Ny gangbru Ullevål
Med den nye gangbrua ved Ullevaal Stadion kommer både syklister og fotgjengere enklere over Sognsveien og Ring 3.
FAKTA
Sted: Ullevål, Oslo
Prosjekttype: Gang- og sykkelbru
Byggherre: Statens vegvesen
Hovedentreprenør: NRC Group
Kontraktssum eks. mva.: 155 millioner kroner
Totalsum inkl. mva.: 320 millioner kroner
Teknisk byggeleder: WSP Norge
Arkitekt: BEaM
Totalrådgiver: EFLA
Underentreprenører og leverandører: Stål: Celsa Steel Service l Fundamentering: Hallingdal Bergboring l Membran: Spesialdekker l Skilt: Euroskilt l Skifer/stein: Grorud Granitt & Skifer l Asfaltdekker: Arctic Asfalt l Rekkverk: EuroWeld l Elektro: Nettpartner l Kranarbeider: Kynningsrud Nordic Crane l Masser: Feiring Bruk l VA-produkter: Brødrene Dahl
På i underkant av to år har hovedentreprenøren NRC Anlegg AS satt opp brua for Statens vegvesen – som erstatning for den gamle brua som ble satt opp i 1992.
Den totalt 450 meter lange og slanke stålkassebrua er konstruert som to u-former, og har foruten selve brubanen også adkomst via trapper.
– På det dypeste har vi boret 45 meter ned til fjell, og totalt er det boret seks kilometer med stålrørspeler. Brua er fundamentert med stålrørspeler med armering og betong. For å dempe svingninger i brua, er det lagt inn massedempere i de lengste spennene, sier byggeleder Ola Robøle i Statens vegvesen til Byggeindustrien.
De to trappene, som fører til bussholdeplassene på Ring 3, har stålkjernepeler som bærende konstruksjon.
Prosjektleder Anders Aaram i Vegvesenet, sier at krysset Sognsveien/Ring 3 har betydelig med tekniske installasjoner i bakken.
– Vi har måttet rydde opp og samle sammen gamle kabler for å kunne fundamentere den nye brua. Fra byggestart i oktober 2017 til februar/mars i 2018 var ledningsomleggingen hovedjobben i prosjektet. Deretter startet vi med fundamenteringsarbeidet, sier Aaram, som forteller at trafikkavviklingen har gått greit i byggeperioden.
Bare to trafikkstengninger
– Vi har bare hatt to trafikkstengninger av Ring 3, som skjedde i løpet av en helg og en natt. Å jobbe med et slikt prosjekt kloss inntil en så trafikkert vei som Ring 3, gjør at man må være veldig påpasselig. Man kan jo for eksempel tenke seg til hvilke konsekvenser hekken på en gravemaskin ville gitt hvis den stakk ut i den trafikkerte veibanen, sier Aaram.
Den nye gang- og sykkelbrua har en belysning som er lagt som en stripe inn i rekkverket. I mørket fremhever lyset den flotte designen av brua, som ble åpnet 1. mai i år.
– Godt samarbeid
– Vi har ikke tellinger på hvor mange som bruker brua daglig, men det dreier seg om flere tusen gående og syklende hvert døgn, sier Aaram.
Han forteller at det har vært et godt samarbeid med NRC Anlegg, og at det har vært utvist stor forståelse fra naboer under byggeperioden.
– Samarbeidet med Bymiljøetaten har også fungert bra, sier Aaram.
WSP Norge AS har bistått byggherren med oppfølging av selve bruarbeidene både i fabrikk og på byggeplassen.
– Det har vært et godt samarbeidsklima, og alle parter har vært praktisk løsningsorienterte. Samarbeidet med EFLA har også fungert bra. Det har vært et fint prosjekt å jobbe med, sier teknisk byggeleder Lars Aune til Byggeindustrien.