Prosjektleder Åge Tryggestad (t.v.) og prosjektingeniør Marcus Holkestad er sentrale personer for totalentreprenør Peab K. Nordang i forbindelse med byggingen av Bertel O. Steen-anlegget på Digerneset.

Bertel O. Steen Digerneset

Peab K. Nordang er totalentreprenør for Bertel O. Steens nye bilanlegg på Digerneset i Ålesund. Anlegget på 10.500 kvadratmeter skal være det største bilanlegget mellom Bergen og Trondheim.

Publisert Sist oppdatert

Fakta

Sted: Digerneset i Ålesund

Prosjekttype: Bilanlegg

Byggherre: Waagan Eiendom Digerneset

Arkitekt: Slyngstad Aamlid Arkitekter

Areal: 10.500 kvadratmeter

Entreprisekostnad: Ca. 113 millioner kroner eks. mva. Prosjektkostnaden totalt ca. 200 mill. eks. mva.

Totalentreprenør: Peab K. Nordang

Rådgivende ingeniører: RIB, RIG: Tømmerdal Consult l RIBFy: Riksheim lRIA: Multiconsult l RIBr: Total Brannsikring

Underentreprenører og leverandører: Grunn-, VA-, utomhusarbeid: Svinø Entreprenør l Tømrer, betong: Peab K. Nordang l Stålkonstruksjoner: Skanska Stålfabrikken l Sandwichelementer utvendig og innvendig, stålplatetak, beslagsarbeid: GH Prosjekt l Elektro: HM Elektro l Rørlegger: Johansen VVS l Ventilasjon: Egset Ventilasjon l Flis, maling, gulv: Nime. Porter: Assa Abloy l Låser og beslag, toalettutstyr, skilt: Låssenteret l Taktekking, membran: Vestlandstak l Gulvstøp: Velde Gulv. Trapper, rekkverk, rister: Midthaug. Glass/alu: Straumsheim glass og fasade l Systemhimling og innredning: Moelven Modus l Brannsikring: Firesafe l Transportanlegg, heiser, rulletrapper, løfteplattformer: Heisplan

Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Anlegget er satt sammen av tre bygg der hovedbygget for bilsalg og verksted er det største med 7.500 kvadratmeter. Det andre bygget som også er overlevert, er et bygg for salg og oppbevaring av dekk. Det siste, som blir overlevert i mars, skal inneholde storbil. Det er dessuten et fjerde bygg på området, et mindre bygg for avfallshåndtering.

Bilforhandler Bertel O. Steen skal leie anlegget av byggherre og eier Waagan Eiendom Digerneset AS. Bilmerkene som selges og skal ha ettermarked her blir Mercedes, Peugeot, Kia og Opel. Storbilene er også fra Mercedes.

Samler tre virksomheter

Det nye anlegget er utviklet i et samarbeid mellom byggherre Waagan Eiendom, leietaker Bertel O. Steen og totalentreprenør Peab K. Nordang. Det innebærer en samling av Bertel O. Steens tre virksomheter i Ålesund - Breivika, Puskhola og Lerstad.

Entreprenøren har en kontrakt på cirka 113 millioner kroner eksklusive merverdiavgift.

Totalentreprisen omfatter alle fag i prosjektet, bortsett fra grunnarbeider og utomhus, som utføres som sideentrepriser.

Kjersti Waagan i det familieeide selskapet som er byggherre og eier av bygningsmassen, sier prosjektet kom i stand etter initiativ fra Bertel O. Steen som trengte mer plass.

– Bertel O. Steen trengte mer plass og vi hadde den ideelle tomten. Tomten er en del av et større område vi eier sammen med grunnentreprenør Svinø. I forbindelse med utbyggingen kjøpte vi ut tomten, sier Waagan.

200 mill. eks. mva.

Waagan var opprinnelig et transportselskap. Ifølge Kjersti Waagan solgte de seg ut for 16-17 år siden og satset på eiendom.

– Dette er det første prosjektet der vi bygger og leier ut. Vanligvis selger vi tomter til utbygger. Fremover er vi åpne for begge løsningene, sier hun.

Ifølge Waagan var det en annen aktør på området i starten som gikk konkurs. De kjøpte opp konkursboet.

– Vi er veldig fornøyd med byggene slik det er blitt. Nå skal Bertel O. Steen gjøre sine tilpasninger med interiør. Det kommer til å bli veldig bra. Dette blir det største bilanlegget mellom Trondheim og Bergen.

Hun opplyser at prosjektkostnaden inkludert opparbeiding av tomt er cirka 200 millioner kroner eksklusive merverdiavgift.

– Wenaas banet vei

Det er selskapet Wenaas Eftf. AS man i utgangspunktet forbinder med næringsområdet på Digerneset ti minutters kjøring østover mot Molde fra kjøpesenterområdet Moa i Ålesund. Dette selskapet har bygget og leier ut store næringseiendommer øst for krysset. Her selges bilmerkene Toyota, BMW, Mini og Tesla i tillegg til Volvo storbiler.

Kjersti Waagan sier de kastet seg på en utvikling.

– Det er ikke så mye ledige tomteland sentralt i Ålesund lenger. Det beveger seg i denne retningen. Det ligger kjempebra til. Wenaas har banet vei.

Fjell ble molo og kai

Åge Tryggestad er prosjektleder for Peab K. Nordang. Han sier de kom til en ferdig opparbeidet tomt og kunne starte fundamenteringsjobben direkte.

– Det var mye fjell her som er sprengt bort. Massene er blant annet brukt til bygging av molo i Breivika og fiskerikai i Gjøsund i Giske. Grunnarbeidet er utført av Svinø i en sidestilt entreprise, et arbeid som pågikk i flere år før byggingen begynte. Vi begynte med byggingen av hovedbygget i november 2021. Arbeidet startet med fundamentering, stålmontasje i regi av Skanska og montering av sandwichelementer fra GH Prosjekt. Det er montert brystningselementer i betong cirka en meter opp fra bakken for å beskytte mot skader ved påkjøring. Da vi var ferdig med den delen av jobben på hovedbygget, flyttet vi til dekkbygget og gjorde den samme jobben der, mens vi gikk inn med et nytt arbeidslag som begynte på innredningen i hovedbygget. Slik jobbet vi oss rundt, forteller Tryggestad.

På toppen har det vært om lag 40 arbeidere i sving på anlegget, alle fag inkludert. Peab K. Nordang har hatt rundt 10 arbeidere i egenregi som har jobbet med betong og tømrerarbeid. Mye av arbeidet har dreiet seg om montering, men det meste av vegger innvendig er bygget på stedet. I noen soner er det brukt ferdige elementvegger og glassvegger fra Moelven Modus. Samme leverandør har levert systemhimlinger.

Iøynefallende glassfasade

Hovedbygget har en iøynefallende glassfasade levert av Straumsheim Glass og Fasade. Noe areal på fasaden er kledd med Sinusplater. Alle inngangspartier har Cembrit-plater. Ellers er mørklakkerte stålplater på utsiden av sandwichpanelene det dominerende elementet på fasaden.

Byggene henter energi fra varmepumpe med elkjele luft-til-vann, samt noe elektrisitet. Gulvene som ligger på fundament har vannbåren varme. Det er også varme gjennom ventilasjon.

Tryggestad sier fremdriften har gått som planlagt, selv om de har møtte på hindringer underveis.

– Det så mørkt ut da krigen i Ukraina førte til full stopp i materialleveranser. Alle underentreprenørene våre ble forsinket. Men vi gjorde en stor innsats med å sette i bestilling alt vi visste det var bestillingstid på. Vi måtte tenke helt annerledes. Det gikk seg til og vi kom ned på beina, fastslår Tryggestad. Han er fornøyd med resultatet:

– Det er blitt et flott anlegg.

1.000 kvadratmeter mesanin

Et spesielt trekk ved hovedbygget er at det er bygget en mesanin på om lag 1.000 kvadratmeter. Det vil si en etasje over grunnplan på deler av arealet. Her er det kantine, fire kontorer, garderober, teknisk rom og møterom. Det er også en avdeling for undervisning på enden av bygget med egen inngang. Dette er tenkt brukt til undervisning for lærlinger og annen kurs- og opplæringsvirksomhet.

På grunnplanet er det i tillegg til salgsavdeling med kontoravdeling også verksted med egen lakkavdeling. En interessant detalj er at verkstedet har «back office»-avdeling med kontorer der mekanikerne kan ta av skitne arbeidsklær og gjøre administrativt arbeid. Det er også delelager her med automatisert deleheis der man kan hente ut deler som kommer på bånd fordelt i kasser.

Her er også alt fra utleveringsavdeling for nybiler til kundelounge og varemottak.

Avansert grunnarbeid

Det er gjort en solid betongjobb i egenregi av Peab K. Nordang. I tillegg til fundament er det stedstøpt rundt trafoen inne i hovedbygget. Mye av utstyret er støpt ned i gulvet i gruber. Eksempelvis løfteheiser for bilene.

– Det har vært en stor usynlig jobb med å legge til rette for nedfelte løfteplattformer og annet utstyr som er senket ned.

Hovedbygget ble overlevert 1. februar. Dekkbygget ble overlevert 8. februar.

Powered by Labrador CMS