tidligere tider.

Delt opp i fire bygg

De 92 leilighetene i Brunvoll-kvartalet er fordelt på fire bygg. Mellom dem er det et atrium der det jobbes med å ferdigstille et felles parkanlegg. Mot sjøen har utbygger samarbeidet med Molde kommune om utfylling med plastring og steintrinn til et offentlig grøntområde med parkmessig utførelse. Tomten er utvidet med om lag 3,5 mål.

Total bygningmsmasse i de fire leilighetsbyggene i Brunvoll-kvartalet er 12.400 kvadratmeter bruttoareal. Næringslokalene på bakkeplan på cirka 680 kvadratmeter er solgt til HTH og uno form Molde som har etablert seg med utsalg. Det er også innvendige parkeringsplasser på bakkeplan som interesserte beboere kan kjøpe som tilvalg.

Da vi var i Molde rett før innflyttingen i leilighetene startet 15. november, var 73 av enhetene solgt. Ifølge Dyrseth betyr det at prosjektet er noenlunde i balanse. Innen jul er målet at alle som har kjøpt skal være på plass.

Leilighetene er fra 44 til 182 kvadratmeter p-rom. Alle har egen uteplass. Den største har en egen takterrasse på 109 kvadratmeter. Den dyreste leiligheten i komplekset har en prislapp i markedet i sjiktet 9-10 millioner kroner.

Kleive og Christie i prosjektsamarbeid

Brunvollkvartalet er bygget i en totalentreprise der selskapene Kleive Betongbygg og Christie har gått sammen i arbeidsfellesskapet AF Kleive/Christie DA. Bedriftene bygget først administrasjonsbygget på Årø. Ifølge daglig leder i Kleive Betongbygg Odd Kåre Amundsgård og prosjektleder Andreas Ringdal i Christie har samarbeidet gått knirkefritt.

– Det er slik i Molde at skal vi kunne ta slike store prosjekter, må vi finne en samarbeidspartner. Dette er noe vi har gjort tidligere også, med ulike partnere. Det er mye godt bransjesamarbeid her i byen. I starten på dette prosjektet var det kanskje slik at vi hadde våre ansvarsområder, men utover i prosessen har vi smeltet mer sammen slik at arbeidere fra de ulike grupperingene har stått skulder ved skulder på byggeplassen, sier Amundsgård.

Kompakt byggeplass

Prosjektleder Ringdal sier byggeprosessen har gått bra og at de leverer etter kontrakten.

– Det største problemet har vært at det er trangt, kompakt og liten plass rundt. Det er sjelden vi bygger så kompakt, selv om vi har vært med på liknende på Moa i Ålesund. På det meste har vi vært cirka 100 personer på byggeplassen her, alle fag inkludert. Vi har endret litt på planen og overleverer nå direkte, slik at vi sparer et ledd. Kjøper får dermed flytte inn 1-2 måneder tidligere enn først planlagt, sier han.

Bodkjelleren ligger delvis under havnivå og er i plasstøpt betong. Øvrige plan har konstruksjon av plasstøpt betong og bærende betongelementer.

Byggene er delt inn i A, B, C og D.

– A og B har plasstøpte skillevegger i betong og hulldekke som etasjeskiller, og yttervegger med bindingsverk. C og D har sandwich yttervegg i betong og prefabrikerte innervegger i betong, pluss hulldekke som etasjeskille. Grunnen til at vi bygget på ulik måte var for å få rask tilgang på byggene slik at vi kunne begynne å innrede, forklarer Ringdal.

I toppetasjene er det bærende stålkonstruksjoner.

Fasade av sementplater og betong

A- og B-byggene har Formica-plater og sementbaserte plater som er Sto-pusset på fasaden, mens fasaden på C og D er hvite betongelementer. Innervegger og himlinger er av stål og gips, mens våtrom er prefabrikerte kabiner. Alle kjøkken er produsert av HTH.

I de omfattende betongleveransene er Elementpartner totalunderentreprenør for levering av sandwich- og betongelementer, mens Spenncon er underleverandør av hulldekke.

Taket på A og B er stålplater med isolasjon, mens C og D har Lett-Tak som er sammensatte elementer med stål, tre og isolasjon. Innvendige gulvflater i leilighetene er i parkett og med flis på baderom, mens det er flis i fellesområder.

Bygget blir varmet opp med jordvarme. Det er boret 12 brønner ned til fjell på 200 meter, og oppvarmingen skjer gjennom et jord-til-vann-system.

Powered by Labrador CMS