Fakta Prostneset havneterminal
Sted: Tromsø
Prosjekttype: Havne-/Reiseterminal, kontor og handel
Bruttoareal: 12.000 kvadratmeter
Byggherre: Tromsø Havn
Byggherrerepresentant: WSP
Totalentreprenør: Peab Bjørn Bygg
Kontraktsum eks. mva.: 305 millioner kroner
Arkitekt: Space Group Company
Landskapsarkitekt: Norconsult
Rådgivere: RIB/RIBr/RIByFy/RIAku/RIVA: Cowi l RIE/RIV: Norconsult l RIG/RI Miljøgeologi: Multiconsult
Underentreprenører og leverandører:Totalteknisk entreprenør (rør, elektro, ventilasjon): Bravida Tromsø l Grunnarbeid: Peab Anlegg l Taktekker: Protan Entreprenør l Glass og fasade: Netglass Totalfasade l Himling og systemvegger: Moelven Modus l Heiser og rulletrapper: Kone l Branntetting: Firesafe l Lås og beslag: Låsesmeden Tromsø l Maler/Flislegger og Gulvbelegg: Schwenke/ Gulvsystemer Nord–Norge l Spesial Gulvbelegg: Acrylicon Nord l Rondelldører: Boon Edam l Betongleverandør: Ferdigbetong Tromsø l Betongelementer: Element Nor l Gulvstøp: KSK Alta l Kjøkken- og baderomsinnredning: Nova Interiør l Lett-tak: Lett-tak Systemer l Porter og rullegitter: Windsor Door l Stålkonstruksjoner: Bjørn Bygg Stål l Parkett: Norgesgulv l Skilting: Ivar Sandnes l Fjernvarme: Kvitebjørn Varme l Blikkenslager: Blikkenslager Tom Dreyer l Bubbledeck: Bubbledeck Norway l Betongsaging/-boring: Allservice Tromsø
Fakta Amundsengården
Sted: Tromsø
Prosjekttype: Kontor og handel
Bruttoareal: 2.700 kvadratmeter
Byggherre: Prostneset Utvikling
Hovedentreprenør: Peab Bjørn Bygg
Kontraktsum eks. mva.: 63 millioner kroner
ARK: Space Group Company
Rådgivere: RIB/RIAku/RIBr: Cowi l RIG/RIMiljø: Multiconsult l RIE: Norconsult l RIV Vent: GK Inneklima
Underentreprenører og leverandører: Elektro: GK Elektro l Rørlegger: GK Rør l Ventilasjon: GK Inneklima l Grunnentreprenør: Peab Anlegg l Maler: Peab Bogstrand l Systemvegger: Moelven Modus l Heis: Kone l Lås og beslag: Låsesmeden Tromsø l Fasade: Nettglass Totalfasade l Branntetting: Firesafe l Taktekker: Protan Entreprenør
Buss, båt og butikker er nå samlet på ett sted for tromsøværingene. Prostneset er utviklet som et nytt knutepunkt både for transport og for dagligliv. Her samles godstransport, hurtigbåt, hurtigrute, regionalbusser, distriktsbusser og turistcharterbusser fra hele Nord-Norge i én og samme stasjon. Samtidig fungerer bygget som både kjøpesenter og offentlig rom i Tromsø, så vel som å huse byggherre Tromsø Havn.
I 2010 ble havneområdet først bygget ut, men frem til byggestart i mai 2016 har det kun vært parkeringsplasser på kremtomten.
Totalentreprenør Peab Bjørn Bygg startet arbeidsprosessen sammen med Tromsø Havn i samspill, og selv om man i etterkant landet på en totalentreprisemodell på Prostneset, har samspillstankegangen stått sterkt gjennom hele prosessen.
– Vi har ikke alltid vært enige, men vi har tatt tak i ting tidlig og funnet ut av det, sier prosjektleder Morten Andreassen i Peab Bjørn Bygg.
Bygget, som sammen med bussterminalen har et bruttoareal på omtrent 12.000 kvadratmeter, er konstruert for å spille godt på lag med resten av byen, og det var strenge krav til at Prostneset ikke skulle bli en ruvende koloss som stengte siktlinjene mellom Tromsø by og vannet.
Resultatet er et bygg som på det meste strekker seg nesten 13 meter over bakken, med et skrånende, åpent tak hvor besøkende kan ferdes fritt. Ønsket om lavt og åpent tak har ført til strenge krav rundt tekniske rom og installasjoner, og utvendige rør og installasjoner er det ytterst få av.
– Vi skal opprettholde de rene, fine linjene i bygget, så det har absolutt vært en utfordring å finne gode tekniske løsninger når vi ikke en gang har visst hvem som kommer inn i de forskjellige lokalene, innrømmer Andreassen.
Knutepunktet
Prosjektlederen forteller at de er stolte av prosjektet, som både entreprenør og byggherre sier de er godt fornøyde med.
– Denne terminalen skal ivareta flere funksjoner. Den skal ta imot godstrafikk, så bygget må være tilpasset industri og vare i 300 år. Men det er også her turistene kommer inn med Hurtigruta, og det skal se pent ut. Samtidig skal terminalen være for dem som bor i byen. Vi har ikke noen togstasjon i Tromsø, så dette blir stasjonen vår, sier innleid prosjektleder for byggherre Tromsø Havn, Stig A. Hansen i WSP.
– Prostneset er knutepunktet i Tromsø, bekrefter Morten Andreassen.
De to understreker at Prostneset ikke har latt seg gjennomføre uten utfordringer, og takker et godt samarbeidsklima for at de kan kalle prosjektet en suksess.
– En utfordring for dette prosjektet var at det ikke var regulert her da vi startet med å bygge kaien. Utbyggingen startet basert på en fremtidig reguleringsplan, og det førte til at bygget måtte flyttes på, og det var flere ting man ikke hadde tenkt på den gang som man har vært nødt til å finne svar på. Jeg vil si at Peab Bjørn Bygg har vært veldig løsningsorientert, og de har greid å finne de nødvendige løsningene, sier Stig A. Hansen.
– Kontrakten er én ting, men vi visste hva som ville komme av endringer, og vi vil si at vi har havnet innenfor budsjett. Det er klart vi er uenige om ting, men på dette prosjektet har vi hatt med oss en entreprenør vi kan snakke med og finne løsninger som er til det beste for begge parter, fortsetter Hansen.
– Noe har vi jo fått til sammen, vedgår prosjektleder Morten Andreassen.
Stø kurs
Hovedbygget skulle overleveres i februar i år i henhold til kontrakten, og det har også totalentreprenøren levert på. Prosjektet har dog gjennomgått såpass mange endringer underveis at det har blitt delt inn i flere overleveringer, med den siste satt til september.
– Det har vært styrte overskridelser, understreker Stig A. Hansen.
Riggplanen har også blitt revidert ved hver deloverlevering, med drift i noen deler av bygget og fremdeles bygging i andre. Sikkerhet har stått i høysetet, og både totalentreprenør og byggherre har hatt egen SHA-koordinator på prosjektet.
I alt på prosjektet, med godt over 200.000 timeverk pluss administrasjon, har de fått inn litt over 400 rapporter om uønskede hendelser, og har gjennom byggetiden hatt fem mindre skader med kort fravær.
Morten Andreassen kan avsløre at fremdriften på Prostneset har vært svært stram helt fra begynnelsen av prosjektet.
– I 19 av 20 måneder har vi hatt produksjon i seks av syv ukedager. Det har vært nødvendig for å håndtere alt. Det har vært en tøff fremdrift, men vi har hatt kontroll hele veien, sier Andreassen.
Klima for samarbeid
Totalentreprenøren får mye skryt fra byggherres prosjektleder, og begge sider understreker at kulturen for samspill og løsningsorientert tankegang på prosjektet har ført til god gjennomføring av et vanskelig prosjekt.
– Vi har også håndplukket våre underentreprenører, og vi har hatt med oss folk som vi stoler på. Det samme gjelder våre egne håndverkere. Tromsø Havn har satt som krav at vi skal ha stor grad av egne fagarbeidere og lærlinger på prosjektet, forteller Andreassen.
Den lange og harde vinteren i 2017 og 2018 har bidratt til utfordringene, og i Tromsø har snøen kommet rimelig tett. Andreassen forteller at til og med et arrangement på prosjektet midt i juni 2017 ble rammet av snøvær. Vinterværet i byggeperioden har bydd på utfordringer for den plasstøpte betongen på prosjektet. Mellom 8.000 og 10.000 kubikkmeter betong er støpt på prosjektet, og hele vestfløyen på Prostneset er bygget i plasstøpt betong.
Bussterminalen består av 2.700 kvadratmeter med biaksiale hulldekker som også er støpt på plassen. Alt av gulv og kaier på prosjektet er også støpt, slipt og polert på plassen, forteller prosjektlederne. 3.100 kvadratmeter svart betong med finslipt finnish er blant annet å finne inne i Prostneset.
– Så det har vært en stor betongjobb, påpeker Stig A. Hansen.
Primærbehovet for oppvarming i Prostneset er dekket av en varmepumpe og vann fra Tromsøsundet. For å ta unna toppene er bygget også koblet opp til fjernvarme.
Velkommen til gårds
Parallelt med utbyggingen av Prostneset, har Peab Bjørn Bygg bygget ut det tilknyttede prosjektet Amundsengården, et 2.700 kvadratmeter stort kontor- og handelsbygg like inntil kollektivknutepunktet.
Amundsengården er bygget for byggherre Prostneset Utvikling, og har hatt en samlokalisert, men forskjellig prosjektorganisasjon fra Prostneset og andre tekniske entreprenører. Prostneset-prosjektleder Morten Andreassen har vært prosjektleder også for Amundsengården.
– Vi har hele tiden jobbet for å få til parallelle løp, og de synergiene har også byggherre dratt god nytte av, forteller han.