Prosjektleder Åge Tryggestad i Peab K. Nordang (t.v.) og logistikkansvarlig Stig Myklebust i Nils Sperre AS har samarbeidet godt for å sikre gode og effektive løsninger i det nye bygget.

Fryseri for Nils Sperre

I det 5.000 kvadratmeter store fryseriet Peab K. Nordang har bygget for Nils Sperre AS på Ellingsøy utenfor Ålesund, leier virksomheter i Asia lagerplass for fisk de har kjøpt.

Publisert Sist oppdatert

Fakta

Sted: Ellingsøy i Ålesund

Prosjekttype: Fryseri

Byggherre: Nils Sperre AS

Totalentreprenør: Peab K. Nordang

Areal: 5.000 kvadratmeter

Prosjektkostnad: Ca. 100 millioner kroner ekskl. mva.
(inkluderer også diverse infrastrukturtiltak)

Rådgivende ingeniører: RIB, ARK: Moldskred Norconsult l RIBr: Multiconsult l RIE: Alfred Nesset l RIV rør: Valderhaug Rørhandel l RIV ventilasjon: Energima

Underentreprenører og leverandører: Tømrer, betongarbeid, montering: Peab K. Nordang l Elektro: Alfred Nesset l Rørlegger: Valderhaug Rørhandel l Ventilasjon: Energima l Bærekonstruksjoner, sw vegg, trp tak og beslagsarbeid: GH Prosjekt l Ipoa (underleverandør av stål) l Taktekking: Vestlandstak l Gulvstøp: Velde Gulv l Fryseporter: Isowest l Maler: Malermester Bjørnøy l Porter: Windsor l Dører, vindu: Straumsheim l Prefab betongelementer: Elementpartner, Spenncon

Entreprenører underlagt byggherre: Grunnarbeid: Vasto Anlegg l Kjøle- og fryseanlegg: PAM l Transportband: Optimar l Reolsystem: Constructor

Klikk her for å se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Totalentreprenør Peab K. Nordang startet opp arbeidet med fryselageret i februar 2023 og allerede 1. september samme år ble det bygningsmessig overlevert. På grunn av høysesong for pelagisk fisk om vinteren, ble det lagt opp til at fryseriet skulle være klart for å ta imot vintersesongens fangster for innfrysing.

Tiden ble for knapp for å få alle tekniske installasjoner på plass til sesong, men det praktiske transportbåndet som skal sørge for god logistikk fra kaia, gjennom det gamle bygget og til fryseriet, blir gjort klart med det første. Dette båndet går gjennom en bro utformet som en tunnel, mellom det gamle og det nye anlegget.

Effektiv bygging

Ifølge prosjektleder Åge Tryggestad i Peab gikk byggingen radig, blant annet som følge av at de har brukt effektive metoder og materialer.

– Ringmuren er satt opp med brystningselementer i betong. Platen i fiberarmert betong er støpt på grunnen. At platen er fiberarmert betyr at vi har blåst inn glassfiberarmering, noe som gjør at jobben går raskere. Når det er lagt, er det ferdig. Selve bygget er satt opp med stålkonstruksjoner påmontert sandwichelementer. Broa har fagverk av stål som bærende konstruksjon, og er kledd med sandwichelementer, forklarer han.

GH Prosjekt har levert stål og sandwich, med Ipoa som underleverandør av stål. Kjøle- og fryseanlegg er levert av PAM, som direkteleveranse til byggherre. Også leverandør av transportbåndet, Optimar, har direkte avtale med byggherre. Andre sentrale underentreprenører er Alfred Nesset på elektro, rørlegger Valderhaug Rørhandel, og Energima på ventilasjon.

5.000 kvadratmeter

Bygget inneholder 4.500 kvadratmeter fryseri og 500 kvadratmeter forrom og teknisk tom. Inne i fryseriet er det 28-30 grader kaldt. To-tre medarbeidere har arbeidsplassen sin inne i fryseriet, men de sitter varmt og godt inne i trucker og kjører kassene med fisk til reolene som er levert av Constructor.

Innvendige materialer er stål og innsiden av sandwichelementene i kombinasjon med malt betong. Elementpartner har levert prefabrikkerte veggelementer til forrommet og til murer, mens Spenncon har levert hulldekker til forrom og bro. Gulvene er i stor grad stålglattet betong, det vil si at de er impregnert med støvbinding og betongherder for hardere overflate. Gulvene på kontor i forrom har Epoxy overflate.

Tryggestad sier de gjennomførte prosjektet med kontraktsformen åpen bok i samspill.

– Det betyr at vi ga en budsjettpris og styrte etter det. Det er mye av grunnen til den korte byggetida. Vi satte oss sammen og jobbet frem en løsning. Vi gjennomførte byggemøte en gang i uka, der alle problemstillinger ble tatt.

– Vi har hatt cirka 25 arbeidere i sving her på det meste, alle fag inkludert. Fire-fem av dem er i egenregi.

Mer effektiv drift

Det nye fryseriet ligger i et industriområde på Sperre på Ellingsøy, 15 minutters kjøretur gjennom en undersjøisk tunnel fra Ålesund sentrum. Fra industriområdet ser du rett over fjorden til nordsiden av indre bydel, til Breivika og Lerstad. Nærmeste nabo til Nils Sperre AS er Brødrene Sperre AS. De to bedriftene med noe likelydende navn på samme industriområde må ikke forveksles, de driver konkurrerende virksomhet.

Daglig leder Cato Viken i Nils Sperre AS sier utbyggingen er gjort for å effektivisere driften og øke kapasiteten.

– Vi produserer store volum med pelagisk fisk hver høst og vinter, rundt de tider vi er inne i nå. Frem til nå har vi hatt god hjelp av leide fryselager i nærområdet. Vi har hatt mulighet til å lagre 4.000-5.000 tonn i det gamle anlegget vårt, kapasiteten i det nye er 13.000 tonn i tillegg. Satsingen er strategisk for at vi skal øke kapasiteten og bli mer effektive. Tidligere har det tidvis vært krevende å få plass til alt. Har vi ingen steder å lagre fisk, kan vi heller ikke motta fisk. Nå trenger vi ikke lenger å kjøre fisken rundt til ulike lager.

Lager for kunder i Asia

Nils Sperre AS tar imot 35.000-40.000 tonn pelagisk fisk i året. Det handler i stor grad om makrell. Også sild og lodde er arter som betegnes som pelagiske.

– Det var viktig å få gjennomført prosjektet i henhold til fremdriftsplanen for å rekke sesongen. Vi traff med ti dager rett vei, første fisken var i anlegget 20. september, sier Viken.

Han forteller at økt kapasitet nå gjør at de nå kan operere som lager for andre aktører. Det gjelder både lokale-, og ikke minst internasjonale virksomheter.

– Vi har kunder i Østen, eksempelvis Japan, som ikke har god lagerkapasitet selv, og som leier lagerplass hos oss. Det vil si at vi lagrer fisken til de trenger den, og skiper den direkte ned til dem til det tidspunktet de ønsker. De foretrekker å lagre i Norge. Vi leier ut store deler av anlegget på denne måten til eksterne kunder. Vi har såpass stort utbytte av det nye bygget at vi regner hjem investeringen, forteller Viken.

Ved kaia nedenfor det gamle anlegget ligger en båt for lossing av fersk fangst inn. Store frysekonteinere står klare utenfor fryseriet for å frakte kasser med frossen fisk videre ut til oversjøiske kunder, mange av dem i Asia.

Investerer 100 millioner

Viken sier prosjektet har en kostnad i størrelsesorden 100 millioner kroner før moms. Det inkluderer også noen infrastrukturtiltak med omlegging av vei, utviding av tomteområde, bygging av ny parkeringsplass og noe fylling i fjorden.

– Vi er godt tilfreds med samarbeidspartnerne i utbyggingen, og hvordan anlegget har fungert så langt. Det ble jobbet godt i sommer. Da vi så at det ikke gikk å få transportbåndet klart til sesongen, satte vi det litt på vent, men alt skal bli klart i løpet av de nærmeste ukene.

Powered by Labrador CMS