Fakta
Sted: Hove, Sandnes
Prosjekttype: Bolig
Bruttoareal: Ca. 6.800 kvadratmeter
Byggherre: Backe Prosjekt
Totalentreprenør: Backe Rogaland
Kontraktssum eks. mva.: 105 millioner kroner
Arkitekt: TT Tegnestue/Tegnaren Åge Grude
Teknisk entreprenør: Teqva
Rådgivere: RIB: Procon l RIV, RIE: Teqva l RIBr: Head Energy Branncon l RIA: Brekke & Strand
Underentreprenører og leverandører: Tømrerarbeider: Devo l Rekkverk, håndløpere, baldakiner: Lie Glass l Prefab elementer: Veidekke Prefab l Byggrengjøring: Weda Renhold l Stålkonstruksjoner: Stålteknikk l Mur- og flisarbeider: Murmester Myhre l Lås og beslag: Låssenteret l Taktekking: Sandnes Tak l Blikkenslager: Brødrene Lie l Maling og gulvbelegg: Meik l Parkett: Skau l Kjøkken og garderobe: HTH l Heis: Schindler l Sedumtak: Bergknapp l Stikking og oppmåling: Anko l Betong-arbeider: Backe Rogaland l Rør: Sig Halvorsen l Ventilasjon: Energi & Miljø l Elektro: Rønning Elektro
Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
De kompakte blokkene på tre etasjer ligger sentralt, men ikke midt i sentrum. Tomten er godt utnyttet og boligene bygget rasjonelt. De siste av i alt 48 leiligheter er ferdigstilt. Overtakelsen var i første halvdel av juni.
Utbygger er Backe Prosjekt AS og Hove Home Vest AS. Totalentreprenør er Backe Rogaland AS. Backe Prosjekt har ansvaret for utviklingen av prosjektet frem til kontrakt, deretter har Backe Rogaland hatt ansvaret for detaljprosjekteringen. Underentreprenørene har vært lokale, og totalentreprenøren forteller om et godt samarbeid med alle.
De fire byggene ligger så å si på en rekke, med utsikt og romslige verandaer mot sør og vest. En felles parkeringskjeller ligger under blokkene. Byggene har fire ulike leiligheter i hver etasje. Disse fire leilighetene repeteres oppover i de tre etasjene, i alle fire byggene. For utbyggeren og entreprenørene gir det en stor mulighet for kvalitetssikring og effektivisering, noe som igjen har kommet kjøperne til gode.
Klikk og velg
Samtidig har kundene hatt bred anledning til endring og tilvalgstilbud, både knyttet til større ting, som å flytte på vegger og oppgradere kjøkken, og småting, som noen flere stikk-kontakter.
– Vi har benyttet Bygr, en nettbasert samhandslingsplattform for tilvalg og endringsprosesser.
Der har det vært en tilvalgsdel, med prissatte elementer kundene kan velge blant. Det er i praksis som å handle på nett. I tillegg til de ferdig prisede tilleggsmulighetene har kundene hatt anledning til å sende tilvalgsforespørsel gjennom Bygr, for eksempel om det er mulig å flytte på en vegg og hva det vil koste. Når forespørslene har kommet inn, har vi vurdert om forespørselen var mulig, og lagt inn pris. Så har kundene takket ja eller nei til tilbudet gjennom løsningen, forteller Micael Skargren, Backe Rogalands prosjektleder.
Ingen diskusjon i etterkant
I tillegg har kjøperne fått anledning til å gå til kjøkkenleverandøren for å vurdere om de ønsket å endre kjøkken og lignende, for å tilpasse leiligheten til deres personlige ønsker. Utbyggeren la til rette for 10 – 11 uker med tilvalgs- og endringsprosess med kundene og det er første gang Backe Rogaland har benyttet sky-løsningen.
– Bygr er et ryddig system, som har spart oss for masse e-poster og forebygget misforståelser. Alle bestillinger blir arkivert i systemet og vi har full dokumentasjon på hele historien på ett sted. Når kundene var ferdige med å gjøre sine endringer, fikk de ut en ordreliste. Den gir dem full oversikt over hva de får, og hva det koster. Så signerte de digitalt. Alle forespørsler som gjelder endringer, gikk også digitalt mellom oss og våre underleverandører. For oss har Bygr vært veldig bra. Alt er tydelig, og kundene har full tilgang. Det gir oversikt og trygghet for alle, sier Skargren.
Prosessen startet med at en kundebehandler gjennomførte en samtale med kundene enkeltvis, og blant annet veiledet om fremgangsmåten.
Effektivt styringsverktøy
Det andre verktøyet Backe har benyttet, er Lean. Firmaet har god erfaring med Lean fra tidligere prosjekt.
– Vi mener det er viktig å ikke tre en plan ned over hodet på noen. Derfor starter vi med å lage en grovplan. Så inviterte jeg inn en og en av underentreprenørene, og gav dem mulighet til å påvirke fremdriften. Når alle har fått sagt sitt, og planen er lagt, forholder alle seg til avtalen. Det er en prosess hvor alle må gi og ta. Suksessfaktoren er at når alle har fått bli med på å utforme planen, er alle mer tro til den, beskriver den erfarne prosjektlederen.
Gjentakelseseffekt
Fremdriftsplanen har vært synliggjort i arbeidsbrakka på gamlemåten via en stor tavle med post-it lapper på.
– Det fungerer. Folk forholder seg godt til en synlig kalender. Den har selvfølgelig også vært digital, med mulighet for å skrive ut fremdriftsplan uke for uke, enten per fag, med bare sine egne aktiviteter, eller per bygg med alle fagene. Folk har fått ut oversikten akkurat som de ville ha den. Men det er kalenderen med gule lapper som fungerer i praksis, forteller han.
Oppstarten på byggeplassen var oktober 2021. For et prosjekt som dette, med fire så å si identiske boligblokker, er alt tilrettelagt for effektivt arbeid. De startet på den første blokken, og jobbet seg videre, fag for fag, og brukte mindre tid på den siste enn på den første.
Ikke alt kan planlegges
Selv om totalentreprenøren la til rette for en fin kundeopplevelse og trygg kjøpsprosess, og for god gjennomføring mellom alle fagene, gikk ikke alt som planlagt.
– En utfordring har vært det vi ikke kunne planlegge med. Det har vært krig i Europa, force majeure på levering av varer og en enorm lønns- og prisstigning. Tiden vi har levd i har vært en utfordring. Men også det har løst seg. Lean-planen har fungert bortimot perfekt. Og mens det mer vanlige er å trappe opp med flere folk på slutten, for å komme i mål, har de trappet ned. Det er veldig ryddig og langt enklere å ikke ha så mange som springer rundt på byggeplassen når det nærmer seg overlevering.
Energieffektivt og solid
I dette prosjektet har totalentreprisen vært begrenset til byggingen av bygningsmassen. Garasjen, gulv og tak, samt veggene mellom leilighetene, er av plasstøpt betong. Trappehusene, heissjaktene og balkongene er prefabrikkerte betongelement. Innvendige vegger er av stålstendere og gips. Alle innvendige vegger er isolert, som en ekstra kvalitetsheving.
Ytterveggene er tradisjonelle klimavegger, med en liten vri. Det er benyttet prefabrikkerte stendere. At stenderne kom ferdig kappet sparte mye tid på byggeplassen. I tillegg gir det mindre avfall. Backe Rogaland har over tid hatt gode rutiner på avfallssortering. Her ble resultatet 99 prosent avfallssortering på byggeplassen.
De utvendige takene er flate, tekket med derbigum, dekket med sedum. En sentral luft-varmeveksler med tre elementer forsyner alle blokkene med varme. I badene fordeles varmen i gulvet, ellers via konvektor. Byggene har balansert ventilasjon.